کد خبر: 865960
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رئيس سازمان هنري اوج مطرح كرد
افتخار ما اين است كه از هيچ سفارتخانه خارجي پول نمي‌گيريم...
ايزد مهرآفرين
 
رئيس سازمان هنري اوج در نشست رسانه‌اي اين سازمان به مظلوميت حوزه فرهنگ، هنر و رسانه اشاره كرد و سازمان اوج را يك سازمان عملگرا خطاب كرد كه به دنبال احياي فرهنگ انقلاب اسلامي است.
احسان محمدحسني روز گذشته و در آستانه روز خبرنگار نخستين نشست خبري خود را با اهالي رسانه برگزار كرد كه در آن علاوه بر ارائه گزارش از عملكرد مؤسسه «اوج» در شش سال گذشته، انتقادات و كنايه‌هايي را هم نسبت به عملكرد مسئولان كشور و نگاه آنها به هنرمندان بيان كرد.
 
محمدحسني پس از اشاره‌ به شرايط جنگ و بحران كشورهاي منطقه و ناامني‌هايي كه در اطراف ايران وجود دارد و تأثيراتي كه بر روحيه آدمي مي‌گذارد، گفت: با اين شرايط خيلي حال و رمقي باقي نمي‌ماند كه مقوله رها شده‌ فرهنگ و هنر كشور را دريابيم چون براي من پرداختن به اين مقوله چوب زدن به مرده تلقي مي‌شود.
 
جشنواره‌هاي تكراري و بي‌رمق
رئيس سازمان اوج گفت: در اين بين دستگاه‌هاي فرهنگي مرتبط با دولت منفعل و بلاتكليف هستند. تمام تمركزشان برگزاري جشنواره‌هاي تكراري و بي‌رمق است و بر امور حاشيه‌اي تأكيد دارند. در سال 300 جشنواره بي‌خاصيت برگزار مي‌شود و چندين ميليارد هزينه مي‌شود اما اتفاق جديد و مباركي در عرصه توليدات ناب صورت نمي‌گيرد. حكايت جشنواره‌هاي امروز قرص مسكن براي بيمار در حال جان دادن است و در واقع مي‌توان براي آن اين ضرب‌المثل را استفاده كرد كه شام و ناهار هيچ و...  مدير بنياد روايت تصريح كرد: وضعيت ما در حوزه‌هاي هنري هم چندان مناسب نيست اما در اين بين يكسري جوان به صورت خود‌جوش وارد فضاي فرهنگي مي‌شوند، مانند بچه‌هاي روايت فتح كه وارد ميدان شدند اما الان شرايط با آن زمان متفاوت است.
 
وي افزود: در سال 90 مؤسسه اوج به‌وجود آمد و نزديك به 80 مؤسسه فرهنگي در اين شش سال تشكيل و تقويت شد. 11هزار اثر با ابعاد و تنوع مختلف توليد شده است. دغدغه اصلي ما محتوا بود و زيبايي و جذابيت براي ما در درجه دوم اهميت قرار دارد. ما با كارها و توليداتمان صحبت مي‌كنيم و در واقع بين ما و بعضي مسئولان توافق‌هايي صورت گرفته‌ است. قرار بر اين شد كه مسئولان سخنراني كنند و ما به كار و توليد بپردازيم كه البته بي اشتباه هم نبوديم.
 
محمد‌حسني ادامه داد: ما به دنبال توليدات مؤثر هستيم و براي آن به دنبال ايده‌هاي نو با قيمت مناسب هستيم. «اوج» يك ستاد كم عده و چابك است كه كار ستادي انجام مي‌دهد. اوج خود چيزي توليد نمي‌كند و همه تجهيزات در 80 مؤسسه تجميع شده است. ما تنها برنامه‌ريزي و سياستگذاري مي‌كنيم به همين دليل بودجه ثابت و مشخصي نداريم چرا كه ما فكرها و ايده‌ها را پيدا مي‌كنيم و براي آن تمام امكانات را بسيج مي‌كنيم. شايد بتوان اوج را به پژوهشگاه رويان در عرصه فرهنگ و هنر تشبيه كرد.
 
مديرعامل مؤسسه فرهنگي اوج با ارائه گزارشي  در مورد فعاليت‌هاي حوزه هنرهاي تجسمي گفت: مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامي و مجموعه‌هاي مشابه آن در حال فعاليتند كه نمونه كاري آنها را در بيلبوردهاي غيرتبليغاتي شهر تهران و ساير استان‌ها مي‌بينيد. در حوزه موشن‌گرافيك‌  دستاورد بزرگي را براي هنر انقلاب اسلامي شاهديم و خانه طراحان در سال نزديك به 400 موشن توليد مي‌كند كه عرضه و پخش مي‌شود. در بخش تبليغات محيطي جاده نجف به كربلا پوشش داده مي‌شود. جوانان خلاق در حوزه انيميشن مشغول فعاليت هستيم كه اميدوارم به چرخه صنعتي برسيم.
  
توليد فيلم «پرواز به وقت شام» حاتمي‌كيا و «طيب خان» ده‌نمكي
مديرعامل مؤسسه فرهنگي اوج تصريح كرد: علاوه‌بر موارد مذكور در حوزه فيلم و سريال به دنبال توليد پنج فيلم سينمايي براي جشنواره فيلم فجر هستيم. بخشي از اين پنج اثر پيش از اين خبري شده است. يكي از جدي‌ترين اين آثار فيلم سينمايي «پرواز به وقت شام » به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا با محوريت موضوعات سوريه است. همچنين فيلم سينمايي «تنگه ابوغريب» به كارگرداني بهرام توكلي، فيلم سينمايي «توهم توطئه» به كارگرداني احمدرضا معتمدي، فيلم سينمايي «نائله» به كارگرداني اصغر عباسي با موضوع عاشورا و فيلم سينمايي «طيب خان» به كارگرداني مسعود ده‌نمكي را در دست ساخت داريم. همچنين نزديك به 12 اثر نيز در كنار اين آثار در حال توليد است كه بعد از نهايي شدن اسامي آنها اعلام مي‌شود.
 
محمدحسني درباره سريال‌هاي در حال توليد اوج اظهار كرد: هشت سريال در حال توليد داريم. «پايتخت»، «سر دلبران»، «گيله‌وا» «آشوب» و سريال «دليران خاكستر» توليد شده است و در كنار آن سه سريال در حال پيش‌توليد است كه يكي از آنها سريال الف ويژه ماست كه از زمستان فيلمبرداري آن آغاز مي‌شود. به جز اين موارد 15سريال هم در حال بازنويسي است.
وي درباره مديريت خود بر سه سازمان فرهنگي توضيح داد: وقتي مردم با چندين سازمان با هدف يكسان مواجه مي‌شوند، نسبت به خروجي و ماهيت شكل‌گيري آنها با ابهام روبه‌رو هستند و تفاوت كاركردي آنها را نمي‌دانند، بنابراين لازم است يك تمركزگرايي مديريتي براي اين عرصه شكل بگيرد.  
 
مديرعامل بنياد روايت فتح، بودجه ساخت «پرواز به وقت شام» را 8 ميليارد تومان اعلام كرد و ادامه داد: حاتمي‌كيا ترجيح داده بي‌حاشيه پيش برود و من هم با همين دست فرمان پيش مي‌روم. 70درصد ضبط فيلم «پرواز به وقت شام» به پايان رسيده اما پروژه بايد بي‌حاشيه ادامه داشته باشد. ما يك اصل كلي در اوج داريم كه پول هر پروژه را سروقت و با ادب پرداخت كنيم. مديران فيلم و سريال ما بيرون از اوج دفتري ندارند كه با تهيه‌كنندگان شريك باشد و به همين دليل فيلم‌ها واقعي‌تر توليد مي‌شوند و سلامت مالي دارند. درباره اين فيلم هم برآورد مالي ما 8 ميليارد تومان بود و تيم توليد تلاش مي‌كند زير اين قيمت تمام شود.
  
سريال صدام را حتماً مي‌سازيم
وي درباره سرانجام ساخت سريال «صدام» گفت: همچنان به دنبال توليد اين سريال هستيم اما فرزند عليرضا نادري، نويسنده اين سريال به بيماري سرطان مبتلا شد و فوت كرد و آقاي نادري ديگر قادر به بازنويسي اين اثر نبود. تيم جديد احتياج بود اما تيم جديد به آن متن قبلي وفادار نبود و مورد قبول اوج قرار نگرفت. طبيعي است دنبال يك تيم جديد بگرديم، ما خانواده و بستگان و كاخ‌هاي صدام را نياز داريم و كارگرداني مي‌خواهيم كه كار را سريع به اتمام برساند. اوج نمي‌تواند همزمان مشغول دو پروژه الف ويژه باشد.  محمدحسني در پايان اشاره كرد: هنر انقلاب اسلامي همزمان با رويش‌ها با ريزش‌هايي مواجه بوده‌ است. عده‌اي در جلسه با مقام معظم رهبري ايشان را مولاي من خطاب مي‌كردند اما بعداً روي تمام ضد انقلاب‌ها را سفيد كردند. اما هر كسي دل در گرو اعتقادات ما دارد ما در خدمت وي هستيم. تذكري هم به افرادي كه از اين بچه‌ها سوءاستفاده مي‌كنند، مي‌دهيم؛ اين بچه‌ها حيف هستند، آنها را وارد تلاطم انتخابات نكنيد. «اوج» افتخار مي‌كند كه وارد اين زمينه‌ها نشده است. كارهاي انتخاباتي مي‌آيند و مي‌روند، زشت است كه با هنرمندان اينگونه رفتار مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار