کد خبر: 865999
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
محاكمه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي قطعي است
بحران بر سر پرونده فســـاد مالـي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در حال رسيدن به مرحله‌اي سرنوشت‌ساز است.
بحران بر سر پرونده فســـاد مالـي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در حال رسيدن به مرحله‌اي سرنوشت‌ساز است. علاوه بر مطالبات سياسي، فشار افكار عمومي بر بنيامين نتانياهو در حال افزايش است. نظرسنجي شبکه دهم تلويزيون رژيم صهيونيستي نشان مي‌دهد 66 درصد از اسرائيلي‌ها بر استعفاي نتانياهو اصرار دارند. روزنامه هاآرتص محاكمه نتانياهو در اثر اتهامات وارده را قطعي خوانده و روزنامه الاخبار لبنان هم با اشاره به گمانه‌زني‌ها درباره كناره‌گيري او نوشته كه اسرائيل به زلزله سياسي تاريخي خود نزديک مي‌شود.
 
چپ‌هاي رژيم صهيونيستي و برخي راستگرايان منتقد چند سال است براي ساقط كردن نتانياهو كه حالا چهارمين سال دوره سوم نخست‌وزير خود را سپري مي‌كند، تلاش مي‌كنند اما ظاهراً مأموريتي که رقبا در انجام آن ناتوان بودند، پليس و دستگاه قضايي به شكلي موفقيت‌آميز در حال انجام دادن آن هستند. تحقيقات درباره دخالت نتانياهو در مسائل کيفري از مرحله جمع‌آوري شواهد و نشانه‌ها به مرحله جمع‌آوري اطلاعاتي مطمئن رسيده است. آنچه احتمال محاكمه نتانياهو را جدي‌تر كرده، توافقي است كه هفته قبل بين آري هرو، رئيس پيشين کارکنان دفتر نخست‌‌وزيري اسرائيل، با نهادهاي قضايي اين کشور به دست آمد که بر اساس آن، آري هرو در ازاي عدم محاکمه، عليه نخست‌وزير شهادت خواهد داد.   هرچند دادگاه صلح رژيم صهيونيستي در «ريشون لتزيون» پنج‌شنبه قبل انتشار هرگونه خبري درباره تحقيقات صورت گرفته را در دو پرونده «1000» و «2000» تا تاريخ 17 سپتامبر آينده ممنوع كرد، ولي نتانياهو را به دست داشتن در کلاهبرداري و رشوه‌خواري متهم کرد.
 
منابع آگاه به روزنامه هاآرتص گفته‌اند كه نتانياهو بر اساس اطلاعاتي که در جريان تحقيق از وي جمع شده مظنون به فساد، کلاهبرداري، رشوه‌گيري و خيانت در امانت است. به نوشته اين روزنامه، از جمله اتهام‌هاي وارد شده به او اين است که نتانياهو و ساره، همسرش، هداياي گرانبهايي را به طور غيرقانوني از بازرگانان اسرائيلي دريافت کردند. نتانياهو تلاش مي‌كند با پشتوانه يک ماده قانوني مجبور به استعفا نباشد و تا زمان صدور حکم نهايي در منصب خود باقي بماند. او روز جمعه در يک کليپ ويدئويي خطاب به اسرائيلي‌ها اتهامات به خود را «حاشيه‌سازي»‌ ناميد و گفت كه به خدمات ادامه مي‌دهد، ولي روزنامه اسرائيلي هاآرتص ديروز نوشت كه با تکميل تحقيقات پرونده فساد مالي نتانياهو زندان يا خانه‌نشيني در انتظار او است. يوسي ويرتر، تحليلگر سياسي روزنامه صهيونيستي هاآرتص مي‌گويد: «شخصيت نتانياهو و سال‌هاي طولاني حکومت وي اين فرد را در مسير مرگ سياسي قرار داد و به‌رغم تحقير وي با اتهام‌هاي نسبت داده شده به زودي روزي فرامي‌رسد که از پايان حکومت او خبر مي‌دهد.» وي افزود: در حالي که نتانياهو با اعتماد به نفس زياد فکر مي‌کند تا اطلاع ثانوي بر نخست‌وزيري باقي مي‌ماند با بن‌بستي که منجر به پايان سياسي وي منتهي مي‌شود مواجه شده و به‌رغم اينکه وي قصد استعفا ندارد، حتي اگر لايحه اتهام عليه وي ارائه شود هر لحظه استعفاي وي قابل پيش‌بيني است و منجر به سقوط کابينه‌اش و ارائه زمان برگزاري انتخابات به اوايل سال 2018 مي‌شود.
  
اوج‌گيري مخالفت افكار عمومي
نه تنها رهبران احزاب مخالف خواستار کناره‌گيري بنيامين نتانياهو از مقام خود شده‌اند بلکه برخي از چهره‌هاي پيشين حامي‌اش، مانند دان مريدور، روز يک‌شنبه به رسانه‌ها گفتند، نخست‌وزيري که در مظان اتهام است ديگر نمي‌تواند به درستي به کشورداري بپردازد. به نوشته هاآرتص، به همان ميزان که تحقيقات عليه نتانياهو دامنه بيشتري پيدا مي‌کند، بسياري از همپيمانانش از دفاع علني از او خودداري مي‌کنند. با فراهم شدن فرصت‌‌ها براي عملي شدن سناريوي برکناري نتانياهو، منابع سياسي در سرزمين‌هاي اشغالي پيش‌بيني مي‌كنند كه پايان كار نتانياهو در سومين دور‌ نخست‌وزيري، نه‌تنها تحولات داخلي را تحت تأثير جديد قرار مي‌دهد بلكه به نوشته روزنامه لبناني الاخبار بر «خارج اسرائيل» نيز اثرگذار خواهد بود.
 
الاخبار بركناري نتانياهو را شروع لرزه‌هاي زلزله سياسي در اسرائيل مي‌داند و نوشته است كه چنين زلزله‌اي «مي‌تواند نقشه سياسي داخل اين رژيم را متحول کند و تأثير خود را بر معادله روابط موجود در جبهه راستگراهاي اسرائيل خواهد گذاشت.» به نوشته الاخبار، قضيه نتانياهو جبهه‌بندي‌ها در حزب ليکود را تقويت و بين آنها کشمکش ايجاد خواهد کرد و همزمان رقابت بين آنهايي که خواهان نشستن جاي نتانياهو هستند نيز به اوج خود خواهد رسيد؛ كساني كه به گفته الاخبار منتظرند روند قضايي در خصوص اتهام‌هاي وارد بر نتانياهو روشن شود.  طي روزهاي گذشته بسيج افكار عمومي عليه نتانياهو به بالاترين سطوح رسيده است. بعد از چند تجمع اعتراضي در هفته‌هاي قبل، شامگاه شنبه نيز براي چندمين بار متوالي، صدها اسرائيلي تظاهرات کردند و از دادستاني خواستند عليه نتانياهو کيفرخواست ارائه کند؛ تجمعي گروهي كه هواداران حزب ليكود (حامي نتانياهو) نيز در آن حضور داشتند. بر اساس يکي از نظرسنجي‌هايي که چند هفته پيش انجام شد، 48 درصد نتانياهو را مردي فاسد خواندند، ولي حالا بر اساس جديدترين نظرسنجي‌ها، 66 درصد از اسرائيلي‌ها بر استعفاي او در صورت تنظيم کيفرخواست عليه او تأکيد دارند، هرچند هنوز هم 21 درصد نيز گفته‌اند او نبايد استعفا كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار