کد خبر: 866365
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اخباري از عقب‌نشيني اعراب مقابل دوحه به گوش مي‌رسد. بحرين و امارات طي توافقي مسيرهاي پروازي را به روي هواپيماهاي قطري باز كرده‌اند.
كشورهاي عربي به رهبري عربستان سعودي كه قطر را از دو ماه پيش تحريم كرده بودند، الان از مواضع خود عقب‌نشيني كرده‌اند. در سايه فضاي مثبت سفرهاي فرستاده امير كويت به عربستان، امارات، بحرين، عمان و مصر در روزهاي گذشته كويت طرح جديدي براي حل بحران ميان كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس با دوحه ارائه داد. به گزارش روزنامه «الراي» كويت، منابع در كشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس گفته‌اند، كويت براي ارائه «ضمانت‌هاي مشترك» با امريكا در چارچوب تلاش براي حل بحران كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس با دوحه اعلام آمادگي كرده است.
 
منابع ديپلماتيك تأكيد كردند كه اين ضمانـت‌ها عدم‌تكرار هيچ ضرري از جانب قطر براي همسايگانش است. اين درحالي است كه ضمانت‌هاي كويت و امريكا با استقبال گسترده مسئولاني روبه‌رو شده كه فرستاده كويت با آنها ملاقات داشته است. به نوشته اين روزنامه در سايه سفرهاي اخير فرستاده كويت به عربستان، مصر، عمان، امارات و بحرين، نشانه‌هاي مثبتي از گشايش در بحران قطر به چشم مي‌خورد. به گفته اين منابع، فضاي ديدارها بسيار مثبت بود و كويت به چرخش زوايا و تكيه بر مشتركات اين كشورها با هدف آغاز گفت‌وگوي مستقيم ميان عربستان، ‌امارات، بحرين و مصر با قطر تمايل دارد و اين مسئله به تلاش‌هاي كويت براي حفظ اتحاد و يكپارچگي شوراي همكاري خليج‌فارس براي مقابله با چالش‌هاي موجود در منطقه بازمي‌گردد.  عقب‌نشيني محور سعودي در شرايطي است كه در روزهاي اخير برخي رسانه‌هاي سعودي اعلام كردند كه عربستان و متحدانش درصدد هستند تحريم‌هاي جديدي را عليه دوحه اعمال كنند.
 
اعراب پيشتر مدعي شده بودند تا زماني كه قطر با شروط سيزده گانه آنها موافقت نكند، گفت‌وگوهاي مستقيمي با اين كشور نخواهند داشت اما ناكارآمد بودن تحريم‌هاي اقتصادي سعودي و همپيمانانش، كشورهاي عربي را به عقب‌نشيني از خواسته‌هاي خود وادار كرده است. عربستان و متحدانش به بهانه حمايت قطر از تروريسم و همكاري با ايران، روابط ديپلماتيك خود با اين كشور را قطع و تحريم‌هايي را عليه دوحه اعمال كردند اما با حمايت كشورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي از قطر در بحران عربي، محور سعودي نتوانست خواسته‌هاي خود يعني تنبيه قطر را عملي كند.  از سوي ديگر، برخي كشورهاي عربي تحريم‌كننده قطر، محدوديت‌هاي پروازي خود عليه اين كشور را لغو كرده‌اند. به گزارش رويترز، شركت هواپيمايي ايرويز قطر در حال ارزيابي مسيرهاي پروازي نزديك و مقرون به صرفه است كه قرار است در مسيرهاي پروازي بحرين و امارات براي كشور قطر باز شود. اكبر البيكر مديرعامل شركت قطر ايرويز اعلام كرد در حال مطالعه مسيرهاي بسيار كوتاه و اقتصادي و نيز انعطاف‌پذير هستند. چند روز پيش دو كشور بحرين و امارات اعلام كردند حاضرند مسيرهاي پروازي براي كشور قطر را باز كنند. آژانس هوايي يونايتد نيشن روز سه‌شنبه گفت: «بحرين و امارات براي بازگشايي برخي از مسيرهاي هوايي براي هواپيماهاي قطري موافقت كردند.»
    
لغو ويزاي قطر براي ۸۰ كشور
دولت قطر براي شكست محاصره اقتصادي اعراب و ناكارآمد جلوه دادن آنها، تصميمات جديدي را اتخاذ كرده است. به گزارش العالم، مقامات قطري روز چهارشنبه در تصميمي ضرب‌الاجل اعلام كردند، گردشگران و شهروندان ۸۰ كشور جهان به زودي براي ورود به اين كشور حاشيه خليج‌فارس نيازي به دريافت ويزا نخواهند داشت، اين درحالي است كه در ميان اين كشورها نامي از ايران و عربستان ديده نمي‌شود. طبق اين قانون، شهروندان اين ۸۰ كشور ديگر نيازي به پرداخت هزينه براي اخذ رواديد نخواهند داشت و در عوض به طور رايگان رواديدي دريافت خواهند كرد كه امكان چند بار ورود به اين كشور را به آنها خواهد داد. بر اساس اين قانون، بسته به نوع مليت شهروندان، اين ويزا براي ۱۸۰ روز يا به مدت ۹۰ روز اعتبار خواهد داشت و در برخي موارد ويزاي ۳۰ روزه براي متقاضيان صادر خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار