کد خبر: 866123
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
سهم حداقلي دولت يازدهم از پارس‌جنوبي
نگاهي به عملكرد سه دولت گذشته و فعلي در پارس‌جنوبي نشان مي‌دهد بيشترين حجم پيشرفت فيزيكي پروژه‌ها در دولت‌هاي نهم و دهم بوده كه ميوه آن توسط دولت يازدهم چيده شده است.
وحید حاجی‌پور 
 
به گزارش مهر، دولت يازدهم و وزارت نفت بارها بر اين موضوع تأكيد كرده‌اند كه برابر شدن توليد گاز ايران با توليد گاز قطر مرهون مديريت كم‌نظير دولت بوده است، در حالي كه نگاهي به درصد پيشرفت‌ فيزيكي فازهاي پارس‌جنوبي طي سه دولت گذشته نشان مي‌دهد مجموع پيشرفت فيزيكي در دولت‌هاي هفتم و هشتم و يازدهم كمتر از دولت‌هاي نهم و دهم است.
به استناد آمار جمع‌آوري شده از منابع رسمي و اظهارات مديران فعلي وزارت نفت، سهم دولت‌هاي هفتم و هشتم از ميزان توليد فعلي گاز ايران از پارس‌جنوبي 28/95 درصد، دولت‌هاي نهم و دهم 56/71 درصد و سهم دولت يازدهم 14/34 درصد بوده است. در دولت اصلاحات فازهاي يك تا ۵ پارس‌جنوبي به بهره‌برداري رسيدند. در رديف عملكرد دولت اصلاحات ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه در تعداد فازهاي هر پروژه ضرب شده و مجموع درصد محاسبه شده است. به عنوان نمونه در فازهاي ۲ و ۳ پارس‌جنوبي كه با هزينه 4/7 ميليارد دلاري انجام شده است، پيشرفت فيزيكي ۱۰۰ درصدي در ۲ فاز ضرب شده و در نهايت براي اين پروژه ۲۰۰ درصد در نظر گرفته شده است.
 
فازهاي ۶ تا ۸ اما با ميانگين پيشرفت فيزيكي ۷۵ درصد تحويل دولت نهم شد كه اين دولت ۲۵ درصد باقي مانده را تكميل كرد. فازهاي ۹ و ۱۰ پارس‌جنوبي هم با پيشرفت ۲۷ درصد تحويل دولت نهم شد كه آن دولت با پيشرفت فيزيكي ۷۳‌درصدي اين پروژه را به پايان برد.
دولت‌هاي نهم و دهم پس از روي كار آمدن و تكميل دو پروژه ياد شده، آغاز پروژه‌هاي جديد را كليد زد كه در نهايت پروژه فاز ۱۲ با پيشرفت ۹۳ درصد، فاز ۱۳ با پيشرفت ۶۷ درصد، فاز ۱۴ با پيشرفت ۵۰ درصد، فازهاي ۱۵ و ۱۶ با پيشرفت ۹۳ درصد، فازهاي ۱۷ و ۱۸ با پيشرفت ۸۵ درصد، فاز ۱۹ با پيشرفت ۶۸ درصد، فازهاي ۲۰ و ۲۱ با پيشرفت ۵۱ درصد و فازهاي ۲۲ تا ۲۴ با پيشرفت ۶۶ درصد به دولت يازدهم تحويل داده شد.
 
دولت يازدهم نيز با تكميل اين پروژه‌ها مجموع فازهاي در مدار را به ۲۱ فاز رساند. نگاهي به جدول ذيل گوياي آن است كه مجموع عملكرد دولت‌هاي هفتم و هشتم از پيشرفت پروژه‌ها ۷۷۹ درصد، دولت‌هاي نهم و دهم، هزار و 526 درصد و سهم دولت يازدهم ۳۸۶ درصد است.
براين اساس سهم دولت اصلاحات از پيشرفت فازهاي پارس‌جنوبي 28/95 درصد، سهم دولت مهرورز 56/71 درصد و سهم دولت تدبير و اميد 14/34 درصد بوده است. دولت يازدهم بر اين باور است كه عملكرد دولت‌هاي نهم و دهم به نوعي آمارسازي بوده است، در حالي كه روش به‌كاربرده شده در محاسبه ميزان پيشرفت فيزيكي اين پروژه‌ها، همان روشي است كه توتال براي محاسبه در فازهاي ۲ و ۳ استفاده كرده است.
 
از سوي ديگر دولت يازدهم معتقد است ميزان پيشرفت فيزيكي پروژه‌ها در ۱۰ درصد پاياني كند مي‌شود كه اگر چنين موضوعي را قبول داشته باشيم، بايد پرسيد دليل بهره‌برداري همزمان فازهاي ۱۷ و ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ با درصدهاي پيشرفت متفاوت از هم چيست كه هر سه پروژه در يك روز به افتتاح رسيدند؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار