کد خبر: 864865
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کارشناس مسایل بین الملل:
یک کارشناس مسایل بین الملل حضور کاروان خدام در قالب زیرسایه خورشید و مجموعه سفرهایی که طی این حرکت معنوی صورت می‌گیرد را فرصتی در راستای مقابله با تبلیغات منفی علیه ایران و اعتقادات شیعیان برشمرد که از رهگذر آن می‌توان با توده‌ها و عامه مردم سخن گفت و آنان را از این تحریفات آگاه کرد.

جعفر قنادباشی در گفت‌‌وگو با ستادخبری جشن‌های مردمی و بین‌المللی «زیر سایه خورشید» با اشاره به تأثیرگذاری این طرح مردمی عنوان کرد: با توجه به عشق و ارادت فراوان شیعیان خارج از کشور به اهل بیت عصمت و طهارت، این اقدام می‌تواند یک نوع تحریک مثبت احساسات مذهبی و زمینه‌سازی برای سفر به ایران به شمار ‌رود.

سفیر سابق ایران در لیبی ضمن بیان اینکه پرچم و نمادهای مذهبی همواره موجب ایجاد الفت می‌‌شود، اظهار کرد: در کشورهایی که اهل سنت حضور دارند نیز، بسیاری از مردم به اهل بیت(ع) علاقه‌مند بوده و برای حضرات معصومین احترام قائل هستند.

وی اضافه کرد: مردم این کشورها بویژه کشورهایی که در گذشته فاطمیون بر آنها حاکم بودند یا همسایگان آنان، ائمه اطهار(ع) را یادگاران پیامبر(ص) می‌دانند لذا این حرکت می‌تواند بخشی از توجهات را که اکنون از سوی رسانه‌های بیگانه ربوده می‌شود، به ما معطوف می کند.

قنادباشی همچنین به تأثیر این حرکت در تقویت دیپلماسی فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: این حضور کاروان های رضوی می‌تواند به عنوان محور و هسته اصلی فعالیت‌های هنری، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها قرار گیرد. فعالیت‌های فی‌البداهه و بی‌محور ممکن است عمق زیادی پیدا نکند اما به دلیل رابطه عاطفی ویژه شیعیان با ائمه هدی، این عشق و ارادت طبیعتا با نشانه‌ها و نمادها گسترش پیدا می‌کند و تعمیق می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: شیعیان یا اهل سنت علاقه‌مند به اهل بیت(ع) زمانی که به مشهد مشرف می‌شوند، کالاها یا نمادهای مذهبی را به عنوان یادگاری خریداری می‌کنند. به عنوان نمونه در میان شیعیان نیجریه نصب و نگه‌داری نمادهایی از عتبات عالیات در منازل و به منظور استفاده شخصی بسیار رایج است. طبیعتا پرچم نیز چنین ظرفیتی را دارد.

کارشناس ارشد مسائل آفریقا مجموعه سفرهایی که طی این حرکت معنوی صورت می‌گیرد را فرصتی در راستای مقابله با تبلیغات منفی علیه ایران و اعتقادات شیعیان برشمرد و افزود: این بهانه‌ای است که از رهگذر آن می‌توان با توده‌ها و عامه مردم سخن گفت، آنان را از این تحریفات آگاه کرد و حقانیت ائمه معصومین(ع) را به آنان شناساند چراکه آیات قرآن کریم، احادیث مختلف و تاریخ اسلام همه بر حقانیت ائمه هدی تصریح دارند.

وی با تأکید براینکه برپایی نمایشگاه، مسابقات فرهنگی، شب شعر و فعالیت‌هایی از این دست باید مکمل پرچم‌گردانی باشد، پیشنهاد داد: همانطور که می‌دانید برخی، ایرانیان را به داشتن قرآن جداگانه متهم می‌کنند بنابراین شایسته است در کنار این حرکت ارزشمند، قرآنی که چاپ ایران است به مردم اهدا شود.

قنادباشی اضافه کرد: همچنین از دیگر از تهمت‌هایی که نسبت به ایرانیان مطرح می‌شود، مشرک بودن است. در این زمینه نیز می‌توان با انتشار جملات و احادیثی از امام رضا(ع) در باب توحید، اینگونه القائات را بی‌اثر کرد چراکه خود حضرت رضا(ع) با غُلات یعنی افرادی که راجع به ائمه معصومین(ع) غلو می‌کردند، برخوردهای بسیارتندی داشته‌اند.

وی به این توضیح افزود: همین نهیب‌های جدی و جملات تند امام هشتم نسبت به غلوکنندگان نسبت به مقام اهل‌بیت(ع) می‌تواند واقعیت‌های اعتقادی ما را آنگونه که هست بیان کرده و تهمت‌های وارده را خنثی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار