نويسنده: محمدرضا هاديلو
در دنياي امروز اولین مولفه برای تولید ثروت حفظ سرمایه است. بر همين اساس برای پایداری اقتصاد در گردشگری باید سرمایههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی را حفظ کرد.
وظايف زمين مانده
در بين استاهاي ايران، اردبيل با دارا بودن مناطق طبيعي و تاريخي و گردشي متنوع، توانسته نام خود را در داخل و خارج از کشور بر سرزبانها بيندازد. جايي که از قله سبلان و کوه هاي پر برفش گرفته تا آب گرم ها و جنگل ها و دشت هاي داروخانه اي و رودخانه هايش در تمام فصول آنقدر جذابيت دارند که هر بيننده اي را مقهور خود کنند.
اما برخي بي توجهي ها باعث شده تا بسياري از اين نقاط گردشگري چنان اسير آلودگي ها و پلشتي ها شوند که ديگر هيچ اثري از آن همه لطافت و زيبايي باقي نماند. نقاطي که تا ديروز مي شد آنها را منحصر بفرد ناميد، حالا "از دور دل مي برند و از نزديک زهره"روز گذشته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه اقتصاد جدید مبتنی بر ثروتهای تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران تدوین شده است، گفت: "اقتصاد گردشگری، تاریخ، طبیعت و فرهنگ را ارائه میکند."
کریم حاجیزاده هم صحبت ديگر مسئولان در رابطه با وظايفشان براي حفاظت از منابع طبيعي و تاريخي و فرهنگي را تکرار کرد و با بیان اینکه وظیفه ما حفاظت از مواریث تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور و برنامهریزی برای تولید ثروت از این سرمایه اساسی است، ادامه داد:" تنوع بسیاری در تولید کالاهای مبتنی بر توانمندی شخصی وجود دارد که از ویژگیهای جغرافیایی منطقه حاصل میشود."
با اينکه در حال حاضر اقتصاد خدماتی در دنیا تا 38 درصد ظرفیت تولید ثروت را بر عهده دارد، اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نگفت که در اين رابطه و براي بهره مندي از پتانسيل هاي موجود در حوزه صنايع دستي چه برنامه هايي در دست اجرا دارد.
جاده ايي درآمدزا
هم اکنون جاده خلخال به اسالم يکي از زيباترين جاده هاي ايران و جهان به شمار مي آيد. بطوريکه قرار است اين جاده ثبت جهاني نيز بشود. مسيري که فقط گذر از آن آنقدر لذت بخش است که بتوان به عنوان اهرمي براي توسعه گردشگری استان اردبیل از آن نام برد.
اما کافيست يکبار از اين مسير گذر کنيد تا عطاي تمام زيبايي هايش را به لقاي دست اندازها و چاله چوله ها و خرابي ها و تصادفات ناشي از آن ببخشيد.اگر مشت نمونه خروار باشد، جاده خلخال به اسالم هم مي تواند بيانگر ميزان توجه مسئولان استاني و کشوري به بحث جذب گردشگر باشد.
ديگر زمان آن تمام شده که دست اندرکاران اين حوزه پشت تريبون بيايند و به ارايه آمار و ارقام بپردازند و بروند. اگر حرفي زده مي شود بايد به آن عمل کرد و اگر برنامه اي ارايه مي شود بايد راه هاي اجرايي شدنش را تشريح کرد.همه مي دانيم گردش مالي در صنعت گردشگري بیش از 800 میلیون دلار است و در سطح کشور 256 رشته صنایع دستی و 2.5 میلیون شاغل در این عرصه فعال هستند.
ما خوب مي دانيم ایران جزو 10 کشور برتر در این بخش است و با این حال نتوانستهایم 1 درصد ارزش این سرمایه را به خود اختصاص بدهيم.حالا سوال اينجاست که مسئولان و تصميم گيرندگان در اردبيل براي بیش از 10 میلیون مسافر سالانه وارد اين استان مي شوند تا کنون چه کار کرده اند و براي اقامت و يا سفر دوباره آنها چه برنامه هايي داشته اند؟
بر اساس گزارش ها سالانه بالای شش میلیون نفر در هواي گرم به ماسوله گیلان سفر میکنند که اگر جاده 45 کیلومتری خلخال-ماجولان-ماسوله ساماندهی شود، حداقل 20 درصد این شش میلیون مسافر مي توانند راهي اردبيل شوند. رقمي که در بحث توسعه گردشگری گام بسیار بلندی باشد.حتي کارشناسان برآورد کرده اند با بهرهبرداری از این جاده و سرازیر شدن گردشگران به استان، به اندازه اعتبارات عمرانی یک سال استان، میتواند برای اردبيل درآمد ایجاد کند.