کد خبر: 866200
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
رصد چشمی ستارگان
" قصر بهرام ” میزبان رقابت استارکاپ است که در شهریور ماه امسال برگزار خواهد شد و در این رقابت رصدگران علاوه بر گذراندن آزمون کتبی در رصد 60 جرم آسمانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد .
مهندس مصطفی امام، مدرس المپیاد نجوم و از برگزارکنندگان رقابت استارکاپ، رقابت استارکاپ را رقابتی جامع میان منجمان آماتوری ایران توصیف کرد و گفت: در رقابت‌های رصدی سال‌های قبل افراد شرکت‌کننده باید دارای اطلاعات خوب رصدی می‌بودند و رقابت آنها تنها در زمینه رصد اجرام آسمانی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه رقابت استارکاپ تنها برای رصد اجرام آسمانی نیست، ادامه داد: در این رقابت مهارت‌های علمی و عملی شرکت‌کنندگان نظیر مهارت‌های رصد با چشم غیر مسلح و ابزار نجومی، شناخت آسمان، اصول پیمایش، توانایی ثبت علمی رصد و محاسبات آماتوری مورد سنجش قرار خواهد ‌گرفت؛ از این رو شرکت کنندگان باید در کنار اطلاعات تئوری رصد کردن، با اصول پیمایش و مختصات اجرام سماوی، اختر فیزیک و منظومه شمسی آشنا باشند.

امام، با اشاره به جزئیات برگزاری این رقابت اظهار کرد: این رقابت دارای بخش‌های چهارگاه «مهارت‌های رصدی»، «سؤالات شفاهی»، «آزمون کتبی» و «گزارش‌نویسی» است.

به گفته وی، در ابتدای این رقابت شرکت‌کنندگان در محل برگزاری رقابت به سؤالات کتبی پاسخ خواهند داد و بعد از آن شرکت‌کنندگان به چند گروه تقسیم شده و رقابت رصدی را آغاز خواهند کرد.

امام تاکید کرد: در این رقابت لیستی شامل 60 جرم آسمانی به شرکت کنندگان ارائه می‌شود و آنها باید از این تعداد 40 جرم را شناسایی و به داوران اعلام کنند.
این مدرس المپیاد نجوم با اشاره به جزئیات برگزاری این رقابت، خاطرنشان کرد: از سال جاری 3 کارگاه آموزشی قبل از برگزاری رقابت اصلی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.
به گفته وی، آموزش به صورت آنلاین در روزهای سوم، دهم و هفدهم شهریورماه خواهد بود.
وی با بیان این‌که این رقابت با همکاری انجمن نجوم ایران، مرکز نجوم آوا استار، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سازمان‌های محیط زیست و میراث فرهنگی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: محل برگزاری استارکاپ کاروانسرای «قصر بهرام» تعیین شده است.
وی بخش آموزشی را از دیگر بخش‌های این رقابت دانست و ادامه داد: افرادی هستند که مایل به شرکت در این رقابت هستند، ولی اطلاعات لازم را ندارند؛ از این رو در کنار بخش‌های رقابتی، بخش آموزشی در نظر گرفته شده است و در آن مسایل مرتبط با نجوم رصدی از سوی مدرسان برای متقاضیان ارائه می‌شود تا این افراد بتوانند در سال آینده در این رقابت شرکت کنند.
به گفته وی، کارگاه اپتیک و شناخت دقیق ابزارهای نجومی، کارگاه نجوم رصدی و اصول پیمایش، کارگاه مسائل تئوری کاربردی در نجوم آماتوری از جمله موضوعات مطرح در این کارگاه آموزشی آنلاین است.
امام، داوری این رقابت را از میان دارندگان مدال‌های المپیاد نجوم دانست و یادآور شد: زمان ثبت‌نام این رقابت تا پایان مردادماه تعیین شده است.
این محقق حوزه نجوم، داشتن تلسکوپ را برای شرکت در این رقابت لازم دانست و در عین حال تاکید کرد: ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌لیم که افرادی که فاقد تلسکوپ هستند، بتوانند از یک تلسکوپ مشترک استفاه کنند.
وی با اشاره به برگزاری بخش شفاهی این رقابت رصدی، گفت: داوران بخش شفاهی در زمان انجام رصد به حضور تیم‌های شرکت‌کننده می‌روند و از آنها سؤالاتی در زمینه شناخت آسمان چون صور  فلکی، مختصات و ارتفاع اجرام سماوی، قطع سنجی آسمان و اطلاعاتی در زمینه رصد با چشم غیر مسلح می‌پرسند.
به گفته وی، هدف از این بخش این است که رصدگران علاوه بر رصد با تلسکوپ، با رصد با چشم غیر مسلح نیز آشنا باشند.
مهندس امام، زمان برگزاری رقابت استارکاپ را روزهای 23 و 24 شهریور ماه امسال دانست و افزود: افتتاحیه این رقابت، روز پنج شنبه 23 شهریور در سالن سازمان جغرافیایی نیروی مسلح در تهران است و از آنجا به سمت کاروانسرای «قصر بهرام» حرکت می‌شود و در روز 24 شهریور با معرفی برترین‌ها پایان خواهد یافت.
وی تعداد شرکت کنندگان را 100 تا 120 نفر ذکر کرد و ادامه داد: به نفر اول این رقابت علاوه بر کاپ، یک سکه بهار آزادی اعطا می‌شود و به نفر دوم نیم سکه و نفر سوم ربع سکه اعطا خواهد شد.
امام، بخش عکاسی را بخش جنبی این رقابت عنوان کرد و گفت: این بخش با تاکید بر عکاسی نجومی است که جایزه عکس برتر ربع سکه خواهد بود.
به گفته وی، در این بخش شرکت‌کنندگان در طول برگزاری استارکاپ، اقدام به عکاسی می‌کنند و پس از پایان رقابت اصلی هر شرکت کننده می‌تواند مجموعه عکسی را که در طول رقابت ثبت کرده است، ارائه دهد.
مدرس المپیاد نجوم اضافه کرد: عکس‌های برتر از میان عکس‌های گزارشی، خبری، نجومی و علمی توسط هیات داوران انتخاب خواهند شد.
قصر بهرام از آثار تاریخی زیبای استان سمنان در شهرستان گرمسار است که واقع شدن آن در پارک ملی کویر و تنوع چشم اندازهای کویری  و متفاوت منطقه و مجاورت با چندین اثر تاریخی و طبیعی دیگر فرصت کم نظیری برای توجه ویژه به این اثر تاریخی فراهم کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر