کد خبر: 864892
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
اصغر زارعی، تحلیگر مسایل سیاسی کشور:
آمریکایی‌ها نمی‌توانند مانع توسعه و قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف شوند. ما باید بر اساس منافع کشورمان پیش رویم، ما باید با قوت و قدرت آنچه را که مصلحت نظام و مردم است انجام دهیم و آنچه که منافع ملی ما ایجاب می‌کند را در دستور کار خود قرار دهیم. تجربه کاملاً ثابت کرده هر زمان ما با زبان ضعف، مصالحت و انعطاف با دشمن صحبت کردیم،آنها گستاخ‌تر شده‌اند.
اصغر زارعی، تحلیگر مسایل سیاسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار استادنیوز، پیرامون تصویب تحریم‌های مجلس سنای آمریکا علیه ایران و تأثیرات آن بر برجام بیان داشت:

«همانطور که قابل پیش‌بینی بود، دوره جدید تحریم‌ها توسط آمریکا پس از توافقنامه برجام همچنان استمرار پیدا کرد و ما شاهد تحریم‌های گوناگونی به بهانه‌های مختلف بودیم. از قانون تحریم‌های «آیسا» تا مصوبه اخیر کنگره آمریکا که در مجلس نمایندگان تنها بیست مخالف از چهارصدوپنجاه نماینده  و در مجلس سنا نیز تنها دو مخالف داشت، همگی نقض برجام می‌باشد و این قابل انکار نیست.»

وی در مورد تحریم کشورهای روسیه و کره شمالی در کنار ایران گفت:

«آن چه که مهم است، این است که علاوه بر ایران، روسیه و کره شمالی نیز تحریم شده‌اند و همه‌ مسئولین اعم از موافقین و مخالفین برجام در مصوبه جدید، نقض آشکار مفاد برجام را اذعان دارند. طی تصویب اینگونه تحریم‌ها، دقیقاً مفاد ۲۶، ۲۷ و ۲۹ برجام به کلی نقض شده و آن را زیر سؤال برده است. همانطور که مخالفین و منتقدین برجام از ابتدا هم بیان می‌کردند، خوشبینی وخوش باوری برخی مسئولین باعث شد که مسائل به این جا ختم شود و حتی گستاخ‌تر از این هم شوند. متأسفانه این گستاخی به حدی است که زمزمه‌هایی در مورد اعمال تحریم‌های جدید و اقدامات بازرسی از سایت‌های نظامی ایران به گوش می‌رسد و بیان می‌دارند که با این کار سعی در کاستن قدرت نظامی و اقتدار جمهوری اسلامی را دارند.»

زارعی افزود:

«شرایطی که در آن قرار داریم بسیار حساس بوده و عملاً می‌توان گفت که برجام به فرجام نرسید و  سایر طرفین توافقات مثل کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه و چین عکس‌العمل خاصی را نشان ندادند.آمریکا با اجرای سیاست‌های جانبدارانه خواهان این است که عقاید سیاسی خود را به تحمیل نماید و به دنبال ایجاد یک دیکتاتوری در دنیا می‌باشد.

وی همچنین نسبت به همکاری سایر شرکای آمریکایی با اینگونه تحریم‌ها بیان داشت:

«آن‌ها حتی حاضر نیستند که شرکای اروپایی را با خود همرا نمایند و برخلاف منافع آن‌ها، حتی درصدد دگرگونی در روابط اروپا با جمهوری فدرال روسیه می باشند و با چالشی جدی مواجه کنند که همین مسئله انتقاداتی را از سوی برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خصوصاً آلمان و فرانسه و برخی کشورهای دیگر در پی داشته است. آنچه که برای ما حائز اهمیت است این است که نظام جمهوری اسلامی ایران با تداوم سیاست ‌های اصولگرانه و مصالحانه خود و مبانی تعریف شده در جهت حفظ منافع ملی، قدرت و عزت می‌کوشد و این تحریم و تهدیدها نمی‌تواند ما را از هدفمان دور سازد و ما قطعاً مسیر خود را ادامه خواهیم داد.»

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به خوشبینی برخی مسئولین در هنگام تصویب برجام افزود:

«متأسفانه برخی از مسئولان در یک مقطعی دچار خوش‌نگری و سهل‌انگاری شدند و بخشی از دستاوردهای علمی و هسته‌ای خود را که سرمایه‌های گران بهایی بودند، به بهانه‌ی ایجاد اطمینان و اعتمادسازی دشمن از دست دادیم. جایگزین کردن این‌ها نیاز به زمان دارد اما با اراده و باور ملت ایران می‌توان با سرعت بیشتری شرایط را به قبل برگرداند، هر چند بسیار سخت و پر هزینه است اما باید این مسیر را با قاطعیت طی نمود و چاره‌ای جز آن نداریمکه ر این راه مشقّت‌هایی را نیز تحل نماییم. این‌ها لازم است، چرا که زبان و ادبیات که در دنیا حاکم است، زبان زور،  قدرت و اقتدار می‌باشد. ما نباید فریب لفاظی‌ها و لبخندهای طرف مقابل را بخوریم. اعتماد به دشمن برابر با از بین رفتن فرصت‌ها و نابودی امکاناتی است که بتواند ما را در جهت قدرت و عزت و اقتدار پیش برد و در حال حاضر افرادی که موافق برجام بودند، از جمله دکتر بهشتی‌پور و حتی خود آقای ظریف، به مخالفت با آن درآمده و نقض آن را صراحتاً بیان داشتند. بدعهدی آمریکا برای همگان محرز شده است.»

وی در پایان خاطرنشان کرد:

«آمریکایی‌ها نمی‌توانند مانع توسعه و قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف شوند. ما باید بر اساس منافع کشورمان پیش رویم، ما باید با قوت و قدرت آنچه را که مصلحت نظام و مردم است انجام دهیم و آنچه که منافع ملی ما ایجاب می‌کند را در دستور کار خود قرار دهیم. تجربه کاملاً ثابت کرده هر زمان ما با زبان ضعف، مصالحت و انعطاف با دشمن صحبت کردیم،آنها گستاخ‌تر شده‌اند. همانطور که شاهد بودیم آن‌ها اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها بود که ما را به پای میز مذاکرات کشان، اما این اقتدار و قدرت هسته‌ای ما بود که شرایط را برای آن‌ها ایجاب کرد تا با زبان گفت‌وگو و مصلحانه هدف خود را پیش برند. لذا، متأسفانه نحوه بیان و دیپلماسی ما مشکل داشت و نتوانستیم از داشته‌ها و فرصت‌ها برای پیش برد اهداف خود استفاده‌  مطلوبی داشته باشیم. دشمن از همین راه به ما ضربه وارد کرده و واقعیت امروز اینست که تاوان اطمینان و اعتماد شتابزده خود به دشمنان را می دهیم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار