کد خبر: 864433
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
با تفاهم‌نامه میراث فرهنگی استان و کانون سنگ‌های قیمتی ایران صورت گرفت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان و کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران منعقد شد.

حسین خواجه بیدختی با اعلام این خبر افزود: این تفاهم‌نامه با هدف بهره‌گیری از توان کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران برای استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آموزش و ترویج و توسعه طراحی و تراش گوهرها در استان سمنان بسته شده است.

وی گفت: فراگیر شدن این هنر- صنعت، اشتغالزایی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

بیدختی افزود: کانون هماهنگی، دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی ایران، نماینده انحصاری شرکت گلوبال کانادا در ایران است و رئیس این کانون نقش مهمی در ترویج و آموزش هنر گوهر تراشی در کشور، ثبت شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و ... داشته است.

وی با بیان اینکه استان سمنان دارای توان بالایی در زمینه گوهر سنگ‌ها به خصوص در طرود شاهرود، معادن فیروزه دامغان و .... است، گفت: از دو سال گذشته تا کنون، در شاخه کار و دانش در شهرستان دامغان و در مقطع دیپلم دروس مرتبط با تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی آموزش داده می‌شود.

وی افزود: ایجاد فضای تخصصی و مناسب کسب و کار در توسعه علوم گوهر سنگ، برگزاری همایش و ورکشاپ ‌های تخصصی در زمینه جواهرات و گوهر سنگها، برگزاری دوره‌های آموزشی علمی، راه اندازی نمایندگی کانون در استان سمنان، حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان و بهره گیری از روش‌های انگیزشی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم جواهرات و گوهر سنگها از جمله مفاد این تفاهم نامه است.

یکی از صنایع دستی تزیینی- کاربردی ایران " تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی" است. سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی به سنگهایی از قبیل زمرد، آماتیس، عقیق، فیروزه، یشم و... اطلاق می‌شود. این سنگها که در ایران به وفور یافت می شود پس از تراش و نشاندن آن در رکابی از طلا یا نقره دارای ارزش افزوده بیشتری می‌شوند. سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی با ابزار و وسایل مخصوص برای استفاده در زیور آلات ،ظروف زینتی و اشیاء تزئینی متفاوت و ... نیز تراش داده می شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار