کد خبر: 866364
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نزديك به سه هفته بعد از اينكه بن‌سلمان با خروج پادشاه عربستان زمام امور را به دست گرفت، نشانه‌هايي از تعديل در سياست خارجي سعودي در حال نمايان شدن است.
نزديك به سه هفته بعد از اينكه بن‌سلمان با خروج پادشاه عربستان زمام امور را به دست گرفت، نشانه‌هايي از تعديل در سياست خارجي سعودي در حال نمايان شدن است. منابع روس مي‌گويند اين سياست را ناشي از تمايل فزاينده شاهزادگان سعودي براي خلاص شدن از دست محمد بن‌سلمان وليعهد مي‌دانند.
 
مصافحه عادل الجبير وزير خارجه عربستان با محمدجواد ظريف در حاشيه نشست كشورهاي اسلامي در استانبول و پس از آن، گزارش‌هايي كه درباره عقب‌نشيني رياض از مطالبه بركناري  بشار اسد منتشر شد، حدس و گمان‌ها درباره تغيير مسير سياست خارجي عربستان را بيشتر كرده است. برخي ناظران در تهران مي‌گويند اين حوادث را در كنار تلاش رياض براي جلب همكاري برخي گروه‌هاي شيعه در عراق از جمله دعوت مقتدي صدر، نشان‌دهنده يك تغيير فاز در سياست خارجي عربستان مي‌دانند؛ تغييري كه محمد بن‌سلمان براي تثبيت جايگاه خود در فضاي خلأ ناشي از سفر پادشاه عربستان به مراكش، نيازمند آن است.
 
روزنامه روسي  در شماره ديروز خود نوشته‌اند كه عربستان شاهد دوره‌اي بحراني است كه خطرناك‌ترين در نوع خود در تاريخ معاصر اين كشور است. به نوشته پراودا، بسياري از اعضاي خاندان حاكم سعودي تمايل دارند از دست وليعهد جوان خلاص شوند. علت اين امر هم طي كردن سريع پله‌هاي ترقي از سوي او در هرم قدرت و سلطه تقريباً كامل او بر اقتصاد و ارتش سعودي با حمايت پدرش سلمان بن عبدالعزيز شاه سعودي است. اين روزنامه روس با اشاره به حوادث العواميه در استان الشرقيه عربستان مي‌گويد كه اين منطقه شاهد ناآرامي است و تهديدي براي آينده آل‌سعود به شمار مي‌رود كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت. ساكنان اين منطقه احساس مي‌كنند زير ظلم و ستم آل‌سعود هستند. پراودا در گزارش خود از تشديد بي‌ثباتي در كشور نفت خيز عربستان خبر داده و نوشته است: «عربستان در حال حاضر با چالش‌هاي بسياري روبه‌رو است. چند ماه آينده چه بسا پرالتهاب‌ترين دوره تاريخ معاصر اين كشور باشد.» به نظر مي‌رسد محمد بن‌سلمان و تيم اطرافيان او براي مديريت اوضاع در چنين شرايط پيچيده‌اي به شكل كم‌سابقه‌اي به سمت همكاري با رژيم‌صهيونيستي در حال حركت مي‌كنند. روز گذشته، روزنامه «المنار» چاپ فلسطين به نقل از برخي منابع فاش كرد كه يك هيئت اسرائيلي به رياست يكي از وزراي كابينه بنيامين نتانياهو هفته گذشته با محمد بن‌سلمان وليعهد سعودي در شهر رياض پايتخت عربستان ملاقات كرده است.
 
اين منابع مي‌گويند اين ملاقات در حضور رئيس دستگاه اطلاعات نزديك به محمد بن‌سلمان فرزند شاه سعودي انجام شد كه روابطي قوي با دستگاه‌هاي امنيتي اسرائيل دارد. اسناد جديدي كه ويكي ليكس منتشر كرده نشان مي‌دهد سفارت رژيم‌صهيونيستي در واشنگتن دهها دانش‌پژوه سعودي را از طريق يكي از برنامه‌هاي وزارت خارجه امريكا موسوم به پروژه رهبران جوان آموزش داده است. اين پروژه براي آموزش جوانان جهت رهبري در جوامع خود و همكاري بين‌المللي با همتايان خود در كشورهاي ديگر است. سايت ويكي ليكس سند ويژه خبرنگاران خارجي در عربستان را فاش كرده كه حاوي يك پروتكل غيررسمي با ميانجيگري امريكاست و روابط بين عربستان و رژيم اسرائيل را تحت پوشش آكادميك تقويت مي‌كند. اين امر در چارچوب آنچه كارشناسان روابط بين‌الملل «ايجاد روابط طبيعي ريشه‌دار از پايين» مي‌خوانند، صورت گرفته است. تلگراف ارسالي وزارت خارجه عربستان (به سفارت اين كشور در واشنگتن) خواهان تكميل اطلاعات درباره گروهي متشكل از دهها دانش‌پژوه سعودي شده است كه سفارت اسرائيل در واشنگتن ميزبان آنها به عنوان بخشي از برنامه آموزشي آماده كردن رهبران زير نظر دولت امريكاست. اين تلگراف ارسالي در آگوست سال ۲۰۰۸ ميلادي به درخواست وزارت خارجه عربستان (از سفارت خود) براي آگاهي از محتواي سفر گروه يادشده و هدف آن اشاره مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار