کد خبر: 866370
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
هنوز واكنش‌ها به دو حمله انتحاري در ميان نمازگزاران شيعه در شهر هرات افغانستان فروكش نكرده كه شيعيان اين كشور در منطقه‌اي ديگر، باز هم با فاجعه مواجه شدند.
سيدعباس حسيني
سيدعباس حسيني
 
هنوز واكنش‌ها به دو حمله انتحاري در ميان نمازگزاران شيعه در شهر هرات افغانستان فروكش نكرده كه شيعيان اين كشور در منطقه‌اي ديگر، باز هم با فاجعه مواجه شدند. با گذشت هر روز ابعاد تازه‌اي از جنايت طالبان و گروه داعش در روستاي «ميرزا اولنگ» شهرستان صياد استان سرپل افغانستان افشا مي‌شود. آنچه در اين روستا و بر مردم شيعه و هزاره آن رخ داده، حاكي از يك جنايت جنگي تمام‌عيار و نسل‌كشي در اين منطقه است كه در ادامه حملات دنباله‌دار سه سال اخير بر شيعيان افغانستان صورت مي‌گيرد كه به گفته رئيس‌جمهوري اين كشور، حاكي از يك رويكرد جديد جنگي مخالفان مسلح است.
 
گزارش‌هاي محلي حاكي است حمله‌كنندگان به روستاي ميرزا اولنگ، لباس‌ها و پرچم‌هاي سفيد و سياه داشته‌اند كه بيانگر حضور و هماهنگي دو گروه طالبان و داعش در اين حمله و جنايات صورت گرفته است. بر اساس گزارش روزنامه نيويورك تايمز، در اين حمله مشترك، طالبان به رهبري ملا نادر و داعش به رهبري شيرمحمد غضنفر شركت داشته‌اند، اما سخنگوي طالبان با رد هماهنگي ميان داعش و طالبان، گفته است كه ملا غضنفر، فرمانده برجسته اين گروه است. با وجود اين ادعاي طالبان، منابع محلي از ملا غضنفر به عنوان يك فرمانده داعش نام مي‌برند.
 
در مورد جنايات صورت گرفته در ميرزا اولنگ گزارش‌هاي ضد و نقيضي وجود دارد. آنچه مشخص است اينكه به دنبال تصرف اين روستا در روز شنبه(14 مرداد)، داعش و طالبان 150 خانواده شيعه هزاره را به گروگان گرفته و زنان و كودكان را از مردان جدا مي‌كنند. در مرحله اول حداقل 32 غيرنظامي به شمول زنان و كودكان و 18 نيروي پليس محلي تيرباران يا سربريده مي‌شوند. سه مسجد و تكيه‌خانه و 10 منزل مسكوني نيز در اين حمله به آتش كشيده شده‌اند. يك روز پس از اين حادثه، گزارش‌هاي جديد ديگري از كشته شدن 30 غيرنظامي ديگر خبر دادند، به دنبال اين گزارش جديد، هشدارها در مورد سرنوشت 150 خانواده ربوده شده بيشتر شد تا اينكه يك گزارش تكان‌دهنده ديگر منتشر گرديد.
بر اساس برخي گزارش‌هاي تأييد نشده، ابعاد تازه‌اي از فاجعه ميرزا اولنگ افشا شد. بر اساس اين گزارش‌ها، تروريست‌ها پس از تصرف اين منطقه‌ شيعه‌نشين در بامداد روز شنبه، نزديك به 80 تن از مردم محل به شمول 30 دختر جوان و زن را با خود به مناطق نامعلومي انتقال دادند.
 
اين گونه برخورد تروريست‌ها، جناياتي را كه گروه داعش عليه زنان ايزدي در عراق انجام داد، در ذهن مجسم مي‌سازد. هرچند بايد گفت به دنبال اين گزارش، بيش از 230 تني كه با ميانجيگري بزرگان قومي از چنگ تروريست‌ها رها شده‌اند، گفته‌اند ربوده شدن زنان را تأييد نمي‌كنند و فقط شاهد تيرباران برخي از زنان و كودكان بوده‌اند، اما اين مسئله وسعت جناياتي را كه در ميرزا اولنگ صورت گرفته است، كم نمي‌كند، البته بايد گفت كه حكومت افغانستان در گذشته همواره تلاش كرده حقايق فجايعي از اين دست را پنهان كند.
با توجه به آنچه در ميرزا اولنگ صورت گرفته، ذكر چند نكته مهم است:
 
ـ ابتدا اينكه در طول ماه‌هاي گذشته گزارش‌هاي متعددي از حضور و فعاليت گروه داعش در شهرستان «صياد» استان سرپل منتشر شده و شخص استاندار و مقام‌هاي امنيتي اين استان آن را تأييد كرده بودند اما هيچ توجهي به خواست اين مقام‌ها و همچنين براي برخورد با هسته‌هاي داعش و همچنان طالبان نشد تا اينكه فاجعه رخ داد. هنگام حمله به ميرزا اولنگ نيز نيروهاي محلي خواستار حمايت هوايي و كمك زميني شدند، اما هيچ كمكي صورت نگرفت.
 
ـ نكته دوم اينكه در برخي موارد، رويدادهايي به خصوص در ولايت سرپل وجود داشته كه حكومت مركزي و نيروهاي خارجي چندان علاقه‌اي براي كمك به گروه‌هاي قومي ـ مذهبي به خصوص شيعيان افغانستان نداشته‌اند. استان سرپل سال گذشته شاهد حمله گسترده طالبان بر شهرستان «سانچارك» بود اما به دليل اينكه مردم روستاهايي كه مورد حمله قرار گرفته بودند شيعه بودند، در كمك‌رساني تعلل و تأخير صورت گرفت و تلفات بيشتري برجاي ماند. متأسفانه بايد گفت كه همزمان با افزايش حملات بر شيعيان افغانستان، انديشه‌هاي تكفيري نيز عليه آنها ترويج و گسترش يافته است. در اين بين، فشارهايي بر رهبران
قومي ـ مذهبي شيعيان افغانستان وجود دارد كه به خاطر آنچه وحدت ملي مي‌خوانند، اين گونه رويدادها را به عنوان رويداد قومي ـ مذهبي برجسته نكنند. از طرف ديگر، اصل حمله به شيعيان افغانستان در رسانه‌هاي داخلي اين كشور نيز بازتاب اندكي داشته است.
نكته ديگر اينكه امريكا در پشت پرده گسترش حضور و فعاليت داعش در شمال افغانستان قرار دارد.
 
حكومت افغانستان نيز به دنبال ناديده گرفتن فعاليت‌هاي مشكوك در حمايت و انتقال داعش، در اين مسئله شريك است. از سال گذشته به اين سو هشدارهاي جدي در مورد جابه‌جايي داعش در شمال افغانستان داده شده است. در اين مناطق، برخي پروازهاي مشكوك بالگردهاي خارجي گزارش شده است. روسيه نيز نسبت به اين تحركات در نزديكي مرزهاي كشورهاي آسياي مركزي بارها ابراز نگراني كرده و حتي نسبت به مداخله نظامي هشدار داده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کارگرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
بادیپلماسی لبخند تا حالا مشکلی حل نشده بلکه برمشکل جهان اسلام بخصوص شیعیان افزوده است،کاش این سیاسیون بزدل میدانستند در پیشگاه رسول الله سیاهرو خواهند شد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار