کد خبر: 863995
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
رئيس پليس فتا با اشاره به افزايش ۶۳ درصدي ‌جرائم سايبري گفت: ۴۳ درصد اين ‌جرائم در تلگرام اتفاق مي‌افتد.
به گزارش خبرنگار ما، سردار هاديان‌فر، روز گذشته در حاشيه نشست اجلاس تهران در راه مبارزه با ‌جرائم سايبري درباره جرائم سايبري كه در كشور اتفاق مي‌افتد، گفت: شبكه تلگرام ۷۶ درصد در حوزه سرگرمي فعاليت مي‌كند و كسب و كارهايي كه در اين حوزه انجام مي‌شود، بيشتر فريبنده و تبليغاتي است و جنبه كسب درآمد ندارد.
وي همچنين افزود: امسال ‌جرائم سايبري ۶۳ درصد افزايش داشته است كه ۴۳ درصد از ‌جرائم رخ داده در تلگرام است و ۲۰ درصد ‌جرائم در اينستاگرام انجام مي‌شود. امسال نيز با افزايش رشد ‌جرائم اينترنتي و سايبري رو به رو هستيم و با افزايش ميزان ‌جرائم شاهد افزايش مقابله با اين ‌جرائم نيز هستيم.
 
وي با بيان اينكه پيش‌بيني مي‌شود كه روند افزايش ‌جرائم در فضاي مجازي رو به رشد باشد، گفت: با توجه به توسعه زيرساخت‌ها و تجهيزات به نظر مي‌رسد كه ‌جرائم در فضاي مجازي نيز افزايش داشته باشد و ما اميدواريم كه مسئولان وزارت ارتباطات همزمان با توسعه رشد اينترنت به امنيت شهروندان نيز توجه كنند تا مردم دچار مشكل نشوند.
 
رئيس پليس فتا در پاسخ به سؤالي درباره فعاليت استارتاپ‌ها در فضاي مجازي گفت: بيش از ۷۰۰ نوع استارتاپ در كشور داريم كه ديوار، شيپور، كافه بازار، از جمله مشهورترين آنهاست و مشكلي هم براي فعاليت اينها وجود ندارد، اما بايد قوانيني براي فعاليت‌شان تدوين شود و نهادهايي چون اصناف و وزارت صنعت هم در كنار وزارت ارتباطات به اين موضوعات ورود كنند.
هاديان‌فر ادامه داد: نگهداري اين اطلاعات نيز براي ما بسيار مهم است. متأسفانه غالب اين استارتاپ‌ها سرورهاي خود را از خارج از كشور تهيه مي‌كنند و به عبارتي تمام اطلاعات مردم و مشخصات‌ اين افراد در سرورهاي كشورهاي خارجي ذخيره مي‌شود كه ما هيچ نظارتي بر آنها نداريم كه در اين خصوص نيز بايد تدابيري انديشيده شود.
 
وي گفت: البته موضوعات مجرمانه نيز در چنين فضاهايي رخ مي‌دهد كه از جمله آنها ممكن است فروش اموال مسروقه يا عدم تحويل جنس به مشتري پس از دريافت پول باشد كه ما در اين خصوص با مديران اين سايت‌ها صحبت كرده‌ايم و قرار شده تا يكسري تدابير امنيتي در اين خصوص در دستور كار قرار گيرد.
 
هاديان‌فر درباره ساماندهي كانال‌هاي تلگرامي بيش از 5 هزار عضو گفت: مصوبه خوبي بود و تاكنون بيش از ۱۰‌هزار نفر نيز از صاحبان كانال‌ها و ادمين‌ها براي دريافت مجوز مراجعه كرده‌اند.
وي درباره تسلط پليس فتا بر فضاي تلگرام نيز گفت: سرورها به داخل كشور منتقل نشد با اين وجود فتا بر اين فضا تسلط دارد و از قدرت كشف ۸۰ درصدي پليس فتا در فضاي مجازي مي‌توانيد پي ببريد كه ما بر اين فضا تسلط داريم و مشكلي نداريم.
 
وي در پاسخ به سؤالي در باره حمله هكرها به سايت‌هاي ايراني اظهار داشت: چندي پيش گروهي تحت عنوان «داعس» و نه داعش به برخي از سايت‌ها حمله كرد كه آيپي‌ آنها از كشور عربستان بود و ما اين موضوع را به مقام مسئول عربستاني و همچنين اينترپل منتقل كرديم و خواستار پيگيري شديم.
 
هاديان‌فر با بيان اينكه هيچ يك از حمله‌هاي انجام شده به سايت‌هاي داخلي حمله جدي نبوده است، گفت: عمده هكرها در حد تغيير يك عكس يا متن در صفحه اول سايتي اقدام مي‌كنند و تاكنون هيچ‌يك از آنها نتوانسته‌اند اطلاعاتي را از سايت‌هاي داخلي سرقت كنند.  وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگر در مورد فعاليت گروه‌هاي تروريستي در فضاي مجازي اظهار كرد: از ابتداي سال ۹۳ داعش و القاعده و گروه‌هاي تروريستي فعاليت خود را در فضاي مجازي آغاز كرده‌اند و ما اينها را در نظر داشته‌ايم. آنها با توجه به تسلطي كه در عراق و سوريه داشتند به دنبال ايجاد يك خلاف سايبري در فضاي مجازي هم بودند كه به وسيله عضوگيري در شبكه‌هاي اجتماعي آن را اجرايي كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار