کد خبر: 864423
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
طی 2 هفته گذشته صورت گرفت
رويارويي مجدد شايد واژه‌اي تكراري براي رويارويي‌هاي سريالي رزمندگان نيروي دريايي سپاه پاسداران با ناوگان امريكايي باشد...
جعفر تکبیری 
 
رويارويي مجدد شايد واژه‌اي تكراري براي رويارويي‌هاي سريالي رزمندگان نيروي دريايي سپاه پاسداران با ناوگان امريكايي باشد كه هم اكنون در خليج فارس حضور دارند؛ ناوگاني كه نزديك به 14 هزار كيلومتر دريانوردي مي‌كند تا به بهانه تأمين امنيت خود را به منطقه حساس خليج فارس برساند و گهگاهي نيز با نقض حريم دريايي كشورمان قدرت دريايي ايران را محك بزند. اگرچه همواره اين محك زدن با پاسخ صريح و قاطعانه مدافعان كشور روبه‌رو شده است.
تازه‌ترين نقض حريم دريايي كشورمان توسط ناوگان امريكا در خليج فارس روز جمعه 6 مرداد ماه اتفاق افتاد، جايي كه ناوگان امريكايي در اقدامي شيطنت آميز با نزديك شدن به محدوده‌ نفتي-گازي رسالت، يك بالگرد را به پرواز درآورد تا سطح هوشياري نيروهاي كشورمان را محك بزند اما با واكنش قاطعانه شناورهاي گشتي نيروي دريايي سپاه پاسداران همراه شد.

در همين ارتباط روابط عمومي ناوتيپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نيروي دريايي سپاه در اطلاعيه‌اي ضمن تشريح آنچه كه روز جمعه در خليج فارس گذشته، اعلام كرد: در ساعت چهار بعد از ظهر جمعه (6 مرداد) ناو هواپيمابر «نيميتز» و رزم‌ناو همراهش در حالي كه تحت رصد و رهگيري ناوچه‌هاي موشك‌انداز «ناوتيپ ذوالفقار منطقه‌ چهارم نيروي دريايي سپاه» قرار داشتند، در محدوده‌ نفتي-گازي «رسالت» اقدام به پرواز «بالگرد» و نزديك شدن به شناورهاي سپاه كردند.

در اين اطلاعيه با اشاره به هوشمندي و هوشياري رزمندگان نيروي دريايي سپاه تصريح شده است: امريكايي‌ها با حركتي تحريك‌آميز و غير‌حرفه‌اي، با اخطار به شناورهاي ناوتيپ ذوالفقار مبادرت به پرتاب منور كردند كه رزمندگان اسلام بدون اعتنا به رفتار نامتعارف و غيرمعمول شناورهاي امريكايي، مأموريت خود را در منطقه دنبال كردند كه ناو هواپيمابر و رزم‌ناو همراه نيز منطقه را ترك كردند.
 
تكرار يك ماجرا
اما اين تنها رويارويي ميان نيروهاي دريايي امريكا با نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نبود، چراكه درست چند روز پيش از اين اتفاق، در سوم مرداد ماه نيز رسانه‌ها گزارش كردند كه رزمناو امريكايي يو‌اس‌اس تاندربولت در شمال خليج فارس به سمت يك شناور گشتي نيروي دريايي سپاه كه در آب‌هاي بين‌المللي در حال گشت‌زني بود حركت كرد و دو گلوله هوايي شليك كرد.
همچنين قبل‌تر از آن نيز از مرداد ماه سال 1395 تاكنون همواره برخوردهاي مشابه متعددي ميان نيروي دريايي سپاه پاسداران و ناوهاي متجاوز امريكايي در خليج فارس صورت گرفته بود و كار تا آنجا پيش رفته بود كه امريكايي‌ها براي پرهيز از برخورد با گشتي‌هاي نيروي دريايي سپاه، مسير خود در خليج فارس را تغيير داده بودند. البته اين نكته را نيز بايد عنوان كرد كه هيچ كدام از اين برخوردها هيچ‌گاه به يك نزاع رسمي نينجاميد و اغلب با رسانه‌اي شدن اين تقابل‌ها از سوي امريكايي‌ها خاتمه يافت. واقعيتي كه نشان مي‌دهد جمهوري اسلامي ايران تنها به دنبال تثبيت تماميت ارضي خود است و منطقه خليج فارس را منطقه‌اي امن براي تمامي همسايگان مي‌خواهد.
 
برخورد قاطع
اما تقابل دريايي ايران با ناوگان متجاوز امريكايي، تنها در همين سطح خلاصه نشده، بلكه در دي ماه 94، بروز يك چالش جدي دريايي ميان ايران و امريكا، نشان داد كه جمهوري اسلامي در تأمين امنيت خود هيچ خط قرمزي را بر نمي‌تابد. بر اين اساس در روز 22 دي ماه سال 1394، دو فروند شناور رزمي امريكايي به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران در خليج فارس و در حوالي جزيزه فارسي وارد شدند كه با واكنش سريع نيروهاي كشورمان، اين شناورهاي رزمي متوقف و سرنشينان آن‌كه 9 تفنگدار مرد و يك تفنگدار زن بودند، دستگير شدند.
جالب آنجا بود كه لحظاتي پس از دستگيري اين ملوانان ناو هواپيمابر «ترومن» امريكا و ناوگروه هواپيمابر «شارل دو گل» فرانسه در آب‌هاي بين‌المللي منطقه حضور داشتند و نيروهاي امريكايي به اقدامات تحريك‌آميز و انفعالي كه آرامش منطقه را برهم مي‌زد، دست زدند؛ اتفاقي كه تأثيري در عزم نيروهاي سپاه براي برخورد با اين مورد به وجود نياورد.

پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگير شده در محل پايگاه نيروي دريايي سپاه، بررسي‌هاي لازم پيرامون چرايي و چگونگي ورود غيرقانوني آنان به آبهاي كشورمان آغاز شد و همزمان مقامات سياسي امريكا در تماس‌هاي مكرر با مقامات سياسي كشورمان اين اقدام شناورهاي رزمي خود را غيرعمدي خواندند كه پس از بررسي‌هاي فني و عملياتي در تعامل با مراجع ذيصلاح سياسي و امنيت ملي كشور و مشخص شدن سهوي و غيرعمدي بودن ورود شناورهاي رزمي امريكا به آب‌هاي جمهوري اسلامي ايران و عذر‌خواهي آنها؛ تصميم به رها‌سازي آنان گرفته شد.
  
نقش ايران در تأمين امنيت خليج فارس
اما تلاش همه‌جانبه كشورمان براي تأمين امنيت خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان از يك سو و دسيسه محور غربي-عربي براي ناامن‌سازي اين منطقه حساس ‌در حالي است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان تأمين‌كننده امنيت خليج فارس و نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي به عنوان حافظ درياي عمان، همواره كوشيده‌اند روالي متناسب در زمينه تهديدات علني و خاموش در پيش بگيرد و تمركز خود را بر حفظ آمادگي و نمايش توانمندي دفاعي براي ايجاد بازدارندگي قرار دهد؛ واقعيتي كه مرور تاريخ جمهوري اسلامي آن را به اثبات رسانده و بيان‌كننده اين حقيقت است كه جمهوري اسلامي هيچ‌گاه كشوري متخاصم نبوده و همواره به دنبال ايجاد يك صلح پايدار است. اين رفتار صلح‌طلبانه كشورمان در حالي است كه ايران بدون شك امروز يكي از قدرت‌هاي برتر نظامي جهان است. اين نه يك ادعا بلكه واقعيتي است كه اكثر كارشناسان مسائل نظامي در دنيا به آن اذعان دارند؛ واقعيتي كه در طول جنگ هشت ساله تحميلي، ايران با دستان خالي به رخ دنيا كشيد.
  
نگراني از توسعه نفوذ غربي‌ها در خليج فارس
از سوي ديگر نگراني از توسعه نفوذ كشورهاي غربي در منطقه خليج فارس، از آن جهت اهميت دارد كه ايران همواره نقشي تعيين‌كننده در ايجاد توازن نظامي در اين منطقه ايفا كرده است.
 اين توازن بر مبناي مانيفستي است كه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود پيرامون امنيت خليج فارس ترسيم كرده‌اند. جايي كه معظم‌له فرمودند: «اگر منطقه خليج ‌فارس امن باشد، همه كشورهاي منطقه از اين امنيت بهره‌مند خواهند شد اما اگر خليج ‌فارس ناامن شود، براي همه كشورهاي منطقه ناامن خواهد بود.» اين روند در حالي است كه جمهوري اسلامي همواره با تأكيد بر حفظ امنيت خليج ‌فارس توسط كشورهاي منطقه، خواستار بهره‌برداري صلح‌آميز از اين نقطه مهم توسط تمامي كشورهاي همسايه است اما كشورهاي منطقه بدون داشتن دركي درست از مقوله امنيت، با سياست‌هاي توسعه‌طلبانه خود باعث باز شدن پاي ناوگان نظامي كشورهاي بيگانه در اين منطقه حساس شده‌اند. نكته مهم در اين ميان نيز آن است كه اين حضور فقط به شناورهاي جنگي خلاصه نشده، بلكه برخي كشورهاي حاشيه جنوبي خليج ‌فارس ميزبان پايگاه‌هاي نظامي امريكا، فرانسه و انگليس در خاك خود هستند كه همين موضوع تأثير بسيار زيادي بر ناامن شدن خليج‌ فارس گذاشته است.
  
تبعات سنگيني رفتار امريكايي‌ها در خليج فارس
در همين ارتباط سردار رسول سنايي‌راد معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به اقدامات غيرحرفه‌اي نيروي دريايي امريكا در خليج فارس، گفت: اين موضوع مي‌تواند چند لايه داشته باشد زيرا قبل از اين هم امريكايي‌ها به‌دنبال بازكردن كانال ارتباطي با ايران براي جلوگيري از درگيري‌هاي احتمالي در اين منطقه بودند.  وي افزود: مي‌توان احتمال داد كه اين اقدام امريكايي‌ها نوعي اقدام خودسرانه فردي باشد و نه اقداماتي در سطح بالا و هماهنگ‌شده؛ احتمال ديگر آن است كه امريكايي‌ها به‌دنبال تست زدن رفتار ما از طريق اجراي مانور قدرت باشند كه بايد به آنها اخطار داد كه به اين گونه رفتارهاي تحريك‌كننده و غيرحرفه‌اي پايان دهند چرا كه تمام مسئوليت اقداماتي از اين دست به‌عهده امريكايي‌ها است.  معاون سياسي سپاه با اشاره به رفتار حرفه‌اي امريكايي‌ها و خويشتندارانه نيروي دريايي سپاه در رويارويي با شناورهاي امريكا در خليج فارس، اظهار داشت: اين اقدام امريكايي‌ها نوعي رفتار غيرحرفه‌اي است كه آنها بدون ملاحظه شرايط منطقه‌اي كه در آن هستند، انجام مي‌دهند كه مي‌تواند تبعات سنگيني براي آنها و منطقه داشته باشد.
سردار سنايي خاطرنشان كرد: رفتار حرفه‌اي و خويشتندارانه نيروهاي ايراني نبايد باعث به‌وجود آمدن باور غلط در امريكايي‌ها و هرگونه تلقي غلط شود و اين يك نوع رفتار منطقي در قبال رفتار‌هاي غيرمسئولانه امريكايي‌ها از سوي نيروهاي ايراني است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
آمریکا سالهاست تنگه هرمز و خلیج فارس را اشغال کردهاست. گاها هم بازیهای مانند تنش هابچه گانه دریائی انجام میشود. بازداشت و آزادی سریع پرسنل نظامی آمریکا، تیراندازی آمریکا بطرف گشتی های دریائی ایران و ادامه این تنشهای کاذب نشان بارزی از عقل حاکم بر طرفین و مزمزه کردن عکس العمل طرفین می باشد و الا خلیج فارس و تنگه هرمز طبق معمول سالهاست اشغال است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
با توجه به بر فنا رفتن روح و جسم برجام برای درس عبرت گرفتن آمریکا و ترامپ باید ناو آمریکایی را که بگفته ی یکی از سرداران لگن به حساب میاید غرق می کردیم .
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
با کارهایی از این دست نبض ایران را میگیرند تا نسخه بعدی را بپیچند.

با اظهاراتی از این دست از طرف عراقچی: نقض برجام فاحش و غیر فاحش در حقیقتت و با تست سپاه پازل آنها کامل میشود تا وخامت اوضاع را در ایران تخمین زنند و حرکت بعدی را انجام دهند.

مداومت تحریمها و عدم پاسخگویی ایران بدن ضعیف شده را نشان میدهد و تمام حرکات غربیها اتاق مشترک محاسباتی و عملیای دارد و سیاستمداران همه تحت نظارت پنتاگون و سیا حرکت میکنند.

نگران نباشید اگر آنها متمرکز و ما متقرق بازی کنیم دست برتر را آنها خواهند داشت و بتدریج خاک ریزهای داخلی را با سوء مدیریت فتح و به رفع گیر نظم نوین جهانی یعنی ایران موفق خواهند شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار