کد خبر: 864413
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
نقض برجام صورت گرفته؛ اما هنوز تا نقض فاحش و اساسي برجام فاصله داريم
مهدی پورصفا 
 
واكنش مسئولان جمهوري اسلامي نسبت به تصويب تحريم‌هاي جديد امريكا عليه ايران ادامه دارد و مجلس شوراي اسلامي خود را براي تصويب قانون جديد عليه سياست‌هاي يك جانبه امريكا ‌آماده مي‌كند. اين قانون قرار است پاسخي به تشديد تحريم‌هاي غيرهسته‌اي عليه ايران باشد.
 
البته در اين ميان حرف و حديث‌ها در خصوص ميزان تأثيرگذاري اين قانون نيز فراوان است. به عنوان مثال حجت الاسلام ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اعتقاد دارد كه قانون فعلي تا حدودي در مقابل تحريم‌هاي فعلي امريكا كارايي دارد و در غيراين صورت بايد برخي بندهاي اين طرح عوض شود.  شايد از همين رو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسه اضطراري روزگذشته خود و با حضور مقامات وزارت خارجه اين طرح را بررسي کرد. البته جلسات اين كميسيون همچنان در هفته جاري ادامه پيدا مي‌كند تا هفته آينده و پايان تعطيلات تابستاني بلافاصله اين طرح در صحن علني مجلس مطرح شود و از سوي نمايندگان مورد بررسي قرار بگيرد.  در اين ميان نكته‌اي كه در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس جلب توجه مي‌كرد، سخنان عراقچي، معاون وزير امورخارجه و رئيس ستاد اجراي برجام درباره نقض برجام است.
 
در حالي كه محمد جواد ظريف وزير امور خارجه، حسن روحاني رئيس‌جمهور و ساير مقامات بر اين نكته تأکيد مي‌كند. كه نقض برجام توسط امريكايي‌ها صورت گرفته اما عراقچي بر نقض فاحش متمركز شده است؛ نكته‌اي كه مي‌تواند به نوعي نشان‌دهنده دوگانگي در سخنان مسئولان باشد.
   
نقض ‌هست اما فاحش نيست
عراقچي پس از جلسه ويژه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: وزارت خارجه با پيش نويس طرح تهيه شده در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كاملاً موافق است و نياز است كه در مقابل حركات خصمانه و خبيثانه امريكا، به خصوص به خاطر آثاري كه در اجراي برجام مي‌گذارد و منافع جمهوري اسلامي ايران از اين توافق را كاهش مي‌دهد، اقدام مقتضي صورت گيرد. وي با بيان اينكه كليات اين طرح  در نشست اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصويب شد، ادامه داد: اتفاق نظر كاملي در كميسيون و مجلس در اين باره وجود دارد.
 
معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه تأکيد كرد: نقض بندهاي 26، 28 و29 برجام را از سوي امريكايي‌ها شاهد هستيم و نياز به عكس‌العمل مناسب دارد و خوشحاليم كه يك اتفاق نظر كامل در كميسيون در اين باره وجود داشت و قانون مراحل خود را طي خواهد كرد و پاسخ محكم جمهوري اسلامي ايران به اين اقدام امريكا نشان داده خواهد شد.
 
عراقچي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا در كميسيون نظارت بر اجراي برجام به اقدامات امريكايي‌ها اعتراضي شد يا خير، عنوان كرد: هفته گذشته كميسيون مشترك ايران و 1+5 تشكيل جلسه داد. ما همواره نقض برجام توسط امريكا را به اين كميسيون گزارش و ثبت كرده‌ايم. چندين نامه تاكنون از سوي ظريف وزير امور خارجه براي موگريني نوشته شده و از او خواستيم بين كشورهاي عضو برجام توزيع شود. وي با بيان اينكه موارد نقض برجام، بدعهدي‌ها، تعلل‌ها و پيمان شكني‌ها توسط امريكايي‌ها همگي ثبت شده است گفت: از نظر ما موارد نقض برجام مستند است و هفته گذشته نيز در كميسيون مشترك بحث شد و اگر در بيانيه پاياني اين كميسيون هم ملاحظه كرده باشيد تأکيد شده كه بايد تمامي مفاد برجام توسط طرف‌هاي برجام در فضاي سازنده و همراه با حسن نيت انجام شود. 
 
عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده كشور با بيان اينكه كميسيون مشترك انتقادات ايران را مورد توجه و تأييد قرار داده است، عنوان كرد: کميسيون مشترك انتقادات ايران را مورد توجه و تأييد قرار داد كه اجراي برجام توسط امريكا به صورت كامل صورت نگرفته است. ما تمامي موارد را به طور كامل به هيئت نظارت گزارش مي‌دهيم. عراقچي تأکيد كرد: نقض برجام صورت گرفته؛ اما هنوز تا نقض فاحش و اساسي برجام فاصله داريم و موارد را به هيئت نظارت گزارش مي‌دهيم و درباره نحوه عكس‌العمل هم هيئت نظارت تصميم خواهد گرفت.  معاون وزيرخارجه كشورمان با بيان اينكه پيش نويس قانون مقابله با تحريم‌ها و كليات آن در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيده است اظهار داشت: اين قانون كه كليات آن در كميسيون امنيت ملي مجلس به تصويب رسيده قانون جامعي است هم اقدامات متقابل در برابر تحريم‌هاي امريكا را دربرمي گيرد و هم اقدامات امنيتي امريكا و اقداماتي را كه عليه اتباع ايراني در اين خصوص صورت گرفته است. شامل مي‌شود بايد اقتدار جمهوري اسلامي ايران در برابر امريكايي‌ها نشان داده شود.
  
تصويب كليات طرح مقابله با امريكا
در اين ميان علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز از تصويب كليات اين طرح و بررسي پيشنهاد‌هاي اصلاحي حداكثر تا پايان هفته خبر داد.  وي افزود: كميسيون قصد دارد تمامي پيشنهادات را بررسي كند تا پاسخ كوبنده‌اي به امريكايي‌ها كه قصد دارند برجام را زير پا بگذارند، بدهيم و جلسات كميسيون امنيت ملي تا پايان رسيدگي به تمامي پيشنهادات ادامه خواهد داشت تا بتوانيم آن را براي بررسي در صحن علني هفته آتي آماده كنيم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
گرچه در این مقطع کنونی کسی مایل نیست بجای انکه نوک حملات را به سوی شیطان بزرگ نشانه رود انرا به داخل برگرداند ولی آقای عراقچی باید متوجه باشید چه با نقض فاحش چه بدون نقض فاحش شما باید پاسخ مردمی را بدهید که امروز نه انرژی هسته‌ای دارند و نه رونق و گشایش اقتصادی وعده داده شده در پسابرجام
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
کاش میشد عراقچی رو با یکی از سناتورهایی که به طرح تحریمهای جدیدآمریکا علیه ایران رای منفی دادند؛ عوض کنیم؛ چون 1- یکی رای عراقچی به رای اونها در سنای آمریکا اضافه میشد ولی در کل فرقی به حال ما نمیکرد به هرحال طرحشون تصویب با یک رای بیشتر یا کمتر تصویب میشد 2- در کمیسیون نظارت بر برجام (با این ترکیب) یک رای مثبت برای ما خیلیه وبا اومدن اون سناتور آمریکایی وضع کمیسیون نظارت بر برجام خیلی تقویت میشه
کارگرزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
شاید نقض برجام برای بعضی ها فاحش نباشه ولی قرار دادی مشابه ترکمنچای یا بدتر برای مردم وتاریخ ایران واضح است
حبیب زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
نقض برجام واضح نیست ولی پایمال شدن خون شهدای انقلاب وبخصوص خون دانشمندان شهید هسته ای واضح است.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
0
0
اقای عراقچی" امریکا چه کار باید انجام دهد؟ که از نظر شما نقض فاحش رخ داده ست" اگر افرادی مانند شما " ماله کش عملکرد امریکا و همدستان اروپائی ش " که مرتب در کنار انان در وین می نشینید " تا ادعا کنید کار مثبت ومفیدی برای کشور انجام می دهید " وجود دارد " امریکا چه نگرانی از داخل کشور باید داشته باشد.
باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار