کد خبر: 864429
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خبرداد:
مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی از سم‌پاشی پنج میلیون و 300 متر مربع مساحت جایگاه‌های دام در استان برای پیشگیری از انتقال ویروس تب کریمه کنگو به دام خبر داد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی از سم‌پاشی پنج میلیون و 300 متر مربع مساحت جایگاه‌های دام در استان برای پیشگیری از انتقال ویروس تب کریمه کنگو به دام خبر داد.

محسن شانقی مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی با بیان اینکه تب کریمه کنگو هر ساله با شروع فصل گرما شیوع پیدا می‌کند، افزود: طی 20 سال گذشته تنها دو بار این بیماری در استان مرکزی شیوع پیدا کرده است.

وی با بیان این نکته که عامل انتقال این بیماری به دام کنه است، عنوان کرد: زمانی که کنه حامل آلودگی باشد این ویروس را به دام منتقل می کند و ویروس از دام به انسان سرایت پیدا می‌کند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: امسال به دلیل شرایط جوی موجود این بیماری سریع‌تر از زمان مورد انتظار در کشور شیوع پیدا کرد، متاسفانه یکی از مهمترین مسائل مربوط به این بیماری نبود علائم در دام مبتلاست.

شانقی عنوان کرد: مردم معمولا این باور اشتباه را دارند که استفاده از تولیدات و محصولات دامی به صورت سنتی بهتر است، در صورتی که به عنوان نمونه استفاده از گوشت دام ذبح شده در منازل، خود می‌تواند عامل انتقال این ویروس باشد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از بروز مشکل و انتقال بیماری، موضوع عدم ذبح دام در منازل و به صورت سنتی مورد پیگیری و اطلاع‌رسانی شده است. مردم باید گوشت مصرفی را از مراکز معتبر تهیه کنند و گوشت دام نیز حتما باید مهر دامپزشکی داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: جایگاه‌های دام باید سم‌پاشی شوند، این اقدام کنه را از بین می‌برد و از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند.

شانقی ادامه داد: سم‌پاشی باید توسط دامدار صورت بگیرد که در این راستا کلاس‌های آموزشی برای دامداران برگزار و تشویق‌هایی برای ترغیب دامداران به انجام سم‌پاشی در نظر گرفته شد.

وی افزود: همچنین در مناطق در معرض خطر که احتمال بروز این بیماری وجود داشت برنامه سم‌پاشی از طریق اداره کل دامپزشکی استان در مساحت پنج میلیون و 300 متر مربع جایگاه‌ دام اجرا شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار