کد خبر: 866401
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اردبیل خبر داد
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در منطقه ویژه اقتصادی و ایجاد پایلوت نیمه صنعتی تولید و ایجاد نشاسته حفاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، مهران اوچی در نشست با خبرنگاران به مناسبت سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار اظهار کرد: 10 هکتار زمین از منطقه ویژه اقتصادی نمین تجهیز و سازماندهی می‌شود که در آن زیرساخت‌های لازم در خصوص ایجاد نشاسته حفاری از سیب‌زمینی اقدام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه محصول اولیه کشاورزی اردبیل سیب‌زمینی است که با ظرفیت 750 هزار تن در سال تولید می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه 250 هزار تن از این محصول استراتژیک به دلیل نبود انبارهای استاندارد تلف می‌شود که جهاد دانشگاهی از دو سال پیش وارد عمل شده تا سرریز محصول سیب‌زمینی را که در معرض فسادپذیری است با یک سری کارهای مطالعاتی با سیستم پلیمری به نشاسته حفاری تبدیل کند که برای کاوش‌ها و حفاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل این طرح را جزو طرح‌های برتر استان اعلام کرد و گفت: در اواخر سال گذشته بعد از ارزیابی‌های مختلف توسط مقامات ارشد استانی در صدد برآمدیم تا با اخذ زمین نسبت به اجرای این پروژه ارزشمند اقدام کنیم.

اوچی با اشاره به اینکه طرح‌های بسیار شایسته و در خور توجهی در سال‌های 95 و 96 و عموماً در قالب طرح‌های مطالعاتی در جهاد دانشگاهی اجرایی می‌شود، افزود: در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت کارکنان دولت و تخصصی و عمومی و آموزش‌های بلند مدت در قالب علمی کاربردی جهاد دانشگاهی فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است.

وی با اشاره به تاریخچه جهاد دانشگاهی اردبیل بیان کرد: این واحد انقلابی و فرهنگی در سال 1380 در استان اردبیل راه‌اندازی شده که پس از 16 سال ماحصل تلاش همکاران در جهاد شاهد ایجاد ساختارهای آموزشی و پژوهشی منحصر به فرد هستیم.

اوچی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در حوزه پژوهش با استناد به اسناد بالادستی استانی و کشوری در سه حوزه سلامت باروری، گیاهان دارویی و گردشگری سلامت متمرکز شدیم و در صدد هستیم تا با تنظیم اهداف پنج ساله ششم برنامه‌های خوب و مدونی را ارائه دهیم.

وی با تبریک روز خبرنگار فعالیت دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در بدنه جهاد دانشگاهی را یادآور شد و ادامه داد: مرکز ایستای جهاد دانشگاهی به عنوان مرکز افکارسنجی در چندین مقطع به ویژه انتخابات با کمترین خطا ظاهر شد.

اوچی فعالیت مرکز درمان ناباروری قفقاز را نیز جزو اولویت‌های فعالیتی جهاد دانشگاهی اعلام کرد و گفت: تعداد مراجعان ما شش هزار و 320 نفر است که در بخش IYI 295 مورد مراجعه داشتیم که 12 درصد منجر به موفقیت شده است.

وی همچنین اظهار کرد: در بخش میکرو انجکشن 105 مورد با 30 درصد موفقیت و در بخش آزمایشگاه ژنتیک با 103 نفر مراجعه این مرکز در حال فعالیت است.

اوچی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مرکز درمان ناباروری قفقاز در استان اردبیل از سال 88 تأسیس شده که با نگرش درمان بیماران داخلی و خارجی موفق شده کشورهای حوزه CIS را نیز تحت پوشش قرار دهد که 20 درصد پرونده‌های تشکیل شده مربوط به اتباع خارجی است.

وی از تولد 347 مین نوزاد به همت مرکز ناباروری قفقاز جهاد دانشگاهی استان اردبیل خبر داد و افزود: این مرکز امید تازه‌ای را در دل‌های مردم منطقه برای فرزندآوری ایجاد کرده است.

اوچی به دیگر کارهای پژوهشی انجام یافته با همکاری و هماهنگی ادارات و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و ادامه داد: تدوین دستورالعمل آب‌های گرم منطقه سرعین با کارفرمایی شرکت آب منطقه‌ای در حال انجام است که تاکنون طرح مطالعاتی آن در ابعاد مختلف توسط کارشناسان جهاد دانشگاهی اجرایی شده است.

وی حوزه پژوهش را یکی از حوزه‌های بسیار مهم و مورد تاکید در جهاد دانشگاهی اعلام کرد و گفت: در حوزه گیاهان دارویی نیز جهاد دانشگاهی وارد عمل شده اما علی‌رغم فعالیت‌های مثمرثمر در این حوزه و پرورش گیاهان دارویی، نزدیک به سه سال است که فعالیت در این حوزه متوقف شده که امیدواریم با تلاش محققان و پژوهشگران ما فعالیت این بخش از سر گرفته شود.

اوچی از طرح مطالعاتی فندق به عنوان یک محصول بومی در استان نیز خبر داد و بیان کرد:‌ از آنجایی که اردبیل دارای دو خزانه فندق در منطقه فندقلو و ارسباران در همسایگی آذربایجان شرقی است، این استان می‌تواند پایلوتی برای مطالعه این محصول استراتژیک قرار گیرد.

وی اضافه کرد: فعالیت گیاهان دارویی از سال 87 تا 91 در جهاد دانشگاهی ادامه داشت که بالغ بر 110 مورد گیاه بومی آندومیک و برخی گیاهانی که دارای برند تجاری هستند، در استان اردبیل کشت و برداشت می‌شد.

اوچی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در این زمینه 10 مورد کار تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت که تا پایان سال 90 با نزدیک به هشت گیاه در الگوی کشت منطقه مغان معروفی شد که به عنوان نمونه گیاهانی از جمله به لیمو، بادرنجبویه و... کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: تفاهمنامه و توافقنامه ما با کشت و صنعت مغان به قرار خود باقی است که در مورد گیاهان دارویی از جمله قره‌قات، بابونه و گیاه کوبر با نام علمی «علف مار» در حال بررسی و تحقیق است که هدف ما برندسازی این محصول همانند محصول زعفران خراسان رضوی است.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اردبیل هدف از این فعالیت‌ها را حمایت از دانش بومی منطقه و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی اعلام کرد.

اوچی با اشاره به اینکه مرکز رشد واحدهای فناوری در کنار ما نسبت به اجرای این کار اقدام می‌کند، گفت: طبق درخواست از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گیاهان دارویی که در سال‌های گذشته در استان تولید می‌شد به عرصه تحقیق گذاشته شده است.

وی حوزه پژوهش را در زمینه‌های مأموریت‌محور اعلام کرد و افزود: با استانداری، پزشکی قانونی و آب منطقه‌ای طرح‌های مشترکی را در حال اجرا داریم که امیدواریم در این عرصه نیز شاهد موفقیت‌های بیشتر باشیم.

اوچی همچنین بیان کرد: قطره رفع سینوزیت که یکی از بیماری‌های شایعه در استان اردبیل است، از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کمیته اخلاق مجوز گرفته که با همکاری بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تولید آن را عملیاتی می‌کنیم.

وی از فعالیت آزمایشگاه‌های متعدد تخصصی در حوزه تولید گیاهان دارویی و عصاره‌کشی آنها خبر داد و اضافه کرد: در حوزه درمان واریکوسن مردان نیز که قبلاً به صورت عمل جراحی انجام می‌شد، محققان ما با تولید پماد گیاهی و اخذ کد اخلاق با نام پاپیتال آن را عرضه کردند.

اوچی همچنین ادامه داد: در حوزه تولید مکمل زیستی برای گوساله‌های هولشتین نیز در مرحله تحقیق و بررسی هستیم.

وی آموزش کارکنان دولت را یادآور شد و اظهار کرد: یک‌هزار و 100 نفر در حوزه آموزش‌های کیفی و عمومی در سال 95 در استان آموزش دیدند که از جمله آنها دوره‌های آموزشی کمک پرستاری و بهیاری در استان اردبیل بود که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و کمک‌ آنها تعداد 90 نفر از افراد دوره دیده جذب علوم پزشکی خواهند شد.

اوچی در ادامه تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی نیز توانمندسازی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی به صورت مجازی اجرا می‌شود که در این زمینه نیز ما دست شرکت‌کنندگان را به گرمی می‌فشاریم.

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد اردبیل انجام کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه اجتماعی را نیز یادآور شد و گفت: طرحی تحت عنوان خشونت و نزاع در اردبیل از سوی استانداری به جهاد دانشگاهی محول شد که در این حوزه نیز کارشناسان و محققان ما وارد عمل شدند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر