کد خبر: 866177
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
مسؤول گنجينۀ هنرهاي تجسمي موزۀ آستان قدس رضوي:
«مهدي فرخي» هنرمند نگارگر خراساني، اثر ديگري را با عنوان «سرور نقاره‌ها» به موزه آستان قدس رضوي اهدا کرد که به مناسبت دهه کرامت در گنجينة هنرهاي تجسمي اين موزه در معرض نمايش علاقمندان قرار گرفته است.

مسؤول گنجينۀ هنرهاي تجسمي موزۀ آستان قدس رضوي اظهار داشت: «مهدی فرخی»، از نقاشان معاصر، متولد سال 1359 در شهرستان تربت حیدریه استان خراسان رضوی، تاکنون حدود ده اثر از آثار ارزشمند خود را از جمله «اجابت» با موضوع حضرت رضا(ع)، «بانوی عاشورا» با موضوع حضرت زینب(س)، «خون عزت» با موضوع عاشورا و حضرت اباالفضل(ع)، و «معصوم» با موضوع حضرت زهرا(س)، به موزۀ آستان قدس رضوی اهدا کرده است که برخی از آن‌ها در معرض نمایش قرار دارد و به تازگی نیز اثر ديگري را با نام «سرور نقاره‌ها» به موزه آستان قدس رضوي اهدا نموده است.»

جمشید امیریان مقدم افزود: «اين اثر که در آن، مراسم نقاره‌زنی در بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام با هنرمندي تمام به تصويرکشيده شده است، با تکنيک اکریلیک روی مقوای بدون اسید در ابعاد 72 در 92 سانتي‌متر به سبک نونگاره خلق شده است.»

در گفتگو با اين هنرمند خراساني، وی در توضيح نمادهاي به کاررفته در اين شاهکار هنري گفت: «در تابلوهايي که براي حضرت رضا(ع) کار مي‌کنم، بيشتر از رنگ‌هاي سبز استفاده مي‌کنم تا مخاطب از طريق آن بهتر به موضوع هدايت شود و زمينه اين تابلو نيز به رنگ سبز است که کل عناصر بر روي آن کار شده است و دستار سبزرنگي به صورت چرخشي نقاره‌زنان را در برگرفته است.»

مهدی فرخی ادامه داد: «کليت اثر را به صورت يک شمسه کار کردم و با ترکيب‌بندي دوراني که دارد، نقاره‌زنان را به تصوير کشيده است که در شوروحالي سرورآميز، در حال عروج‌گرفتن‌اند و در دستانشان نقاره‌هايي است که رو به آسمان گرفته‌اند و در آن مي‌دمند.»

وي با بيان اينکه انعکاس موسيقي در تابلوي نقاشي دشوار است، تصريح کرد: «موضوع اين کار، سُرور نقاره‌زني است که تلاش کردم با تحرک در ترکيب‌بندي و چيدمان عناصر، آن انرژي را به گونه‌اي براي چشم مخاطب مصور کنم.»

فرخي با تأکيد بر اينکه دو نکته مهم در اين اثر وجود دارد، افزود: «نکته اول اينکه يک خط عمودي در اثر شکل گرفته که در بالاي تابلو نشان‌دهندة احساس عروج است که بر اثر شنيدن آواز خوش نقاره‌ها در انسان ايجاد مي‌شود و چنان شور و شوق و شعفي در انسان به پا مي‌کند که او را به احساس عروج مي‌رساند. و ديگري اينکه در پايين اثر، بال‌هاي فرشتگان را مشاهده مي‌کنيم که در واقع پاهاي نقاره‌زنان است که با دميدن در نقاره‌ها، تبديل به بال فرشتگان مي‌شود.»

اين هنرمند سبک نونگاره‌ها با بيان اينکه در طول زندگي‌ام هرگاه توفيقي بوده که اثري را براي اهل بيت عليهم‌السلام کار کنم، تا حد امکان تلاش کردم آن را به حرم خود امام تقديم کنم، خاطرنشان کرد: «احساس مي‌کنم اين حق زائر حرم است که از حال و هواي معنوي اثر بهره ببرد. اميدوارم آثاري را که با همه صداقت تقديم مي‌کنم، به نمايش درآيد تا همگان بتوانند از آن حال معنوي فيض ببرند.»

وي در پايان موزه‌های آستان قدس رضوی را نمونه بارز ارتباط مخاطب با آثار، از حیث مفهوم و از حیث تأثیرگذاری دانست و اظهار داشت: «موزه‌های آستان قدس با توجه به فضای معنوی حرم مطهر، با موزه‌های دیگر نقاط و دیگر کشورها متفاوت است. از نقاط قوت دیگر آن، شیوۀ نمایش بسیار عالی و شرایط محیطی بسیار خوب براي نگهداری است که به آثار اهمیت و توجه زیادی داده می‌شود.»

گفتني است که آثار اين هنرمند سبک نگارگري، در کنار ديگر آثار ارزشمند هنري از هنرمندان برجسته ايراني و اروپايي در گنجينه هنرهاي تجسمي واقع در طبقه اول موزه مرکزي آستان قدس رضوي در صحن کوثر حرم مطهر رضوي در معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار