کد خبر: 866150
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
نمايندگان سه كشور روسيه، ايران و تركيه كه در يك سال گذشته نشست‌هاي متعددي را در قزاقستان برگزار كرده‌اند، اين بار در تهران گردهم آمده‌اند تا وضعيت آتش‌بس در سوريه را بررسي كنند.
روسيه، ايران و تركيه كه ابتكار عمل تحولات سوريه را در دست گرفته‌اند، تلاش مي‌كنند پيش از برگزاري ششمين دور گفت‌وگوهاي صلح سوريه در آستانه، مواضع خود را هماهنگ كنند. نشست کارشناسي آستانه با حضور نمايندگان ترکيه، ايران، روسيه و سازمان ملل متحد سه‌شنبه در مرکز آموزش و پژوهش‌هاي بين‌المللي وزارت خارجه ايران در تهران شروع شد. اين نشست به مدت دو روز در تهران برگزار خواهد شد. به گزارش اسپوتنيك، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه درباره روند مذاکرات سوري در پايتخت قزاقستان و همچنين اين نشست که از سه‌شنبه در تهران برنامه‌ريزي شده است، گفت: «ابتکارهاي تهران، مسکو و آنکارا نتايج مهمي دارد و توافق‌ها و دستاوردها، تحولات مثبتي در سوريه داشته است.» او توافق و آغاز برنامه کاري ايجاد چهار محدوده امن در سوريه را از دستاوردهاي مهم مذاکرات سوري- سوري در آستانه پايتخت قزاقستان اعلام کرده که با پيگيري و مديريت ايران، روسيه و ترکيه اتخاذ شده است. بر اساس اين گزارش، بررسي راهکارهاي اجرايي چهار منطقه امن در سوريه بر پايه ابتکارهاي ايران، روسيه و ترکيه در چارچوب روند مذاکرات آستانه، موضوع نشست سه‌جانبه سوريه در تهران است. باتوجه به اجلاس تهران و نتايج مذاکرات کارشناسان نظامي درباره مباحث در دستور کار، تصميم‌هاي اتخاذ شده براي دور ششم نشست آستانه که برگزاري آن درهفته اول شهريورماه در پايتخت قزاقستان برنامه‌ريزي شده، بسيار مهم است.
 
از سوي ديگر، خيرات عبدالرحمانف، وزير خارجه قزاقستان هم ديروز در سخناني ضمن اشاره به نشست کارشناسان ايران، روسيه و ترکيه در تهران گفت: «پس از نشست تهران دستور کار ششمين دور گفت‌وگوهاي صلح در سوريه اعلام خواهد شد.» عبدالرحمانف تأكيد كرد: «ششمين دور گفت‌وگوها در پايان ماه جاري برگزار مي‌­شود و هيچ تغييري در برنامه تعيين‌شده ايجاد نشده و همه طرف‌ها براي برگزاري گفت‌وگوها آمادگي دارند.» پنجمين دور مذاکرات در خصوص حل‌و‌فصل بحران سوريه چهارم و پنجم جولاي با حضور کشورهاي ضامن رژيم آتش‌بس (روسيه، ترکيه و ايران)، دولت اين کشور، مخالفان مسلح سوري و استفان دي ميستورا، نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در «آستانه» قزاقستان برگزار شد و اعضاي شركت‌كننده درباره تشکيل کارگروهي مشترک براي تکميل همه شروط مربوط به تعيين مناطق عاري از درگيري در سوريه توافق کردند. يك ماه پيش نيز بر اساس توافق رؤساي جمهور روسيه و امريكا آتش‌بس در جنوب سوريه براي كاهش درگيري‌ها در اين منطقه ايجاد شد. به‌رغم اين توافقات آتش‌بس، امريكا همچنان به حملات خود عليه غيرنظاميان و نيروهاي ارتش سوريه ادامه مي‌دهد كه واكنش تند مقامات مسكو را در پي داشته است.
  
نشست معارضان در رياض
همزمان با نشست‌هاي سه‌جانبه روسيه، ايران و تركيه، معارضان سوريه نيز به دنبال برگزاري نشست‌هايي براي هماهنگ كردن مواضع خود هستند. نصر الحريري، رئيس هيئت مخالفان سوريه در مذاکرات ژنو اعلام کرد، اين هيئت پيش از کنفرانس بزرگ تمامي گروه‌هاي مخالف سوري در ماه اکتبر، اواسط ماه جاري ميلادي در مقر خود در رياض کنفرانسي با مشارکت نمايندگان گروه‌هاي مخالف تحت حمايت قاهره و مسکو خواهد داشت. به گزارش شبکه اسکاي‌نيوز، رئيس هيئت مذاکره‌کننده مخالفان سوريه در مذاکرات ژنو اظهار داشت: «هدف از اين کنفرانس تقويت جايگاه هيئت، روند مذاکرات و عملکرد بهتر آن و نه وارد کردن چهره‌هاي «غيرانقلابي» به هيئت يا حذف ديگر چهره‌هاست.» الحريري افزود:‌ »نشست فراگيري که اکتبر برگزار خواهد شد، شامل تمامي گروه‌هاي مخالف سوري خواهد بود و در اين نشست براي گردآوري گروه‌هاي مخالف در کنار يکديگر و دستيابي به رويکردي يکپارچه هماهنگ با اصول مخالفان سوريه تلاش خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار