کد خبر: 865433
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
هفته گذشته زماني كه رقابت گسترده و البته ملال‌انگيز طيف‌هاي مختلف جريان اصلاحات و اعتدال بر سر انتخاب اعضاي كابينه دوازدهم، ماهيت ائتلاف مصلحتي آنها در آستانه انتخابات را آشكار كرد...
عباس حاجي‌نجاري
عباس حاجي‌نجاري

هفته گذشته زماني كه رقابت گسترده و البته ملال‌انگيز طيف‌هاي مختلف جريان اصلاحات و اعتدال بر سر انتخاب اعضاي كابينه دوازدهم، ماهيت ائتلاف مصلحتي آنها در آستانه انتخابات را آشكار كرد و نشان داد كه فراتر از مصالح ملي، سهم‌خواهي در كابينه نقطه ثقل اصلي در اين رقابت‌هاست، برخي از افراد و رسانه‌هاي مرتبط با اين جريان كوشيدند هزينه عدم توافق را متوجه رهبري كرده و درصدد القاي اين ادعا بر آمدند كه تك‌تك اعضاي كابينه با نظر رهبر انقلاب انتخاب مي‌شوند. اين امر سبب شد كه پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با انتشار بيانيه‌اي، ضمن تكذيب اين ادعا، تأكيد كرد كه رويكرد ايشان در همه دولت‌ها، حمايتي و دور نگه داشتن دولت‌ها از حاشيه‌ها و هدايت آنها به ميدان خدمت، اقدام و عمل است كه نتيجه طبيعي آن سرافرازي و موفقيت براي دولت و نظام است.
 
در بيانيه دفتر همچنين بر اين نكته تأكيد شده كه حساسيت اصلي رهبر انقلاب، در انتخاب مسئولان و دولت‌ها معطوف به اين منطق بود كه فلسفه وجودي مسئولان در نظام اسلامي، خدمتگزاري به مردم است و بايد مسئولاني انتخاب شوند كه به مسئوليت به عنوان فرصتي براي خدمت و جلب رضاي خداوند و بندگان او بنگرند، نه آنكه مسئولیت را همچون غنيمت و طعمه‌اي بدانند و آن را وسيله‌اي براي بيشتر چنگ زدن به دنيا و جلب سخط خدا و خلق. مقام معظم رهبري تحقق اين مهم را در جريان مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوري در روز پنج‌شنبه 12 مردادماه تبيين كردند و رعايت سه مؤلفه كليدي را در انتخاب دولتمردان ضروري دانستند و يادآور شدند كه به جهت‌گيري اصلي بايد به طور همزمان در دستور كار دولت قرار گيرد. مؤلفه‌هاي اصلي كه بايد شاكله دولت بر آن استوار باشد، هويت انقلابي، كار جهادي و بهره‌مندي از حمايت‌هاي مردمي و سرمايه‌هاي مادي و معنوي كشور هستند.
 
در بيان هويت انقلابي مقام معظم رهبري سال گذشته در مراسم بيست و هفتمين سالگرد امام خميني (ره) پنج شاخص را مطرح كردند كه طبعاً انتخاب مديراني با هويت انقلابي بايد بر اين شاخصه‌ها استوار باشد.
 
1 ـ پايبندي به مباني و ارزش‌هاي اساسي اسلام و انقلاب. اگر اين پايبندي وجود داشت، ‌ حركت مستمر و مستقيم خواهد بود.
2 ـ هدف‌گيري آرمان‌هاي انقلاب و همت بالا براي رسيدن به آنها و عدم تسليم در برابر فشارها.
3ـ پايبندي به استقلال كشور با توجه به اينكه استقلال سياسي معنايش اين است كه در زمينه سياسي فريب دشمن را نخوريم، استقلال فرهنگي كه از همه مهم‌تر است در اين است كه سبك زندگي را سبك زندگي اسلامي ايراني انتخاب كنيم و استقلال اقتصادي هم هضم نشدن در هاضمه اقتصاد جامعه جهاني است.
4ـ حساسيت در برابر نقشه دشمن و عدم تبعيت از آن: بايد دشمن را شناخت، نقشه او را فهميد، از تبعيت دشمن سر باز زد.
5ـ تقواي ديني و سياسي؛ تقواي سياسي يعني انسان از لغزشگاه‌هايي كه دشمن مي‌تواند از آن استفاده كند، پرهيز كند.
اما در زمينه كار جهادي، شايد از مقايسه با ديگر كشورها، با توجه به سابقه‌ كار جهادي در دوران دفاع مقدس و پس از آن مديران ‌ نظام اسلامي را بتوان در اين عرصه در زمره مجرب‌ترين مديران دانست، برخي از ويژگي‌هاي مديران جهادي را كه كار جهادي تبلور تلاش آنهاست به شرح زير مي‌توان برشمرد:
 
1ـ ايمان و توكل بر قدرت لايزال الهي در همه زمينه‌ها
 2ـ ولايتمداري و اعتقاد به ولايت فقيه به عنوان سكاندار انقلاب اسلامي
3ـ اميدواري نسبت به آينده و پرهيز از يأس و نااميدي
4 ـ توجه به ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي و استفاده بهينه از آنها
5ـ پركاري و تلاش خستگي‌ناپذير
6ـ داشتن شجاعت و جسارت براي تصميم‌گيري‌هاي بزرگ
7ـ دارا بودن روحيه مردمي، سعه صدر و تواضع
8 ـ نوآوري، خلاقيت و  انعطاف‌پذيري در امور محوله
9ـ رعايت شايسته‌سالاري در همه مناصب و مسئوليت‌ها.
اما در زمينه سومين مؤلفه يعني بهره‌مندي از حمايت‌هاي مردمي و سرمايه‌هاي مادي و معنوي، مهم‌ترين ويژگي را مي‌توان در نگاه به داخل و توجه به ظرفيت‌هاي دروني دانست كه شاخصه‌هاي آن بارها در اقتصاد مقاومتي مورد تأكيد قرار گرفته است، اين امر البته به معني چشم بستن بر امكانات كشورهاي ديگر و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بين‌المللي نيست اما تنها راه براي مقابله با تحريم‌هاي اقتصادي دشمنان است كه اين روزها با اتكا به خلأهاي برجام، بهانه‌هاي موشكي، حقوق‌بشر و ادعاي حمايت ايران از تروريسم را نيز به خود پيوست كرده است.
مقام معظم رهبري در عين حال سه جهت‌گيري را هم براي دولت آينده تعيين كردند كه تحقق آن منوط به رعايت مؤلفه‌هايي است كه بايد در شكل‌گيري دولت مورد توجه قرار گيرد. اين جهت‌گيري‌ها كه همزمان بايد در دستور كار دولت قرار گيرند عبارتند از:
1ـ پرداختن به مشكلات مردم به ويژه مشكلات معيشتي و اقتصادي
2ـ تعامل گسترده با دنيا و ارتباطات وسيع با ملت‌ها و دولت‌ها
3ـ ايستادگي همراه با صلابت و اقتدار در مقابل سلطه‌طلبان.
 
رهبر انقلاب در جريان مراسم تنفيذ، كارنامه نظام در اين عرصه‌ها را در چهار دهه گذشته موفق ارزيابي و تأكيد كردند كه: چهار دهه فعاليت بين‌المللي نشان داده است كه هزينه تسليم در برابر قدرت‌هاي زورگو به مراتب بيشتر از هزينه ايستادگي در برابر آنهاست. ايشان سپس با تأكيد بر اينكه «تسليم» ملت‌ها را بيچاره و سير پيشرفت را به سوي آنها مسدود مي‌كند، ‌افزودند: جمهوري اسلامي به توفيق الهي هيچ گاه در مقابل استكبار و نظام سلطه تسليم نشده و بر سر خواسته‌هاي آنها سازش نكرده است و به بركت ايثار و فداكاري شهدا، امروز علاوه بر اقتدار و پيشرفت بيشتر، شعارهاي خود را نيز برجسته‌تر كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار