کد خبر: 865769
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
گفت‌وگوي «جوان» با سعيد پورعلي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي
جهاد دانشگاهي يكي از مراكزي است كه مدعي كار انقلابي و جهادي در كشور است؛ مركزي كه زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي فعاليت مي‌كند...

گفت‌وگو: جواد محرمی

جهاد دانشگاهي يكي از مراكزي است كه مدعي كار انقلابي و جهادي در كشور است؛ مركزي كه زير نظر شوراي عالي انقلاب فرهنگي فعاليت ميكند، گفتوگوي «جوان» در سيوهفتمين سالگرد تأسيس اين نهاد با سعيد پورعلي، معاون فرهنگي جهاد پيرامون موضوع توليد علوم انساني و تقويت حوزه فرهنگ در دانشگاه پيش روي شماست.

در حوزه اهداف و تكاليف جهاد دانشگاهي روي فعاليتهاي دانشبنيان تأكيد شده است اما به نظر ميرسد به نوعي كارهاي شكلي و فرمي كه عمق مناسبي ندارند، در حوزه فعاليتهاي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي تفوق پيدا كرده است، براي مثال تربيت قاري يا حافظ قرآن كاري است كه مراكز ديگري نيز ميتوانند انجام دهند يا براي مثال انجام مسابقات و ارائه آموزشهاي تخصصي اموري است كه شايد جهاد دانشگاهي را از اهداف خود دور نگه ميدارد.

من اين را قبول ندارم، ما معتقديم مؤلفههاي فرهنگي علم در جامعه دانشجويي كشور بايد تقويت شود، يكي از مهمترين راهها براي نيل اين مقصود تمسك به مباني ديني است، انس با قرآن اهميت دارد. ما تلاش جدي داريم كه تلقي جدايي علم و دين از يكديگر را از بين ببريم، خيليها فكر ميكنند كه عالم نميتواند ديندار باشد.

بله اما قاعدتاً فعاليتهاي قرآني جهاد دانشگاهي بايد تفاوتي با مراكز آموزشي ديگر داشته باشد.

همينطور است، اين تفاوت وجود دارد، ما ساختارسازيهايي در حوزه قرآني انجام دادهايم، رسانهاي به نام قرآن كه منادي وحدت جهان اسلام با محوريت قرآن است در حال فعاليت است. تلاش ما اين است كه انس و تدبر با قرآن در جامعه دانشجويي ما افزايش پيدا كند. يكي از مشكلات جدي ما در فضاي دانشجويي و عمومي كشور فقر گفتوگو است، فقر تشكيل اجتماعات كوچك و هدفمند علمي است.

اين هم از آن كارهاي شكلي است كه به نظر ميرسد صرفاً براي تخليه دانشجوها انجام ميشود و از دل آن توليد علم بيرون نميآيد.

ما با هدف اين جلسات را تشكيل ميدهيم، از سياستهاي ما اين است كه از فعاليت محوري پرهيز كنيم و به سمت اثربخشي برويم، ديگر اينكه گفتمانهاي مناسبتي بر فعاليتهاي ما حاكم نشود.

چقدر در زمينه توليد علم در حوزه علوم انساني و فرهنگ پيشرفت داشتهايد؟

ما به عنوان معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي مأموريت خودمان را در قالب فعاليتهاي اثربخش فرهنگي تعريف كردهايم، نهادي مثل مركز افكارسنجي دانشجويان، مسئوليت رصد مستمر تحولات ارزشها، باورها، نيازها و نگرشهاي جامعه دانشجويي كشور را بر عهده دارد. اگر اعتباري را كه دولت در اختيار ما ميگذارد بگوييم، باور كردني نيست؛ اعتباري كه شايد به اندازه ساخت يك انيميشن نباشد.

آنچه به عنوان تقويت صنايع فرهنگي در جهاد دانشگاهي از آن ياد ميشود. دقيقاً قرار است چه حوزههايي را در بر بگيرد؟ مثلاً در بخش سينما و نمايش چقدر توانستهايد خوراك فكري و تئوريپردازي براي سينما انجام بدهيد؟

يكي از ضرورتهايي كه احساس ميكنيم، رفتن به سمت صنعت فيلم و سينماست. جهاد در حوزه نمايش مبدع برگزاري جشنواره تئاتر دانشجويي كشور است .

اين هم كه باز يك كار شكلي است.

خير، الان آن فعالان هنر نمايشي كه در اين عرصه حضور دارند، مبدأ فعاليتهايشان كارهاي رقابتي است.

اهالي تئاتر كه در كار خودشان ماندهاند و دچار پريشاني فكري هستند. انتظار ميرود شما آنها را تغذيه كنيد، الان دانشكدههاي هنر ما كاملاً با متدها و افكار ترجمهاي غربي دانشجو تربيت ميكنند.

اينكه ميفرماييد در كار خودشان ماندهاند منظور دقيقا چيست؟

الان با حجم وسيعي از بياخلاقي در تئاتر مواجهيم، محتواهاي تلخ و نااميدكنندهاي كه عاري از معنويت هستند، رواج دارد.

در جهاد دانشگاهي ما در حوزه نمايش و صنعت سينما ورودي نداشتهايم و ضرورت دارد كه ورود كنيم. ورود ما به حوزههاي گردشگري، چاپ كتاب، صنايع افكارسنجي و نظرسنجي، بحث فعاليتهاي قرآني بوده است، ما درباره صنعت سينما دچار كمكاري هستيم و به دليل اهميت اين حوزه و گستره اثرگذاري آن در جامعه لازم است جهاد دانشگاهي ورودي جدي و جهادي در اين زمينه داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار