کد خبر: 865240
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
مسير بغداد به دمشق به روي ايران گشوده شد
منابع نزديك به حزب‌الله لبنان گزارش کردند نيروهاي امريكايي حاضر در گذرگاه مرزي تنف نيروهاي خود را از اين منطقه بيرون كشيده‌اند
منابع نزديك به حزب‌الله لبنان گزارش کردند نيروهاي امريكايي حاضر در گذرگاه مرزي تنف نيروهاي خود را  از اين منطقه بيرون كشيده‌اند؛ اقدامي كه ناظران آن را پيروزي بزرگي براي مقاومت مي‌دانند.  امريكايي‌ها تلاش داشتند از طريق اين گذرگاه راه زميني بغداد به دمشق را مسدود كنند و بدين طريق شكافي در مرزهاي عراق و سوريه ايجاد كنند.
 
گفته مي‌شود به دور از چشم رسانه‌ها، توافقي امريکايي- روسي حاصل شده که نتيجه آن تحويل پايگاه «تنف» در سوريه به روسيه و عقب‌نشيني امريکا از آن است. به ظاهر، مذاکرات اين توافق در حاشيه نشست سران گروه- 20 در هامبورگ آلمان در هشتم ژوئيه انجام شده؛ جايي که اولين ديدار رسمي ولاديمير پوتين و دونالد ترامپ رؤساي جمهور روسيه و امريکا انجام و درباره مناطق کاهش تنش در جنوب سوريه توافق حاصل شد. روزنامه الاخبار لبنان نوشت: اطلاعات ما نشان مي‌دهد نشانه‌هاي توافقي بزرگ ميان امريکا و روسيه بروز کرده که حاصل آن، عقب‌نشيني نيروهاي امريکايي از پايگاه تنف (در مرز عراق- سوريه- اردن) و تسليم کردن آن به نيروهاي روسيه است.  گذرگاه مرزي تنف در مثلث مرزهاي عراق، سوريه و اردن قرار دارد و در مسير بزرگراهي قرار گرفته كه بغداد  را به بيروت وصل مي‌كنند.
 
حدود يك سال قبل زماني كه داعش نيروهاي خود را از اين منطقه بياباني عقب كشيد، امريكا عده‌ معدودي نيرو به همراه شورشيان به اصطلاح ميانه‌رو در اين منطقه مستقر كردند، امريكايي‌ها در ظاهر مي‌گويند هدف آنها از حضور نظامي در اين منطقه مقابله با داعش است، اما هدف واقعي آنها ايجاد مناطق حائل در مرز عراق و سوريه است تا مانع از تحقق آنچه شوند که هلال شيعي مي‌خوانند. امريكايي‌ها قصد دارند با پيشروي به سمت شمال تنف مناطق نفوذ خود را افزايش دهند و شهر ديرالزور را به كنترل خود درآورند. اين شهر هم‌اكنون در محاصره داعش قرار دارد و به نقطه پاياني رقابت امريكا و مقاومت در شرق سوريه تبديل شده است. 
 
اما اقدامات جسورانه و خلاقانه‌ نيروهاي مقاومت باعث شد تا اين هدف امريكايي‌ها خنثي شود. پس از اينكه جنگنده‌‌هاي امريكايي چند بار نيروهاي مقاومت را كه در حال پيش‌روي به سمت تنف بودند به صورت اخطاري هدف قرار دادند نيروهاي مقاومت با دور زدن نيروهاي امريكايي حاضر در تنف، به مرزهاي عراق رسيدند. با اين اقدام همانطور كه فابريك بالانج، كارشناس جغرافياي سياسي سوريه مي‌نويسد حضور نيروهاي امريكايي در تنف علناً بي‌فايده بود و انتظار مي‌رفت واشنگتن نيروهاي خود را از منطقه بيرون بكشد.  در همين حال گزارش شده گروه‌هاي مسلح از زماني که فهميده‌اند امريکا بر سر مناطق تحت نفوذشان معامله کرده و قرار است به زودي ارتش سوريه عملياتي بزرگ را براي پاکسازي مناطق شمالي استان سويدا انجام دهد، دچار سرخوردگي شده‌اند. بر اساس گزارش الاخبار، «مسلحان واشنگتن» در منطقه «تنف» در پي موفقيت‌هاي پياپي ارتش سوريه و متحدانش در مسدود کردن راه امريکا و نيروهاي تحت حمايتش از منطقه تنف به سوي مرز عراق و مشخصاً گذرگاه مرزي «البوکمال»، احساس ناتواني و عجز شديد مي‌کنند. مسدود شدن راه پيشروي امريکا در تنف، سبب شد گروه‌هايي که با امريکا در اين منطقه همکاري مي‌کنند خود را در منطقه‌اي محدود، محصور ببينند که هيچ افق نظامي ندارد. الاخبار نوشت: ارتش سوريه پيشنهادهايي به عناصر «مغاوير الثوره» داده تا خود را تسليم کنند. امريکا هم گفته اين افراد قبل از تسليم شدن، سلاح و تجهيزات خود را تحويل بدهند، اما دو گروه با تجهيزات کامل جدا شده‌اند؛ اولي چند روز پيش و دومي سه‌شنبه.
  
زمزمه‌هاي بازگشت داعش به نزديكي تنف
منابع آگاه محلي عراق از آماده‌باش و تجهيز تکفيري‌هاي داعش در دو منطقه صحرايي استان «الانبار» براي انجام عملياتي گسترده عليه مرزهاي مشترک اين کشور با اردن و سوريه خبر دادند.  به گزارش فارس، منابع آگاه مي‌گويند که عناصر داعش در منطقه‌اي در نزديکي شهر «الرطبه» واقع در استان «الانبار» عراق تا دندان مسلح شده‌اند و خودروهاي بمبگذاري شده متعددي را آماده ‌کرده‌اند تا در چارچوب حمله به مرزهاي مشترک عراق با سوريه و اردن، بخشي از خسارات وارد شده به خود در نبرد موصل را جبران کنند. به نوشته پايگاه خبري «العرب اليوم»، اين گروه تروريستي با دهها انتحاري و خودروهاي بمبگذاري شده آماده حمله به مرزهاي عراق است تا بتواند بار ديگر خود را در سايه شکست‌هاي اخيرش در سوريه و عراق مطرح کند.  اين منابع تأکيد دارند شماري از اين تروريست‌ها نيز در منطقه «البطنان» ديگر منطقه صحرايي غرب الانبار واقع در نزديکي گذرگاه مرزي «تنف» که گذرگاهي بين عراق و سوريه است و از طرفي نيز به مرزهاي اردن چسبيده مستقر شده‌اند. بر اساس اين گزارش، اين نيروها در 18 کيلومتري گذرگاه تنف حضور دارند و مي‌خواهند به طور همزمان به مرزهاي مشترک عراق با سوريه و اردن حمله کنند.
  
روسيه: رويترز دروغ مي‌گويد
وزارت دفاع روسيه گزارش رويترز را درباره افزايش تلفات اين کشور در عمليات نظامي خود در سوريه رد کرد و اين ادعا را «از اول تا پايان يک دروغ» خواند.   وزارت دفاع روسيه روز چهارشنبه گزارش رويترز را درباره افزايش تلفات اين کشور در عمليات نظامي خود در سوريه رد کرد و اين ادعا را «از اول تا پايان يک دروغ» خواند. خبرگزاري‌هاي روسيه به نقل از ايگور کوناشنکوف، سخنگوي وزارت دفاع اين کشور اعلام کردند: اين نخستين بار نيست که رويترز تلاش مي‌کند به هر طريقي، عمليات روسيه را که هدف از آن نابود کردن تروريست‌هاي داعش و بازگرداندن آرامش به سوريه است، بي‌اعتبار کند. در گزارش اختصاصي که روز چهارشنبه توسط رويترز منتشر شد و مبتني بر روايات خانواده‌ها و دوستان افراد جانباخته و مقامات محلي بود، برآورد شده بود شمار تلفات واقعي نظاميان روسيه و پيمانکاران خصوصي امسال دست‌کم 40 نفر بوده که بيشتر از آمار رسمي است. اين آمار هفت ماهه فراتر از تعداد 36 پيمانکار و نظامي روسيه است که رويترز برآورد کرده در 15 ماه قبل از آن در سوريه کشته شده‌اند که اين نشان‌دهنده يک افزايش قابل توجه در ميزان تلفات ميدان نبرد است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار