کد خبر: 866375
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
عمليات بازپس‌گيري شهرستان «ميرزااولنگ» در استان سرپل افغانستان آغاز شد، شهرستاني كه...
فاجعه ميرزااولنگ نسل‌كشي شيعيان بودعمليات بازپس‌گيري شهرستان «ميرزااولنگ» در استان سرپل افغانستان آغاز شد، شهرستاني كه گفته مي‌شود طالبان و داعش در حمله‌اي مشترك و البته مشكوك كه همزمان با سفر رئيس سيا اتفاق افتاد، دهها نفر از شيعيان را به شهادت رساند. ديروز هم اعلام شد كه حدود 150 خانواده که در حمله طالبان به اسارت گرفته شده‌ بودند، آزاد شدند.
نزديک به 150 خانواده که در منطقه ميرزااولنگ فرمانداري صياد ولايت سرپل از سوي طالبان و داعش به اسارت گرفته شده بودند، ديروز با ميانجيگري بزرگان محلي آزاد شدند. منابع خبري افغان گزارش دادند تعداد آزاد شدگان 235 نفر بوده‌اند. دفتر مطبوعاتي ولايت سرپل با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام کرد که اين افراد در حال حاضر به مرکز ولايت انتقال داده شده و حکايت‌هاي تلخي را که بر آنها گذشته است، براي مسئولان بازگو مي‌کنند. ميرزااولنگ در 14 مرداد‌ماه به دست گروه طالبان سقوط کرد و اين گروه پس از تسلط بر اين روستا، صدها تن را به گروگان گرفت. منابع افغان مي‌گويند حادثه ميرزااولنگ فراتر از ابعاد يک جنايت جنگي و بيشتر به نسل‌کشي مي‌ماند. عبدالوحيد فرزه‌يي، آگاه مسائل حقوقي در مصاحبه با آوا (افغانستان) مي‌گويد که جدا از تمام حوادثي که در افغانستان تاکنون اتفاق افتاده، در ميرزااولنگ، عليه يک قبيله يا قوم خاص و از طرف جريان خاصي جنايت صورت گرفته؛ اين يک نسل‌کشي است که بايد از سوي سازمان ملل متحد به صورت جدي بررسي شود. مقامات محلي ولايت سرپل ادعا کردند که طالبان با هماهنگي داعشيان ميرزااولنگ را تصرف کرده‌اند، اما سخنگوي طالبان اين موضوع را رد کرده و مي‌گويد كه «داعشيان دشمنان ما هستند و در برابر ارزش‌هاي ما اعلام دشمني کرده‌اند.» نظري پرياني، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با خبرگزاري آوا، مي‌گويد که طالبان و داعشي‌ها در افغانستان دو گروه هستند که براي يک هدف مشخص ازسوي پاکستان استفاده مي‌شوند. او مي‌گويد: «طالبان و داعشي‌ها در بعضي مواقع با هم مي‌جنگند، اينها جنگ منافع دارند، جريان طالبان و داعش دو جريان پول‌آور هستند.»
 
سخنگوي ارتش در شمال افغانستان اعلام کرد که روز چهارشنبه عمليات بازپس‌گيري شهرستان «ميرزا اولنگ» شهرستان «صياد» استان سرپل آغاز شد. به گزارش ايرنا، جمشيد جمشيدي به رسانه‌هاي افغانستان گفت که ژنرال امان‌الله مبين، فرمانده لشکر شاهين در شمال براي نظارت بر عمليات پاکسازي تروريست‌ها، به منطقه نبرد عزيمت کرده است. محمد اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان روز سه‌شنبه قتل‌عام در ميرزااولنگ را وحشيانه دانست و گفت که وقايع اخير در افغانستان، از جمله حمله به مسجد جواديه هرات، ميرزااولنگ و شهرستان تيوره استان غور نشان مي‌دهد که ماهيت جنگ در کشور تغيير کرده است. وي تأکيد کرد که نيروهاي دفاعي و امنيتي، انتقام خون شهداي ميرزااولنگ را از طالبان خواهند گرفت. از سوي ديگر، مقامات امنيتي افغان در ولايت پکتيا اعلام کردند که شهرستان جاني‌خيل بار ديگر شاهد تشديد حملات گروهي طالبان بوده است و تاکنون ۱۸ پليس زخمي شده‌اند. سه‌شنبه شب پاسگاه‌هاي نيروهاي امنيتي افغان در شهرستان جاني‌خيل هدف حملات گروهي طالبان قرار گرفته بر اساس آخرين گزارش‌ها تا ديروز عصر نيز درگيري‌ها ادامه داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
بایست وزارت امور خارجه با جدیت پیگیری کند چون عبدالله عبدالله صراحتا اعلام کرد لاپورتهای از برنامه ریزی برای حمله به شیعیان این منطقه به دولت افغانستان رسیده است ولی اقدامی از سوی ارتش اافغانستان صورت نگرفته!!!
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۰
0
0
لازم ست مسئولین کشورمان در دوستی با کشورهای همسایه
تجدید نظر کنند " البته ما اشگالی در اینکه کشورمان به افغان های سنی کمک می کند " وجود ندارد" اما از اینکه این روستای شیعه نشین میر زا اولنگ " عدم امنیت می کردند" و از حکومت تقاضای کمک داشتند " اما توجهی نمی شود " تا یکبار دیکر حرکت پایگاه اسپایگر در عراق در افغانستان تکرار شود" باید جای تامل در نگاه مسئولین کشور " در افغانستان باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار