کد خبر: 865768
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نظر جالب سفير كره جنوبي درباره صادرات سريال به ايران
سفير كره جنوبي در مصاحبه‌اي مطبوعاتي، با اشاره به صادرات سريال از اين كشور به ايران و ديگر كشورهاي خاورميانه، صنعت سريال‌سازي كره را در خدمت معرفي فرهنگ و تمدن اين كشور عنوان كرد.
محمد صادقي
 
سفير كره جنوبي در مصاحبه‌اي مطبوعاتي، با اشاره به صادرات سريال از اين كشور به ايران و ديگر كشورهاي خاورميانه، صنعت سريال‌سازي كره را در خدمت معرفي فرهنگ و تمدن اين كشور عنوان كرد.
سريال‌هاي كره‌اي گرچه مانند سابق در تلويزيون حكمفرمايي ندارند اما هيچ وقت هم از كنداكتور پخش سريال‌هاي تلويزيوني حذف نشده‌اند.
   
تبليغ فرهنگي كره در سريال‌ها
هنوز هم مي‌توان سريال‌هاي توليد شده در كره را جزو محبوب‌ترين مجموعه‌هاي پخش شده در يك دهه اخير تلويزيون ايران دانست.
از «افسانه جومونگ» و «جواهري در قصر» كه در بين مردم با نام «يانگوم» شناخته مي‌شد گرفته تا انواع و اقسام سريال‌هاي تاريخي كره همگي با موضوع تمدن كشور كره از تلويزيون پخش شده‌اند؛ موضوعي كه كره‌اي‌ها خيلي از آن راضي‌اند و سفير اين كشور در ايران نتوانسته است خوشحالي‌اش را از اين موضوع پنهان كند.
 
كيم سئونگ هو مي‌گويد: ما معروف‌ترين سريال‌ها را به ايران مي‌آوريم تا آنها با فرهنگ ما آشنايي پيدا كنند، ضمن آنكه از طريق صنعت سريال‌سازي، فرهنگ و تمدن خود را تبليغ مي‌كنيم و از همين مسير هم ايراني‌ها به فرهنگ و تمدن ما نزديك شدند.
وي به صنعتي شدن سريال‌سازي در كشورش اشاره مي‌كند و تأكيد دارد كه «در سال‌هاي اخير چند شركت سريال‌سازي به كار اضافه شده زيرا اين صنعت در كشور ما صنعتي رشديافته تلقي مي‌شود كه با توجه به ارتقاي كشور كره، نياز است اين مسير تداوم داشته باشد.»
 
سفير كره در بخشي از مصاحبه‌اش مي‌گويد: تماشاگران كره‌اي كه با فرهنگ ايران هيچ آشنايي ندارند، فيلم و سينماي ايران را دوست دارند و اين خود يك نشانه است كه اثبات مي‌كند تفاوت فرهنگ‌ها مانعي براي تبادل توليدات فرهنگي نيست.
هجوم سريال‌هاي كره‌اي به تلويزيون ايران، گرچه نمي‌تواند معناي تهاجم فرهنگي داشته باشد، اما نكته‌اي در آن هويدا است و آن تأثيرپذيري جامعه ايراني از افسانه‌هاي كره‌اي است.
   
پشتكار كره‌اي‌ها و تحسين مقام معظم رهبري
 توجه به فرهنگ كره، همان طور كه سفير اين كشور اشاره كرده است، بخشي از اين تأثير‌پذيري را شامل مي‌شود. هرچقدر سريال‌هاي كره‌اي بيشتر در ايران يا ديگر كشورها ديده شود، كره‌اي‌ها به هدف فرهنگي‌شان در معرفي تمدن كشورشان بيشتر نزديك مي‌شوند؛ اقدامي كه حتي تحسين مقام معظم رهبري را نيز در پي داشته است. ايشان در ديدار دست‌اندركاران يادواره‌هاي شهدا، به موضوع توجه سينماي ايران به شهدا اشاره مي‌كنند و خواستار پرداختن به قهرمانان دوران دفاع مقدس مي‌شوند و به كشور كره به عنوان نمونه‌اي از پرداختن به اسطوره‌ها و جنبه قهرمان‌پروري سريال‌هاي كره‌اي اشاره مي‌كنند و مي‌گويند: «شما مى‌بينيد كه اين حضرات كره‌اى‌ها – من از كار اينها خوشم مى‌آيد – تاريخ ندارند، بنابراين مي‌گويند «افسانه‌ جومونگ»، افسانه‌ فلان. يعنى از اوّل حساب را تسويه مي‌كنند؛ [مي‌گويند] افسانه است، واقعيت نيست. يك‌چيزى در مى‌آورند، يك تاريخ براى گذشته‌ خودشان درست مي‌كنند، كه وقتى يك جوان كره‌اى به اين فداكارى‌ها و به اين شجاعت‌ها و به اين كارهاى عجيب غريبِ سينمايى نگاه مي‌كند، خب احساس هيجان مي‌كند، احساس هويت مي‌كند، احساس افتخار مي‌كند. ما اينها را در واقعيت زندگى خودمان داريم، اتّفاق افتاده، پيش آمده، چرا از اينها استفاده نمي‌كنيم؟ به‌نظر من يك قصور بزرگى‌– نمي‌گوييم تقصير؛ لااقل قصور بزرگى – اتّفاق افتاده است، بايد جبران بشود. به‌نظر من ما 50سال ديگر هم بايستى درباره‌ دفاع مقدّس بنويسيم، بگوييم، توصيف كنيم، تشريح كنيم، انواع و اقسام هنرها را به خدمت بگيريم، براى اينكه اين حادثه‌ عظيم را تبيين‌كنيم.»
   
چرا ما مثل كره‌اي‌ها نشده‌ايم؟!
يكي از وجوه تمايز توليد سريال‌هاي تلويزيوني در كشورمان با صنعت سريال‌سازي در كره همان بي‌توجهي به قهرمانان ملي است. گرچه برخي از سريال‌ها مانند «شوق پرواز» درباره فرماندهان شهيد دوران دفاع مقدس ساخته شده، اما برخلاف سريال‌هاي كره‌اي نوع ساخت اين سريال‌ها توانايي رقابت در بازار‌هاي فيلم را نداشته‌اند و هيچ نشانه‌اي از اقبال بين‌المللي به چنين سريال‌هايي وجود ندارد. در عوض برخي سريال‌هاي ايراني توانسته‌اند حداقل در كشورهاي منطقه بيننده‌هاي خود را پيدا كنند.
مرحوم فرج‌الله سلحشور معتقد بود كه «يوسف پيامبر» بيش از 4 ميليارد نفر مخاطب در سراسر جهان داشته است.
 
ارائه اين آمار به دليل پخش مكرر اين سريال ايراني در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني در سراسر جهان بود؛ اقدامي كه با حضور ديگر سريال‌هاي ايراني تقويت مي‌شد، تأثيرش را در بعد فرهنگي برجاي مي‌گذاشت. هم اكنون نيز مهم‌ترين پروژه سريال‌سازي مذهبي در كشورمان كه باز هم جزو ميراث‌هاي هنري مرحوم سلحشور است به دلايلي هنوز ساخته نشده و ما فرصت اينكه بار ديگر با سريالي مذهبي بتوانيم مخاطبان و علاقه‌مندان به تاريخ اديان را جذب كنيم، از دست داده ايم.
   
درآمد آگهي‌ها پشتوانه ساخت سريال
اما نكته جالبي كه سفير كره جنوبي به آن اشاره مي‌كند، نحوه توزيع درآمد ناشي از پخش آگهي‌هاي تلويزيوني در زمان پخش سريال است. در ايران، همه درآمد آگهي‌هاي پخش شده از تلويزيون به سازمان صداوسيما تعلق مي‌گيرد و صداوسيما نيز از طريق گروه‌هاي سريال‌ساز شبكه‌ها يا سيما فيلم، مجموعه تلويزيوني مي‌سازد، اما در كره جنوبي كه سريال‌سازي در دست شركت‌هاي خصوصي است، روند كار متفاوت است. سفير اين كشور مي‌گويد: در کشور کره درآمد تبلیغات توسط صنعت سریال‌سازی بدین‌صورت تعریف می‌شود که درآمد تبلیغات تلویزیونی در داخل کشور که قبل و بعد از نمایش سریال پخش می‌شود به شرکت سریال‌ساز پرداخت می‌شود.
 
كره‌اي‌ها برعكس صداوسيما كه بسياري از محصولات برند‌ش را به رايگان در اختيار كشورهاي ديگر قرار مي‌دهد، تلاش كرده‌اند كه سريال‌سازي را به منبع درآمدي براي كشورشان تبديل كنند. استراتژي كه جا دارد در ايران نيز به آن توجه جدي شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار