کد خبر: 866458
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
امکان اهدای سلول های بنیادی در سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان فراهم شده و افراد بالای 18 سال می توانند اهدا کننده سلول بنیادی خون باشند.

سهیلا خسروی مدیر کل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان با اعلام اين خبر گفت: با توجه به بافت قومیتی استان و کمبود تشابه ژنتیکی در سطح کشور، موضوع پذیرش اهداء کنندگانی که تمایل به اهداء سلولهای بنیادی دارند در سازمان انتقال خون استان آغاز شد.

وي افزود: با اهدای سلولهای بنیادی درمان بیماری هایی چون سرطان خون و بیماری های لاعلاجی که نیازمند تزریق سلولهای بنیادی هستند فراهم می شود.

خسروي با بیان این که از دی ماه سال قبل تا کنون 60 نفر برای اهداء سلول بنیادی ثبت نام کرده اند،گفت: برای اینکه حضوری فعال در بانک اطلاعات سلولهای بنیادیکشور داشته باشیمباید 600 اهدا کننده سلول بنیادی داشته باشیم.

وي گفت: سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها توانایی خود و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

خسروي خاطرنشان کرد: به دلیل توانایی منحصر به فرد سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زیست شناسی و علوم درمانی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار