کد خبر: 865921
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
طبق اعلام اداره آمار تركيه، صادرات اين كشور به ايران ۴۱ درصد افت كرده كه رئيس شوراي بازرگاني مشترك ايران و تركيه دلايل اين افت را تشريح و تصريح كرد: ركود حاكم بر فضاي اقتصادي منطقه و مسائل سياسي داخل تركيه مهم‌ترين دلايل كاهش روابط اقتصادي ايران و تركيه است.
رضا كامي در گفت‌وگو با ايسنا، ‌گفت: با توجه به اوضاع و احوال منطقه و ركود اقتصادي كه در منطقه وجود دارد اين امكان و احتمال وجود داشت كه حجم مبادلات تجاري بين ايران و تركيه كاهش پيدا كند.
وي ادامه داد: در ماه‌هاي اخير به همين دلايل مقداري كاهش حجم مبادلات تجاري بين ايران و تركيه به وجود آمده است و كاهش روابط اقتصادي در اين بازه زماني ميان ايران و تركيه محسوس است.
رئيس شوراي بازرگاني مشترك ايران و تركيه با اشاره به دلايل اين مسئله گفت:‌عمده دليل اين منطقه فضاي موجود و ركود در منطقه است. از سوي ديگر هم مسائل سياسي حاكم بر منطقه و  هم مسائل سياسي در خود تركيه در اين زمينه بي‌تأثير نبوده است، چراكه بخشي از تجار و توليدكنندگان تركيه فعاليت‌‌‌‌هايشان به دليل مسائل داخلي تركيه كند شده است. مشخص است كه اوضاع سياسي هر كشوري بر اقتصادش اثرگذار است و تركيه هم از اين قاعده مستثني نيست.
كامي درباره آينده روابط تجاري ايران و تركيه گفت: آينده روابط ايران و تركيه هم به مسائل منطقه‌اي بستگي دارد و خيلي نمي‌توان در اين زمينه پيش‌بيني خاصي كرد ولي نهايتاً با توجه به تلاشي كه مسئولان دو كشور انجام مي‌دهند به ويژه در مورد افزايش تعرفه‌هاي ترجيحي به نظر مي‌رسد حجم روابط دو كشور در آينده روند نزولي پيدا نكند.
وي اضافه كرد: طبيعتاً بخشي از كاهش يا افزايش روابط دو كشور به فصل‌هاي مختلف سال برمي‌گردد، چون روابط اقتصادي ايران و تركيه در فصل‌هاي مختلف سال بالا و پايين مي‌شود و براي همين به نظر نمي‌آيد روند نزولي در آينده ادامه پيدا كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار