کد خبر: 865585
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گزارش‌هاي تكان‌دهنده از جنايات سعودي در مناطق الشرقيه عربستان
«اينجا العواميه است، نه حلب»؛ عنواني چند روز متوالي است برخي روزنامه‌هاي غربي و عربي، البته در سطحي محدود در توصيف وضع اسفبار شهرك العواميه عربستان منتشر مي‌كنند...
«اينجا العواميه است، نه حلب»؛ عنواني چند روز متوالي است برخي روزنامه‌هاي غربي و عربي، البته در سطحي محدود در توصيف وضع اسفبار شهرك العواميه عربستان منتشر مي‌كنند؛ شهركي شيعه‌نشين كه سه ماهي مي‌شود تحت محاصره نظاميان سعودي است.
 
به گزارش «جوان»، شهرك 35 هزار نفري العواميه در منطقه قطيف در استان الشرقيه عربستان زير تيغ سانسور رژيم سعودي و سكوت جهاني روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذارد. دولت عربستان از ۱۰ مه 2017 تصميم گرفته كه آنچه را كه طرح توسعه منطقه المسوره مي‌نامد، اجرا كند و به همين بهانه از ساكنان آن خواسته كه اين منطقه را ترك كنند. ساكنان المسوره كه زادگاه شيخ نمر روحاني شيعه عربستان  است، مي‌گويند طرح توسعه و بازسازي اين منطقه كه قدمتي 400 ساله دارد، فريبي براي كوچ اجباري آنان است كه در مقابل آن مقاومت مي‌كنند؛ روندي كه از سه ماه قبل، اوضاع امنيتي العواميه را متشنج كرده و به درگيري‌ها بين نظاميان سعودي و ساكنان بومي منجر شده است. اينديپندنت با استناد به‌گفته‌هاي ساكنان محلي نوشته: « فعالان ساکن اين شهر معتقدند هدف مقامات عربستان بازسازي اين شهر نيست، بلکه هدف آنها از بين بردن کامل شهر است.»
 
يك فعال منطقه العواميه به نام امين نمر نيز در گفت‌و‌گو با «ميدل‌ايست‌آي» مي‌گويد: «چيزي كه من از همان روز اول ديده‌ام، مجازات دسته‌جمعي است. طرحي براي كوچ اجباري وجود دارد كه ربطي هم به المسوره و توسعه آن ندارد. هدف، تنبيه اهالي اين شهرك به خاطر تأكيد بر حقوقشان و مطالبه اصلاحات از سال 2011 است.» يک فعال مخالف حكومت سعودي مي‌گويد: «من يک معترض صلح‌آميز بودم.  بيشتر ما در العواميه اينگونه بوديم تا اينکه دولت تصميم گرفت ما را در فهرست تروريست‌هاي تحت تعقيب قرار دهد. همه آنچه که ما مي‌خواستيم درخواست براي اجراي اصلاحات بود. از آنجايي که ما از رژيم نمي‌ترسيم، آنها کل شهر را هدف قرار دادند.»
 
 او مي‌گويد كه نيروهاي دولتي در آغاز اين محاصره به خانه‌اش حمله کردند، همسرش را مورد ضرب و شتم قرار دادند و اسلحه را به سوي دختر پنج ساله‌اش نشانه گرفتند و دختر هشت ماهه‌اش را از زمين بلند و تهديد کردند که او را به زمين خواهند انداخت.
  
فقط 10 درصد مانده‌اند
 سعودي‌ها حدود سه ماه است كه العواميه را محاصره كرده‌اند و به بهانه تخريب «المسوره» دست به جنايت سازمان‌يافته مي‌زنند. حملات نظامي سعودي از چهارشنبه هفتم مرداد‌ماه شكل و شمايل تازه‌اي به خود گرفته و فعالان در پايگاه‌هاي اجتماعي گزارش كرده‌اند كه صفي از خودروهاي زرهي سعودي به العواميه وارد و با حملات توپخانه‌اي ساكنان اين منطقه را مورد حمله قرار دادند. همزمان با اين حملات، مبادي ورودي و خروجي العواميه با ديوارهاي بتني بسته شد و آب و برق آن نيز قطع شده است. تک‌تيراندازان و نيروهاي امنيتي سعودي به منظور مقابله با ورود مردم به منطقه تحت محاصره عواميه در خيابان‎هاي اين شهر مستقر شدند. از روز جمعه نهم مردادماه، مقامات سعودي بار ديگر اخطارهاي خروج براي ساکنان العواميه صادر کردند و به آنها دستور دادند از طريق دو جاده خاص شهر را ترک کنند و پرچم‌هاي سفيد در دست داشته باشند.
 
آخرين گزارش اينديپندنت كه ديروز منتشر شد، از قول ساکنان محلي نقل كرده كه تاكنون در اثر گلوله‌باران العواميه دست‌کم ۲۵ نفر کشته شده‌اند. در تازه‌ترين تحول روز گذشته پايگاه خبري سبق وابسته به مقامات سعودي گزارش كرد عناصر مسلح ناشناسي به اتوبوس وابسته به يک جمعيت خيريه که در حال خارج کردن مردم العواميه بود، تيراندازي کردند که منجر به کشته شدن يک تن و زخمي شدن يک تن ديگر شد. عادل السعيد، عضو سازمان اروپايي- عربستاني حقوق بشر در برلين در گفت‌و‌گو با شبكه تلويزيوني الميادين، از آواره شدن 90 درصد اهالي شهر العواميه به دليل ادامه حملات نظاميان سعودي خبر داده و مي‌گويد: «شهر العواميه حدود 35 هزار نفر جمعيت دارد، اما اکنون کمتر از 10 درصد از ساکنان اين شهر در آن باقي مانده‌اند. همه اين افراد براي تأمين غذا با مشکل روبه‌رو هستند، زيرا همه مغازه‌ها و فروشگاه‌ها از زمان آغاز عمليات نظامي، هدف حمله قرار گرفته است. همه مغازه‌ها بسته است. دارو هم در العواميه پيدا نمي‌شود و افراد مسن براي تأمين دارو با مشکل روبه‌رو هستند.»
  
شبح حملات داعش در حلب
برخي كاربران اجتماعي طي يكي دو روز گذشته دو عكس ماهواره‌اي از العواميه را منتشر كرده‌اند كه يكي از اين دو عكس به فوريه 2017 و ديگري به جولاي 2017 مربوط مي‌شود. سطح تخريب در فاصله زماني اين دو عكس ماهواره‌اي، يادآور عكس‌هايي است كه از قبل و بعد تخريب شهر تاريخي حلب در سوريه به دست داعش منتشر مي‌شد. وزارت امور اجتماعي عربستان از روز پنج‌شنبه کمک‌رساني انجمن‌ها و مراکز خيريه به آوارگان العواميه را ممنوع اعلام کرد.   روزنامه اينديپندنت 14 مرداد‌ماه در گزارشي به نقل از شاهدان عيني محلي، شرايط غيرنظاميان ساکن العواميه را «بسيار وحشتناک» خوانده و نوشت كه از زمان به قدرت رسيدن دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا در ماه مي گذشته، يک جنگ سري و پنهان ميان نيروهاي نظام حاکم و معترضان در منطقه العواميه آغاز شده و وقايع و رويدادهاي اين منطقه توسط رسانه‌هاي سعودي يا خارجي تحت پوشش قرار نمي‌گيرد. به نوشته اينديپندنت، فعالان عکس‌هايي را از اين شهر و ويرانه‌هايي منتشر کردند که گويي يکي از شهرهاي درگير جنگ در سوريه است. ساكنان محلي گفته‌اند كه العواميه از محاصره هميشگي و دائم و افزايش حملات و گلوله‌باران توسط نيروهاي دولتي رنج مي‌برند. تمام خطوط برق و جريان آب در مناطق مختلف در مناطق العواميه قطع شده و با وجود شدت گرماي تابستاني در اين منطقه مردم اين شهر بدون آب و تهويه هوا رها شده‌اند. تعداد زيادي از اجساد در خيابان‌هاي اين شهر به مدت چند روز رها شده بودند. خودروهاي اورژانس هم به سختي مي‌توانند خود را به اين شهر برسانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار