ركود حاكم بر بازار خودرو موجب شده خودروسازان ترفندهايي را براي فروش بيشتر و جذب مشتري به كار گيرند، يكي در شبكه ماهوارهاي جم دو مدل خودروي داخلي را تبليغ ميكند و ديگري در اوضاع كسادي بازار، قيمتها را افزايش ميدهد، اين اقدامات در حالي است كه تبليغ كالاهاي داخلي در شبكههاي ماهوارهاي غيرقانوني بوده و مجازات دارد.
اين روزها بازار خودرو با كسادي مواجه است و تقاضا براي خودروهاي داخلي و زير ۴۰ ميليون كاهش يافته است. از اين رو خودروسازان كه مدام از بهبود وضعيت توليد سخن ميگويند، به دنبال جذب نقدينگي و تأمين سرمايه در گردش خود هستند و به مناسبتهاي مختلف، خودروهاي داخلي را پيشفروش كرده و سود مشاركت ميپردازند. اخيراً نيز يكي از گروههاي خودروسازي، دو خودروي توليدي خود را كه بازار بيرونقي دارد، در شبكههاي ماهوارهاي «جم كار» تبليغ ميكند و به رغم اينكه اين اقدامشان خلاف است، روزانه در چندين نوبت اين تيزرهاي تبليغاتي از اين شبكه پخش ميشود. همچنين در حالي كه رئيس شوراي رقابت از خودروسازان خواسته بود باوجود داشتن مجوز، قيمت محصولاتشان را افزايش ندهند، سايپا افزايش قيمت محصولاتش را ابلاغ كرد.
شركت خودروسازي سايپا با ارسال نامهاي به نمايندگيهاي فروش، خواستار اعمال افزايش قيمتها شد كه شامل كليه خودروهاي اماني هم ميشود. اين شركت اعلام كرد «ترتيبي اتخاذ شود تا مدارك مربوط به ثبت نام كليه خودروهاي اماني نزد نمايندگي، پروندههاي پذيرش نشده دعوتنامههاي ارسال شده (مربوط به مشتريان و همچنين مشاركت در توليد و...) در اسرع وقت تكميل و پذيرش گردد. اين افزايش قيمت شامل كليه خودروهاي اماني و دعوتنامه ارسال شده خواهد گرديد. بر اساس اين مجوز خودروهاي پرايد و تيبا حداكثر تا 5/1 درصد و تندر 90 تا 5/2 درصد مجاز به افزايش قيمت هستند.»
همچنين مدير يكي از نمايندگيهاي فروش سايپا در اين مورد به فارس گفت: با توجه به ركود بازار و نزديكي به ماه محرم و صفر بعيد است فعلاً فهرست جديد قيمتهاي افزايش يافته ابلاغ شود و به نظر ميرسد اين اقدام سايپا بيشتر در جهت بازارگرمي است. وي ميگويد: اگر افزايش قيمتي نيز ابلاغ شود در حد 100 تا 200 هزار تومان خواهد بود.