کد خبر: 866119
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مخابرات شبکه شماره‌های هوشمند را ساماندهی کند
والدین علاوه بر فرزندان مراقب تلفن‌های ثابت خود هم باشند...
هادی غلامحسینی
 
قبض‌هاي نجومي برخي از كاربران تلفن ثابت باعث شده تا در قوه قضائيه پرونده‌هاي زيادي شكل بگيرد، اين در حالي است كه قوه قضائيه گويا با ارسال ابلاغيه‌اي به مخابرات خواستار ساماندهي شماره‌هاي هوشمند شده است زيرا نرخ بسيار بالاي همين شماره‌ها موجب شده كاربران با قبوض تلفني 5، 10يا 15ميليوني روبه‌رو شوند.
  
سرويس‌هاي هوشمند مخابراتي كدامند؟
گاهي در قبوض برخي مشتركان تلفن ثابت مبالغي ذكر مي‌شود كه باعث افزايش رقم قبض و تعجب مشترك مي‌شود اما معمولاً پيگيري اين موضوع از سوي شركت مخابرات گوياي آن است كه مشترك از سرويس‌هاي شبكه هوشمند IN استفاده كرده و به واسطه استفاده از اين خدمات مبلغي اضافه در قبض او اعمال شده است. شبكه هوشمند سيستمي يكپارچه براي ارائه سرويس‌هاي مخابراتي است كه قادر است انواع مختلفي از سرويس‌هاي جديد را به مشتريان ارائه كند. در اين قالب هشت نوع خدمت به مشتركان تلفن ثابت ارائه مي‌شود كه استفاده برخي از اين سرويس‌ها هزينه‌هاي خاص خود را به همراه دارد. مكالمه اعتباري- مكالمه رايگان، شماره اختصاصي، شماره فراگير، انتقال شماره، پست صوتي، نظرسنجي تلفني، مشاوره تلفني (استفاده از خدمات مشاوره‌اي متخصصان در زمينه‌هاي مختلف با پرداخت هزينه مشاوره از طريق اين سرويس انجام مي‌شود. دارنده اين سرويس ۸۰ درصد درآمدهاي حاصل از مكالمه‌هاي مشاوره‌اي را دريافت مي‌كند. حق‌الزحمه شركت‌هاي اينترنتي ۷۰ درصد درآمدهاي حاصل از ارائه اين سرويس است).
 
به گزارش «جوان»، شگردهاي مختلفي براي اطاله تلفن شماره‌هاي هوشمند وجود دارد، به‌طوري كه مثلاً براي استعلام يك مورد ساده مي‌بينيد دهها دقيقه با شماره‌اي تماس داشته‌ايد و به‌طور پيوسته بايد وصل شدن به كد مد نظر شماره‌هاي متعددي را اخذ كنيد و دست آخر هم مي‌بينيد تلفن مربوطه را پس از مدت‌ها انتظار و كد‌به‌كد شدن كسي برنمي‌دارد يا فرآيند اتصال تماس به نوعي طراحي شده است كه مجبوريد بارها و بارها تماس حاصل كنيد و چون هزينه هر دقيقه شماره هوشمند بسيار گران است، قبض تلفن بسيار نجومي مي‌شود و محل سؤال اينجاست كه مخابرات چرا وقتي قبض يك كاربر تلفن ثابت مثلاً از 200 هزار تومان عبور مي‌كند به كاربر اخطار نمي‌دهد، البته بايد عنوان داشت كه قربانيان شماره‌هاي هوشمند عمدتاً كودكان هستند كه از طرق گوناگون مانند سايت‌هاي بازي يا نظرسنجي و... به مسير كشيده مي‌شوند كه قبض تلفن ثابت نجومي شود، متأسفانه روش كار اين سايت تهييج و تحريص نوجوانان كم‌سن و كم‌تجربه بوده و با اغفال و سوء‌استفاده از روحيات كنجكاوانه و... اين رده سني اقدام به ارائه روشي ناجوانمردانه در كسب درآمد براي خود كرده‌اند. مديران اين سايت با پيشنهاد و ارائه راهكار متقلبانه در همان سايت به كاربران كم‌سن و سال خود مي‌آموزند كه اعتبار و credit خود را از طريق خط ثابت تلفنتان به دست آوريد و با استفاده هر دقيقه 500 ريال N ريال براي ادامه بازي اعتبار به دست آوريد. نوجوان اغفال شده هم از اين روش ارائه شده تمكين مي‌كند و بدون اطلاع والدين خود و بدون اطلاع از دامي كه بر سر راه خود و خانواده‌اش گسترده شده اقدام به انجام نسخه تجويز شده مي‌كند.
 
در اين ميان وقتي والدين و فردي كه تلفن به نامش است قبض تلفن را رؤيت كند در نگاه اول تصور مي‌كند كه اشتباه شده است ولي اشتباهي در كار نيست و عامل اين اتفاق استفاده از شماره هوشمند بوده است و همين مي‌شود كه هم‌اكنون در دستگاه قضايي پرونده‌هاي قابل ملاحظه‌اي به دليل اعتراض به هزينه تلفن شكل گرفته است.
 
لازم به ذكر است در ابتداي هر تماس با شماره‌هاي IN شبكه هوشمند نرخ ارتباط در هر دقيقه مكالمه به تماس گيرنده اعلام و اختيار ادامه مكالمه يا قطع آن به مشترك داده مي‌شود و در صورت ادامه تماس و استفاده از سرويس برابر با تعرفه اعلامي هزينه در قبض كاركرد تلفن مشترك منظور مي‌شود و در صورت قطع ارتباط هيچ‌گونه هزينه‌اي براي مشترك ندارد اما مشكل اينجاست كه اطفال يا خردسالان يا نوجوانان شايد خيلي متوجه هزينه‌هاي هنگفت شماره‌هاي شبكه هوشمند نشوند و بايد براي كنترل فرآيندي را تعريف كرد.
  
ماجرای قبض‌های 15 میلیونی
مدیرعامل مخابرات رسول سراييان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به ابهام ضدرقابتي بودن اقدام مخابرات در قطع شماره‌هاي 909 براي جا انداختن شماره 7070 مخابرات گفت: قبوض 5، 10 و 15 ميليوني مشتركان تلفن ثابت باعث شد از قوه قضائيه ابلاغيه ساماندهي شماره‌هاي هوشمند براي مخابرات ارسال شود. مديرعامل مخابرات ايران افزود: بر اين اساس موضوع به رگولاتوري و شركت ارتباطات زيرساخت منعكس شد تا قضيه تعيين تكليف شود و مردم بايد متوجه شوند كه با شماره‌گيري شماره‌هاي هوشمند هر دقيقه براي مثال هزار و 500 تومان، 2 هزار تومان و 3 هزار تومان شارژ مي‌شود و عدم اطلاع باعث نارضايتي مردم نشود كه نتوانند قبض را پرداخت كنند.
 
وي ادامه داد: مخابرات نيز مانند ساير اپراتورها، سرويس‌ها و سامانه‌هاي جديدي را براي ارائه خدمات در دست اقدام دارد. سراييان با بيان اينكه شماره‌هاي 7070 تعارضي با شماره‌هاي 909 ندارد، گفت: براي مثال كسب و كارها مي‌توانند سرويس‌هاي خود را مانند گذشته روي شماره‌هاي 7070 نيز ارائه كنند و محدوديتي براي فعاليت كسب و كارها در شماره‌هاي 7070 نيست. وي خاطر نشان كرد: مدل شماره‌هاي هوشمند اين است كه كسب و كار بسته به سرويس (براي مثال مشاوره يا قصه‌گويي) قراردادي با توليدكننده محتوا منعقد مي‌كند و همچنين در يك قرارداد نيز حق سهم اپراتور يا تأمين‌كننده ارتباط را مي‌پردازند.
پيش از اين، به دنبال انسداد دسترسي عمومي به شماره‌هاي هوشمند (909907) از سوي مخابرات، يكي از صاحبان كسب و كارهاي مبتني بر شبكه هوشمند كشور گفته بود: بستن 9099 صرفاً با هدف حذف رقيب و جا انداختن شماره‌هاي *7070 در انحصار مخابرات است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار