کد خبر: 864607
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴

این نوشته پاسخی است به سرمقاله یکی از هفته نامه های استان به قلم یکی از بانوان این دیار که در آن به دنبال دانستن متولی برخورد با بی حجابی بود و امید آن است که با هر یک از این مقالات با دیدگاههای مختلف، پرتو نوری هر چند کوچک به یکی از زوایای این موضوع ساده اما پرمناقشه در جامعه ما تابیده شود.

موضوع حجاب همواره یکی از موضوعات مورد بحث و جدل در جامعه ما بوده و هر کسی بر حسب فهم و دلسوزی، احساس وظیفه دینی و یا سوء استفاده برای سرکوب دیگران و از میدان به در کردن رقبای سیاسی در بحث گزینش ها و یا نعل وارونه زدن به فعالیتهایی که ارتباط چندانی به بحث حجاب و بی حجابی و ثواب و گناه ندارند، به آن پرداخته است.

ای کاش نویسنده سرمقاله ای که ذکر آن رفت قبل از آنکه بپرسد که متولی برخورد چه کسی است ! و پای قوای قهریه را به میان بکشد تا به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به بگیر و ببند ها بپردازند و رگ لجاجت مردم به ویژه زنان را با حکومت تحریک کند، می پرسید که چگونه می توان فرهنگ سازی و آموزش و راهنمایی در این خصوص را در سطح جامعه پیاده کرد؟ وگر نه همه می دانند که بیش از بیست دستگاه متولی فرهنگ در این کشور هست و بودجه های کلانی هم دریافت و هزینه می کنند که می توانند در این زمینه فعالیت کنند و قوه قهریه برخورد با مصادیق مجرمانه در این کشور نیز  با چه دستگاه یا افرادی است.

نکته جالب توجه در این زمینه این است که نویسنده این سرمقاله متعلق به جامعه بانوان محترم این سرزمین می باشد که این چنین به دنبال یافتن متولی برخورد با زنان بی حجاب یا بد حجاب می باشد و می پرسد که چرا هیچ ارگانی در خصوص مبارزه با بد حجابی وارد عمل نمی شود ! و چرا مسئولین قبول کرده اند که دیگر نمی توان جلوی بی حجابی را گرفت ! و ...

همچنین نویسنده محترم در جائی از نوشته خود این سوال را مطرح می کند که صاحبان این زنها آیا غیرت ندارند ؟ ! و زنان را که ایشان نیز به همان گروه از افراد جامعه تعلق دارند به سان کالایی در تملک مردان می داند که نشانه غیرتمندی آنها فقط حجاب کالاهای مونث ایشان می باشد ! و آیا حجاب فقط مخصوص زنان است یا مردان نیز به نوعی از حجاب در مورد خودشان هم بایستی متعهد باشند ؟ !

به هر حال نگاه ابزاری به زن چه در دفاع از حجاب و چه در تقبیح بی حجابی دردی را از این ملت دوا نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد. اگر نیم نگاهی به تبلیغاتی که بر روی بیلبوردهای سطح شهرها انداخته شود تصاویری با مضامین همین نگاه ابزاری به زن را می بینیم که با هدف تبلیغ موضوع حجاب ساخته و پرداخته شده اند اما به دلیل سطحی نگری و بی سلیقگی نتیجه عکس در بر داشته اند برای مثال بسته شکلاتی که باز شده و مگس ها به دور آن چرخ می زنند یا ماشینی که برای جلوگیری از خط و خش روی آن چادر کشیده شده است ! و از این نمونه ها فراوانند که در گوشه و کنار شهرها مشاهده می شوند. ماجرای اسید پاشی به صورت زنان و دختران که به زعم برخی از افراد تندرو از مصادیق بی حجابی و تبرج و ... می باشند که یکی داستان است پر آب چشم ! .

در این سالهای اخیر برخی افراد اینترنت و کانالهای ماهواره ای و فضای مجازی قابل دسترس در تلفنهای همراه را مسئول کمرنگ شدن حجاب در جامعه و رواج بدحجابی می دانند و بودجه های کلانی هم صرف مبارزه منفی با این موارد می شود اما این نظریه شکست می خورد آنگاه که در مقاطع حساس از نظر سیاسی مردم این جامعه شاهد ارسال پارازیت بر روی کانالهای با محتوای سیاسی می باشند در حالی که کانالهای دارای محتوای بی حجابی و مستهجن همچنان قابل دسترس می باشند.

همچنین گذر زمان نشان داد که رفتارهای قهرآمیز و تند گذشته مثل منگنه کردن یقه پیراهن ها آقایان و رنگ مالیدن به آن بخش از دستهای آنها که بیرون از لباسهای آستین کوتاه بود و جوهر پاشیدن به شلوارها و لباسهای دارای رنگ روشن زنان و ... هم نتوانسته جلوی بدحجابی و بی حجابی زنان را بگیرد و این کارها زنان و مردان جامعه به ویژه نسل جوان را نسبت به این مقوله لجوج تر کرده و آنها را وادار به عکس العملهایی نموده است که رفتاری بسا فراتر از مقوله بدحجابی و حتی بی حجابی را در پیش گرفته اند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر