کد خبر: 866464
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
نماينده مردم قائمشهر در مجلس به جوان گفت: ممنوعيت واردات برنج بعد از اشباع بازار براي التيام التهابات رواني تجار و کشاورزان انجام شده است و عملا نتيجه‌اي ندارد!
بالاخره واردات برنج ممنوع شد. تصميمي که قرار بود مسئولان آن را پيش از شروع فصل برداشت بگيرند تا واردات بي‌رويه ضربه‌اي به کشاورزان نزند. با اين حال وقفه طولاني در اعلام اين ممنوعيت، بسياري از شاليزارهاي استان‌هاي شمالي از جمله گيلان را خشک کرده است. به طوري نماينده مردم رشت در مجلس، از تغيير کاربري 50 هزار هکتاري شاليزارهاي رشت در اثر واردات بي‌رويه برنج مي‌گويد. البته مشکل به همين جا هم ختم نمي‌شود، چرا که در اين چند ماه اخير به قدري برنج وارد کشور شده است که تا مدت‌ها بازار اين محصول در کشور راکد باقي مي‌ماند. نماينده مردم قائمشهر در مجلس نيز با تاييد موارد فوق، معتقد است حالا که بازار اشباع شده ممنوعيت واردات فاييده‌اي ندارد و اين اقدام تنها التيامي براي التهابات رواني کشاورزان است. با اين تفاسير دور از انتظار نيست که شاليزارهاي استان‌هاي شمالي هکتار هکتار تغيير کاربري دهند.
نويسنده: ميترا شهبازي

شاليزارهاي استان‌‎هاي شمالي تغيير کاربري داده مي‌شود و اين اقدام کشاورزان دليلي جز بي‌توجهي دولتمردان به ضرورت ممنوعيت واردات به موقع برنج ندارد. تصميمي که اگر به در زمان خود گرفته مي‌شد، نماینده مردم رشت در مجلس از کاهش ۵۰ هزار هکتاری زمین‌های کشاورزی رشت خبر نمي‌داد. معضلي که قرار نيست سايه آن به اين زودي‌ها از سر استان‌هاي شمالي کنار رود و با اين وضعيت که بازار برنج اشباع شده است، حالا حالاها بايد تغييرات کاربري بزرگي را ديد.

در اين باره نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« اين اقدام مسئولان تنها جنبه يک شوک رواني بزرگ را دارد، چرا که بازار برنج با واردات بيش از حد براي مدت زمان بسياري اشباع باقي خواهد ماند.»

عبدالله رضيان با اشاره به اينکه با اين شرايط بازار حتي واردات برنج هم ديگر صرفه اقتصادي ندارد، مي‌افزايد:« در حال حاضر کشاورزان استان‌هاي شمالي بخصوص مازندراني‌ها با مشکلات جدي براي عرضه محصولاتشان روبه‌رو شده‌اند. مسئله‌اي که جز ضرر براي آنها چيزي ندارد و همه اينها به خاطر تصميمات غيرکارشناسانه مسئولان است.»

وي ضمن اشاره به اينکه ممنوعيت برنج يک حرکت نمادين است، ادامه مي‌دهد:« دولتمردان با اين اقدام تنها قصد کاهش التهابات رواني بازار را دارند و اين ممنوعيت عملا تاثير مثبتي بر توليد داخلي ندارد. از اين رو تغيير کاربري بخش وسعي از زمين‌هاي کشاورزي استان‌هاي شمالي دور از انتظار نيست.»

قيمت برنج بهانه‌اي براي افزايش واردات بود

نکته قابل توجهي که مسئولان تاکنون واردات برنج را ممنوع اعلام نمي‌کردند و نتيجه آن تغيير کاربري شده است، گراني قيمت برنج است. در اين رابطه نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی مي‌گويد:« کیفیت برنج های ایرانی با یکدیگر متفاوت است؛چراکه برنج محصولی است که شرایط آب و هوایی، شرایط باتلاقی زمین و شرایط کوددهی می‌تواند در کیفیت آن بسیار اثر داشته باشد. بنابراين نمي‌توان به هيچ وجه گراني برنج درجه يک را دليلي براي نياز به واردات اين محصول دانست.»

جبار کوچکی نژاد با اشاره به اينکه گراني برنج بهانه‌اي بود تا مسئولان واردات اين محصول را ادامه دهند، مي‌افزايد:« دولت به سادگي می توانست با سیاستگذاری مناسب و اتخاذ تصمیمات و تدابیر حمایتی به کشاورزان کمک کند تا قيمت اين محصول کاهش يابد. از جمله سياست‌گذاري‌هاي مناسبي که مي‌توانست اعمال کند نيز مي‌توان به تخصيص يارانه يا قرار دادن تعرفه وارداتي اشاره کرد.»

تغيير کاربري نتيجه زحمت شاليکاران

با اين حال هيچ کدام از اين راه‌هاي ساده اعمال نشد تا کشاورزان متضرر شدند و واردات برنج ادامه يافت. حالا هم که واردات ممنوع اعلام شده، بازاري براي فروش محصولات داخلي نيست. علاوه بر اين حتي در سلامت برنج‌هاي وارداتي هم هنوز شبهات زيادي وجود دارد. در اين باره کوچکي نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس مي‌گويد:« عمر کیفی برنج در حدود دوسال است و این در حالی است که بسیاری از برنج های خارجی همچون تایلندی و اروگوئه ای که وارد کشور می شوند،برنج هایي هستند که به وسیله مواد شیمیایی نگهداری می شود و مشخص است که این نوع برنج ها آلوده هستند، بنابراین با توزیع این نوع از برنج ها، بطورمستقیم سلامت شهروندان هدف گرفته می شود.»

با اين تفاسير نه برنج‌‎هاي وارداتي سالم هستند و نه با اين شرايط سياست‌گذاري‌هاي مسئولان به زودي اثري از شاليزارهاي استان‌هاي شمالي باقي مي‌ماند. از اين رو دور از انتظار نيست که دير يا زود شاليزارها جاي خود را به برج‌هاي تفريحي بدهند و ديگر خبري از عطر خوش برنج مزارع شمالي‌ها نباشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار