کد خبر: 865752
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
شكستن آخرين دژ سياسي داعش در رياض
همزمان كه نيروهاي مقاومت به ديرالزور نزديك مي‌شوند؛ شهري كه گفته مي‌شود صحنه پاياني جنگ سوريه در آنجا شكل خواهد گرفت، زمزمه‌هاي شكاف در دژ سياسي داعش از رياض شنيده مي‌شود.‌
همزمان كه نيروهاي مقاومت به ديرالزور نزديك مي‌شوند؛ شهري كه گفته مي‌شود صحنه پاياني جنگ سوريه در آنجا شكل خواهد گرفت، زمزمه‌هاي شكاف در دژ سياسي داعش از رياض شنيده مي‌شود.‌ روز گذشته منابع خبري گزارش كردند وزير خارجه عربستان از معارضان سوري تحت حمايت خود خواسته به واقعيت‌هاي سوريه تن دهند و با حضور در قدرت كنار بيايند، واقعيتي كه پيش از اين امريكا، ‌انگليس و فرانسه نيز به آن تن داده و گفته بودند قادر به ساقط كردن بشار اسد از قدرت نيستند.
 
به گزارش «جوان»، اوايل بامداد يك‌شنبه نيروهاي ارتش و مقاومت سوريه شهر «السخنه» را به کنترل خود درآوردند. السخنه در شمال شرقي شهر باستاني «تدمر» واقع شده و 50 کيلومتر با شهر مهم ديرالزور واقع در شرق سوريه فاصله دارد. با تسلط نيروهاي مقاومت بر السخنه هم‌اكنون نيروهاي مقاومت يك گام ديگر به ديرالزور نزديك شده‌اند. ديرالزور كه به مرزهاي غربي عراق نزديك است به هدف نهايي دو ائتلاف رقيب يعني امريكا و محور مقاومت تبديل شده است.
 
هنوز بخش‌هايي از شهر ديرالزور و يک مرکز نظامي مهم در کنترل نيروهاي دولتي قرار دارد که توسط داعش محاصره شده‌اند. در طول يک سال گذشته امريکا چند بار مواضع ارتش سوريه را بمباران کرده که نتيجه آن پيشروي زميني داعش بوده است، اما مقاومت سرسختانه نيروهاي دولتي تاکنون مانع از سقوط کامل اين شهر شده است.   انتظار مي‌رود پس از شكست داعش در موصل و رقه اين گروه، ‌ديرالزور را به عنوان آخرين پايگاه خود در سوريه انتخاب كند.  امريكايي‌ها درصدد هستند مناطق نفوذ خود پس از رقه به سمت ديرالزور را افزايش دهند تا بدين طريق شكافي بزرگ در مرزهاي عراق و سوريه ايجاد كنند، اما حالا با تسلط بر السخنه و پيشروي نيروهاي مقاومت به سمت ديرالزور به نظر مي‌رسد واشنگتن ابتكار عمل را از دست داده است. محور مقاومت پيش از اين با دور زدن نيروهاي حاضر در گذرگاه مرزي تنف واقع در مثلث مرزي عراق، ‌سوريه و اردن علناً جلوي پيشروي نيروهاي تحت حمايت امريكا از سمت جنوب به سوي ديرالزور را مسدود كرده بودند.
  
آل‌سعود تن به واقعيت مي‌دهد
پيروزي‌هاي پي در پي نيروهاي مقاومت روي زمين باعث شده تا حاميان گروه‌هاي تروريستي در تصميم‌گيري‌هاي خود دچار تزلزل شوند و از مواضع خود عقب‌نشيني كنند. روز گذشته، روسيا‌اليوم به نقل از يکي از مخالفان سوري گزارش داد که عادل الجبير، وزير خارجه عربستان به «هيئت عالي مذاکرات» اطلاع داده که بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه در قدرت باقي مي‌ماند. هيئت عالي مخالفان، گروهي از معارضان سوري به رهبري رياض حجاب است که مقر آن در رياض قرار دارد.  بر اساس گزارش روسيا اليوم، الجبير به هيئت عالي مذاکرات گفته كه رويكرد جديدي را اتخاذ كنند چراكه ممكن است از روند سياسي مذاكرات به حاشيه رانده شوند.
 
كناره‌گيري بشار اسد از قدرت شرطي است كه معارضان سوري همچنان آن را مطرح مي‌كنند، اما ناظران با توجه به واقعيت‌هاي ميداني و ديپلماتيك اين درخواست را غيرواقع‌گرايانه مي‌دانند. بنا بر گفته مخالفان سوري به روسيا‌اليوم، الجبير گفته است خروج اسد از قدرت در ابتداي مرحله انتقالي غيرممکن است و بايد درباره مدت‌زمان ماندن در قدرت در مرحله انتقالي و اختياراتش در اين مرحله رايزني کرد.  اين اولين بار است كه منابع سوري از تغيير مواضع دولت عربستان سعودي خبر مي‌دهند. مقامات سعودي از جمله عادل الجبير پيش از اين بارها درباره لزوم برکناري بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه چه با استفاده از زور و چه با مذاکرات و به شکل مسالمت‌آميز سخن گفته بود و اين سخنان خود را بارها در نشست‌ها و کنفرانس‌هاي خبري يا در گفت‌و‌گوهاي رسانه‌اي‌اش تکرار کرده بود.
 
عقب‌نشيني عربستان سعودي از شرط بركناري بشار اسد آخرين مورد از سلسله عقب‌نشيني‌هاي حاميان مخالفان سوري محسوب مي‌شود. حدود دو هفته قبل واشنگتن‌پست گزارش داد دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا دستور داده برنامه سيا براي براندازي بشار اسد متوقف شود. پيشتر دولت‌هاي  اروپايي به ويژه فرانسه اعلام كرده بودند قدرت كنار گذاشتن بشار اسد را ندارند و مجبور هستند با اين واقعيت كنار بيايند. ناظران تغيير مواضع حاميان مخالفان سوري را نشانه پيروزي ايران دانستند. جوشا لنديس، رئيس مركز مطالعات دانشگاه اوكلاهماي امريكا مي‌نويسد: «اقدام ترامپ در از بين بردن منابع مالي سيا براي شورشيان سوري صداي ناقوس مرگ تلاش‌هاي غربي براي عقب راندن قدرت ايرانيان و روس‌ها در شام است.» اين ناظر برجسته جنگ سوريه در ادامه خاطرنشان مي‌كند: «احياي كنترل اسد بر اكثر مناطق سوريه نشان‌دهنده موفقيت سياست ايران در شمال خاورميانه است. تلاش‌هاي غربي براي براندازي اسد و جايگزيني سلطه سني در سوريه و همچنين خارج كردن سوريه از مدار ايران و روسيه و وارد كردن آن به مدار ايالات متحده و عربستان سعودي ناكام مانده‌ است.»
  
عمليات قريب‌الوقوع تركيه در سوريه
رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکيه اطلاع داد که عمليات‌هاي جديد مرزي در سوريه در دستور کار قرار دارد. به گزارش ايسنا، ترکيه همزمان حضور نظامي خود در امتداد مرز دو کشور را عليه تهديدهاي نيروهاي کرد در سوريه افزايش مي‌دهد. او به گروه تروريستي داعش و تمايلات کردها براي استقلال اشاره کرد  و گفت کاملاً مشخص است که شرايط در سوريه فراتر از جنگ عليه يک سازمان تروريستي است. اردوغان در سخناني در جمع انبوهي از حاميانش در افتتاحيه استاديومي در استان «ملطيه» در شرق ترکيه، از کمپين تحت رهبري امريکا عليه داعش در سوريه نيز انتقاد کرد. ترکيه شديداً مخالف حضور يگان‌هاي مدافع خلق (ي‌پ‌گ) در شمال سوريه است. نيروهاي کرد سوريه هم اصلي‌ترين متحد امريکا در جنگ عليه داعش در سوريه و کمپين کنوني آنها براي آزادسازي رقه، پايتخت خودخوانده گروه تروريستي داعش هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
0
0
جهان به این نتیجه رسیده لائیکترین حکومت خاورمیانه باید در سوریه ادامه حیات بدهد. در زمان حکومت این خاندان حتی یک سنگ هم به بلندیهای جولان اشغالی از طرف سوریه پرتاب نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار