کد خبر: 865305
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
در آستانه میلاد امام رضا(ع)؛
دهمین دوره جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در جوار بارگاه امام هشتم(ع) در مشهد مقدس به کار خود پایان داد.

اختتامیه این دوره جشنواره با حضور جمعی از مدیران مجموعه آستان قدس رضوی، مسئولان استان خراسان رضوی و فرهیختگان اهل قلم و اندیشه در تالار شیخ طبرسی، ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی در آیین پایانی این دوره جشنواره بیان کرد: 336 اثر در پنج حوزه؛ کتاب برتر، کتاب دیجیتال برتر، پایان‌نامه برتر، ناشر برتر و بخش حمایت از آثار رضوی توسط پنج گروه داوری از فرهیختگان و استادان حوزه و دانشگاه در هشت مرحله داوری و سه مرحله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

محمدهادی زاهدی با اشاره به اینکه دو دوره نخست این جشنواره توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است، گفت: در طول هشت دوره جشنواره که توسط این سازمان برپا شده در مجموع یک هزار و 813 عنوان کتاب فارسی، 427 عنوان کتاب به زبان‌های خارجی، 113 عنوان پایان‌نامه، 84 کتاب و نرم‌افزار دیجیتال و 313 اثر در بخش حمایت از آثار رضوی از اهل علم و ادب دریافت شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: از میان آثار رسیده به جشنواره در مجموع 88 عنوان کتاب فارسی، 20 عنوان کتاب به زبان‌های خارجی، 13 عنوان پایان‌نامه و 18 ناشر، برگزیده و از آن‌ها تقدیر شده است که تمامی برگزیدگان دهمین دوره جشنواره، عنوان خادم‌یاری بارگاه مظهر رضوی را دریافت خواهند کرد.

زاهدی با بیان اینکه تمامی منابع رسیده به جشنواره در طول دوره‌های مختلف در کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، گفت: اهل علم و معرفت با مراجعه به این کتابخانه واقع در طبقه دوم کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) این آستان مقدس(گوهرشاد سابق) می‌توانند از این گنجینه ارزشمند استفاده کنند.

 

وی در ادامه به معرفی منتخبی از کتاب‌ها و رساله‌های امام رضا(ع) در زمینه‌های مختلف مانند رساله ذهبیه و عیون اخبار الرضا(ع) پرداخت و افزود: این مجموعه آثار، میراثی ارزشمند به‌شمار می‌رود که برای شناخت واقعیت‌های موجود در جامعه و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه اسلامی می‌توان از آن‌ها بهره برد و گره‌های جامعه را گشود.

زاهدی با تأکید بر اینکه در کتاب‌ها و احادیث امام رضا(ع)، علم محض و انتزاعی به چشم نمی‌خورد، ابراز کرد: از این گنجینه بی‌بدیل علوم و معارف رضوی می‌توان برای پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف جامعه در حوزه‌هایی مانند مردم‌شناسی، مسئله‌شناسی، ضرورت‌شناسی، دشمن‌شناسی، دین‌شناسی و... استفاده کرد.

وی اضافه کرد: برای درک و دریافت اندیشه و معرفت امام رضا(ع) باید از دریچه جدیدی به این گنجینه بی‌بدیل آثار نگاه کرد. با ایجاد کرسی‌های نظریه‌‌پردازی، تلاش عالمانه در افزایش بسامد این دانش و پژواک آن در دنیای امروز، پرهیز از تکرار و تولید علم در عالم از این گنجینه نفیس علمی می‌توان بهره برد.

لازم به ذکر است، در آستانه ولادت امام هشتم(ع)، اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی با تقدیر از برگزیدگان جشنواره، در 11 مرداد 1396، در جوار بارگاه ملکوتی این امام همام برپا شد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار