کد خبر: 865479
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 10 محصول استراتژیک کشاورزی استان اردبیل در نوبت برندسازی قرار دارند تا بدین وسیله زمینه تقویت تولید و صادرات این محصولات فراهم آید.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، دکتر خلیلی در جلسه کمیسیون توسعه تجارت خارجی اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی در سایه تلاش دولت تدبیر و امید و علیرغم برخی از موانع و مشکلات بازارهای جهانی و بین‌المللی وضعیت مطلوبی شاهد هستیم به طوری که با همت و تلاش اتاق مشترک ایران و آذربایجان و پیگیری‌های انجام شده زمینه صادرات تقویت شده است.

وی به تولید 4.5 میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: این میزان تولید ظرف دو سال آینده به بیش از 7.5 میلیون تن خواهد رسید که ارزش افزوده ای بیش از 4 هزار میلیارد تومان رقم فعلی خواهد داشت.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا را یادآور شد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی توجه به کیفیت این محصولات است که به نظر می‌رسد در حال حاضر این کیفیت از متوسط جهانی پایین‌تر نیست.

خلیلی گفت: باید در کنار بسته‌بندی به راه‌اندازی شرکت‌های صادرات محور در حوزه کشاورزی توجهی جدی شود چرا که در سایه راه‌اندازی چنین شرکت هایی می‌توان محصولات متنوع کشاورزی را که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار نیستند زمینه صادراتشان را فراهم کنیم.

وی برندسازی محصولات را مطابق با استانداردهای جهانی عامل رونق تولید و اشتغال بیان کرد و گفت: در استان اردبیل 10 محصول کشاورزی در اولویت برندسازی قرار دارند که به زودی اسامی آنها را نظیر سیب‌زمینی و عسل اعلام خواهیم کرد.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توجه به تقویت پایانه‌های صادراتی و ترخیص سریع محصولات کشاورزی را با توجه به عمر کوتاه آنها یادآور شد و گفت: بازار آذربایجان و روسیه بهترین بازار برای افزایش صادرات خواهد بود.

در این جلسه مدیران بانک ملی، ‌توسعه صادرات و پارسیان گزارشی را از رفع موانع پیش‌رو در انتقال ارز برای تجار و بازرگانان و حل مشکلات پیش آمده و رفع محدودیت‌ها در این حوزه را یادآور شدند و از حمایت تجار و بازرگانان در قالب دیپلماسی اقتصادی و کارگشایی در حوزه‌های مختلف سخن به میان آورده و صندوق ضمانت صادرات نیز از آمادگی این صندوق برای انجام تعهدات حمایتی در حوزه صادرات سخن به میان آورد.

در ادامه مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار نیز با اشاره به دوگانگی مسؤولان آذربایجان در آن سوی مرز و بازرسی‌های عجیب از محصولات صادراتی به مقصد باکو سخن به میان آورده و از گمرک بیله سوار به عنوان حیات خلوت آذربایجان یاد کرد.

فرهاد صفری دیگر فعال حوزه صادرات نیز از نبود برنامه استراتژیک بلند مدت در حوزه صادرات گلایه‌هایی را مطرح کرد و گفت: ما تا زمانی که نتوانیم مزیت صادراتی و وارداتی خود را تعیین کرده و برنامه بلند مدت در توسعه تجارت خارجی نداشته باشیم مشکلات و موانع حل شدنی نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت شهرستان بیله‌سوار برای ورودی گردشگران، تجار و بازرگانان آذربایجان یک سیمای مناسب نیست گفت: ما در حالی که با هزاران مشکل در بحث صادرات روبه‌رو هستیم مسؤولان سخن از کشت فراسرزمینی به میان می‌آورند که در این صورت اوضاع تولیدکنندگان ما بیش از گذشته وخیم خواهد بود.

در این جلسه همچنین مباحثی در حوزه رونق واردات در گمرک بیله‌سوار، حل مشکلات صادراتی تجار و رفع معایب پیش‌رو مطرح شد که قرار شد در جلسه‌ای با حضور مسؤولان ارشد استان اردبیل مشکلات همراه با راهکارهای برطرف شدن مطرح شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر