کد خبر: 864679
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کارشناس عسل خبر داد
کارشناس مسئول عسل سازمان جهاد کشاورزی گفت: استان اردبیل در تولید عسل رتبه سوم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگارجوان انلاین از اردبیل، باقری اظهار کرد: استان اردبیل با توجه به اینکه در دامنه سبلان قرار گرفته و از نظر تنوع گیاهی از شرایط مناسب و مطلوبی برخوردار است در تولید عسل یکی از استان‌های ممتاز و تراز اول کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: در این استان با توجه به وفور گیاهان شهدزا و گردزا بیش از 3 هزار کندو وجود دارد که سالانه 6 هزار و 123 تن عسل تولید می‌شود.

کارشناس مسئول عسل سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان اردبیل در تولید عسل جایگاه سوم کشور را دارد، بیان کرد: تنها هزار تن از این محصول مصرف استانی دارد و مابقی به سایر کشورها صادر شده و یا به خارج از کشور نیز صادراتی را شاهد هستیم.

باقری با بیان اینکه استان اردبیل از نظر میانگین برداشت عسل از هر کندو رتبه اول را دارد، بیان کرد: در حالی که میانگین تولید دنیا از هر کندو 12 کیلوگرم است میانگین تولید کندوهای مدرن به 21 کیلو رسیده که در استان اردبیل نیز چنین شرایطی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف برای زنبورداران به شکل حرفه‌ای ادامه داد: دوره‌ای که امروز و به مدت سه روز در حال برگزاری است با هدف بالا بردن سطح علمی زنبورداران برگزار می‌شود که مربوط به دوره تولید ژل رویال است.

کارشناس مسئول عسل سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد: بیش از این دو دوره با محوریت پرورش ملکه و تولید ژل رویال برگزار کردیم که در این دوره نیز زنبورداران استان‌های مختلف تا 9 مرداد ماه به صورت حرفه‌ای در این دوره از مطالب و موضوعات جدید استفاده کرده و با روش‌های تولید ژل رویال آشنا می‌شوند.

باقری گفت: این دوره با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ایران، سازمان جهانی یونیدو (طرح تکاپو) و برخی تشکل‌های غیردولتی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن برگزار می‌شود.

وی هدف اصلی از برگزاری این دوره را آشنایی زنبورداران استان‌های مختلف با رویکرد تولید ژل رویال (سلطنتی) اعلام کرد و افزود: این ماده به قیمت بسیار بالا هر کیلو 7 تا 8 میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد که قطعا تولید آن توان مالی زنبورداران را افزایش خواهد داد.

کارشناس مسئول عسل سازمان جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه هر کندو نیازمند اشتغال 10 تا 15 نفر کارگر و عوامل اجرایی است قطعا افزایش تولید در این حوزه و توجه به تولید محصولات متنوع کندو می‌تواند زمینه اشتغال پایدار و تولید ثروت را برای استان و زنبورداران پرتلاش آن به همراه داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر