کد خبر: 865581
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱

از زماني كه مقتدي صدر راهي عربستان شد و با وليعهد همه كاره عربستان ملاقات كرد، گمانه زني ها درباره كنش هاي جديد وي بالا گرفت. برخي بر اين اعتقاد بودند كه مقتدي صدر براي تعيين جايگاه جديدش به سمت عربستان گرايش پيدا كرده است. رياض هم كاملا آماده است تا از عراق يارگيري هاي جديدي انجام دهد.

اولين موضع مقتدي صدر بعد از برگشت از عربستان در خصوص حشد الشعبي بود كه تا كنون توانسته است تاثيرات بسيار بالايي مبارزه با تروريسم و خروج آنها از عراق بگذارد. در حالي كه مقتدي صدر عليه اين طيف مردمي موضع گرفته است. خبرگزاري ها در اين باره نوشتند كه «رهبر جریان صدر عراق در سخنان خود در تجمع طرفدارانش در میدان التحریر بغداد در اعتراض به قانون انتخابات شوراهای استانی تاکید کرد: ما از حیدرالعبادی (نخست وزیر عراق) می‌خواهیم تا نیروهای حشد شعبی را در نیروهای دولتی ادغام کرده و سلاح‌های تمام گروه‌ها موجود را جمع آوری کنند تا سایه تروریسم از کشور دور شده و روند اصلاحات ادامه یابد...نخست وزیر موظف است تا روند اصلاحات را به صورت ملموسی در کشور ادامه دهد تا سایه تروریسم از عراق دور شود. نخست باید نیروهای قانونمند حشد شعبی در نیروهای مسلح رسمی ادغام شده و امور نیروهای حشد شعبی که به قانون پایبند هستند تنها زیر نظر حاکمیت و بدون هیچ شرطی قرار گیرد...باید سلاح‌های موجود در دست تمام گروه‌ها با احترام به جایگاه مجاهدان و مبارزین جمع آوری شود. ما از حیدر العبادی می‌خواهیم تا تلاش کند نیروهای مسلح در مناطق آزاد شده و همچنین مرزهای عراق مستقر شوند.»

حتي اگر نپذيريم كه مقتدي صدر با پيشنهاد رياض چنين موضع اي را مطرح كرده اما بايد به اين موضوع انديشيد كه جرياني به دنبال تضعيف قدرت مردمي عراق در مبارزه با تروريسم است. اگر چه ميزان قدرت و نفوذ مقتدي صدر در عراق بيشتر محلي و كم است اما به هر حال با اين مواضع مي تواند موضوعي مهم را وارد مباحث سياسي در سطح ملي در عراق كرد.

البته به مدت كوتاهي بعد از اين موضع گيري حيدر العبادي،‌ نخست وزير عراق پاسخ وي را داد و  تاکيد کرد که هيئت الحشد الشعبي عراق منحل نخواهد شد. در سخنراني خود در گردهمايي "فتواي جهاد و پيروزي" در بغداد گفت: الحشد الشعبي تحت رهبري مرجعيت و دولت است و متعلق به عراق مي باشد و منحل نخواهد شد.

وي تصريح کرد: پافشاري براي مشارکت همگان در عمليات آزادسازي خاک عراق از دست تروريست ها وجود دارد. العبادي گفت: پيروزي متعلق به همگان است و کسي نمي توان آن را براي خودش مصادره کند. پيروزي بر داعش با همياري همه عراقي ها حاصل شد. وي با اشاره به مقدمات جاري براي آزادسازي منطقه تلعفر از دست داعش گفت: مرحله بعد از آزادسازي خاک عراق از دست تروريستها، مرحله وحدت کلمه است.

از طرفي ديگر «احمد الاسدی» سخنگوی رسمی بسیج مردمی عراق اعلام کرد تمامی درخواست‌هایی که برای انحلال این بسیج مردمی مطرح می‌شود هیچ‌گونه مبنای قانونی ندارد.
لاسدی ادامه داد: «حیدر العبادی» به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق موضع دولت این کشور را به شکل واضح در خصوص بسیج مردمی عراق اعلام کرده است و بنابر صحبت‌های وی حشد‌الشعبی یکی از اجزای اساسی سیستم امنیتی عراق بوده و منحل نخواهد شد.
الاسدی در رابطه با مشارکت نیروهای بسیج مردمی عراق برای آزادساز ی تلعفر از اشغال گروه تروریستی داعش تصریح کرد همانگونه که حیدر العبادی اعلام کرده است نیروهای حشد‌الشعبی در این عملیات شرکت خواهد کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
0
0
انشاالله خدا آخر وعاقبت همه رو ختم به خیر کنه؛یعنی مقتداصدر هنوز نفهمیده اگه نیروها حشدالشعبی نبودند،امروز وضعیت مردم اسیر دست داعش و وضع ترور وانفجارهادر شهرهای عراق چگونه بود؟!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۶
0
0
ظاهرا دولت عراق به ارتش زیاد اعتماد ندارد ،باقی ماند حشدالشعبی می تواند یک نیروی بازدارنده برای مهار ارتش باشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار