کد خبر: 866071
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
جزئيات نگران‌كننده صورت‌هاي مالي يك صندوق
عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه خطر ورشكستگي صندوق‌هاي بازنشستگي جدي است، گفت: بررسي جزئيات صورت‌هاي مالي يك صندوق بازنشستگي نشان مي‌دهد اين صندوق با ۵۰۰ ميليارد تومان كسري مواجه شده است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه خطر ورشكستگي صندوق‌هاي بازنشستگي جدي است، گفت: بررسي جزئيات صورت‌هاي مالي يك صندوق بازنشستگي نشان مي‌دهد اين صندوق با ۵۰۰ ميليارد تومان كسري مواجه شده است.
محمد حسيني، عضو كميسيون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با تسنيم، با بيان اينكه موضوع صندوق‌هاي بازنشستگي در بند 42 سياست‌هاي ابلاغي رهبري در برنامه ششم در بحث ارتقاي كيفيت و اصلاح ساختار بيمه‌ها مورد توجه قرار گرفته، افزود: بر همين اساس در بند ماده 12 قانون برنامه ششم نيز مقرر شده كه صندوق حمايت بازنشستگي كاركنان فولاد با كليات اختيارت از وزارت صنعت به وزارت رفاه انتقال يابد. همچنين در ظرف سه سال نيز بايد تمامي تعهدات حال و آتي سازمان توسط سازمان حسابرسي مشخص شود.  به گفته حسيني، بر اساس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني صندوق، مجموع سرمايه‌گذاري در 80 شركت فرعي 3/12 هزار ميليارد تومان بوده و با توجه به ارزش خالص دارايي 3/11 هزار ميلياردي توماني به نظر مي‌رسد صورت‌هاي مالي اين سازمان‌ها دچار مشكل باشد.  وي با اشاره به اينكه بر اساس صورت‌هاي مالي صندوق بازنشستگي فولاد، ميزان حق بازنشستگي دريافتي در كل يك‌سال 130 ميليارد تومان بوده، گفت: اين درحالي است كه حدود900 ميليارد در سال 94 از دولت كمك گرفته شده كه بر اين اساس دارايي جمعي صندوق حدود هزار و 300 ميليارد تومان برآورد مي‌شود.
حسيني ادامه داد: از سوي ديگر هزينه پرداخت حقوق بازنشستگي به 82 هزار بازنشسته رقمي در حدود هزار و 850 ميليارد تومان است، در نتيجه سالانه حدود 500 ميليارد تومان كمتر از ميزان پرداختي مورد نياز، موجودي در اختيار اين صندوق است.
به گفته اين عضو كميسيون برنامه و بودجه، با توجه به ميزان سرمايه‌گذاري‌اي كه در ساير شركت‌ها انجام شده است در سال 94 حدود 280 ميليارد درآمد حاصل از سرمايه‌گذاري به دست آمده كه با توجه به هزينه‌هاي صندوق براي پرداخت حقوق بازنشستگان، رقم بسيار ناچيزي است.  حسيني تصريح كرد: بسياري از شركت‌ها به علت ناكارآمدي ساختارها، نه تنها سود‌ده نبوده، بلكه زيان‌ده نيز هستند و متأسفانه شركت‌هايي كه در آن سرمايه‌گذاري صورت گرفته به دليل عدم وجود نقدينگي از پرداخت سود منع شده‌اند.  وي با بيان اينكه اگر صندوق‌هاي مذكور به اين شكل به فعاليت خود ادامه دهند به زودي دچار مشكل خواهند شد، گفت: مي‌توان پيش‌بيني كرد نه صرفاً در اين صندوق بلكه ساير صندوق‌ها نيز دچار مشكلاتي در صورت‌هاي مالي خود باشند.
حسيني در پايان تأكيد كرد: وضعيت مؤسسات خارجي كه در جايگاه حمايتي بعد از اتمام دوران كار براي خدمات‌دهي به بازنشستگان فعاليت مي‌كنند قابل مقايسه با مؤسسات ايراني نيست، چراكه در مؤسسات داخلي در ساليان گذشته به طور عمده از مديران ناكارآمد استفاده شده و به اين دليل مشكلات عديده‌اي براي اين صندوق‌ها ايجاده شده است. بر اين اساس اميدواريم با انتقال صندوق بازنشستگان از وزارت صنعت به وزارت راه اين مشكلات حل و فصل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار