کد خبر: 863991
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
فوتبال ورزشي جذاب، پرمخاطب و سودآور محسوب مي‌شود. اما متأسفانه در ايران مستطيل سبز چيزي جز حاشيه، دردسر، تخلفات بزرگ و هدر دادن پول بيت‌المال نبوده و نيست.
شيوا نوروزي
شيوا نوروزي
 
فوتبال ورزشي جذاب، پرمخاطب و سودآور محسوب مي‌شود. اما متأسفانه در ايران مستطيل سبز چيزي جز حاشيه، دردسر، تخلفات بزرگ و هدر دادن پول بيت‌المال نبوده و نيست. درست است كه تيم ملي فوتبال با عملكردي درخشان دل مردم را شاد كرده ولي فراموش نكنيد كه اگر درايت كارلوس كرش پرتغالي نبود و همه مسئوليت‌ها به مديران داخلي سپرده مي‌شد، حالا وضعيتي به مراتب بدتر از ليگ‌مان داشت. بي‌دروپيكر بودن فوتبال و فدراسيوني كه خود را همه كاره آن مي‌داند، داده همه را درآورده و حتي يكي از مربيان شناخته شده دست به دامن رئيس‌جمهور شده و از دكتر روحاني خواسته تا تكليف فوتبال را هرچه زودتر روشن كند.
 
درخواست امير قلعه‌نويي خواسته ميليون‌ها ايراني است؛ اگر سرمربي ذوب‌آهن به خاطر طلب‌هاي ميلياردي كه از دو باشگاه قبلي‌اش دارد اين درخواست را مطرح كرده، مردم و رسانه‌ها سال‌هاست كه منتظر يك منجي هستند تا بلكه به تخلفات و فساد گسترده فوتبال پايان دهد و پيش از آنكه اين رشته بيش از اين در گرداب باندبازي، دست‌هاي پشت پرده و حاشيه غرق شود فوتبال را نجات دهد. يكي از عجايب فوتبال دنيا چند روز پيش در خيابان سئول و در ساختمان فدراسيون فوتبال رخ داده‌است؛ برادر همسر علي كفاشيان در اقدامي خودجوش مبلغ 40 هزار دلار فدراسيون فوتبال را به اين فدراسيون تحويل داد! پولي كه جزئي از بودجه فدراسيون محسوب مي‌شود به دلايلي كاملاً نامعلوم و به مدت نامعلوم دست يكي از نزديكان نايب رئيس فعلي بوده و باز هم معلوم نيست، در اين مدت اين مبلغ صرف چه اموري شده و سودش به جيب چه كسي رفته است.
 
هرچند كه اين مسئله اهميت زيادي دارد، اما در فوتبال بي‌سروسامان كشورمان اين مسئله تنها يكي از تخلفات متعدد و هنگفت است. اگر روزي برسد كه مسئولان و نهادهاي ذي‌صلاح تحقيق و تفحص اساسي در اين رشته انجام دهند، تازه آن زمان مشخص خواهدشد ابعاد تخلفات فوتبالي تا چه حد گسترده است. راه دور نرويم؛ پرونده فساد در فوتبال از سوي كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است. البته انتظار مي‌رفت اين پرونده هرچه زودتر به نتيجه برسد و در صحن علني هم قرائت شود با اين حال نه تنها نتيجه آن اعلام نشده، بلكه روز به روز نيز بر تعداد تخلفات صورت گرفته در فوتبال افزوده مي‌شود و معلوم نيست اين وضعيت تا كي ادامه خواهد داشت. قراردادهاي نجومي و پرداخت نكردن آنها چالش ديگري است كه كوهي از بدهي را روي دست باشگاه‌هاي ايراني گذاشته‌است. مديران باشگاه‌ها با استفاده از نابساماني‌هاي موجود در توافق با بازيكنان و مربيان از جيب مردم هزينه مي‌كنند و زير بار قراردادهاي ميلياردي مي‌روند.
 
از آن بدتر اينكه همين آقايان آگاهانه و به جهت فريب افكار عمومي و فرار از مالياتي كه برعهده گرفته‌اند ارقامي غيرواقعي را در هيئت‌هاي فوتبال ثبت مي‌كنند. به همين سادگي سر همه كلاه گذاشته مي‌شود! كلاف پيچيده قراردادهاي نجومي زماني پيچيده‌تر مي‌شود كه باشگاه‌ها از عهده تعهدات مالي خود برنمي‌آيند و با تهديدهاي خطرناك مراجع بين المللي روبه رو مي‌شوند. چرا بايد باشگاهي مثل پرسپوليس به يك مربي خارجي كه تنها چند ماه روي نيمكت تيم نشسته 6ميليارد تومان به عنوان بدهي و غرامت بپردازد؟ پولي كه از جيب ملت مي‌رود و سودش را بازيكن يا مربي خارجي مي‌برد! مربي كه حالا براي رسيدن به اصل طلبش دست به دامن رئيس‌جمهور شده، صراحتاً اعتراف كرده كه قرارداد يك ميليارد و 600 ميليوني‌اش در سازمان ليگ يك ميليارد و 200 ميليون ثبت شده؛ تخلفي بزرگ و آشكار كه هم امير قلعه‌نويي از آن مطلع بوده و هم مديران وقت استقلال.
 
اينكه چرا هيچ‌كس و هيچ نهادي به اين همه تخلف‌هاي رنگارنگ واكنشي نشان نمي‌دهد و همه سعي مي‌كنند از كنار اين مسائل با بي‌تفاوتي عبور كنند، ابهام بزرگي است كه اميدواريم روزي از بين برود. در شرايط فعلي چاره ديگري باقي‌نمانده جز اينكه از رئيس‌جمهور بخواهيم هرچه زودتر و براي جلوگيري از تخلفات دنباله‌دار وارد عمل شود و با استفاده از قدرت خود به عنوان بالاترين نهاد اجرايي كشور چاره‌اي بينديشد. سرخابي‌هايي كه وزارت ورزش هرگونه كمك مالي به آنها را رد مي‌كند دو تيمي هستند كه ميلياردها تومان بدهي دارند، بدهي‌هايي كه حاصل مديريت ضعيف مديران دو باشگاه بوده و تخلفات آشكاري را مي‌توان در آن مشاهده كرد. آقاي روحاني، حال كه براي دومين دوره متوالي پيروز انتخابات رياست جمهوري شده‌ايد و چند روز ديگر هم مراسم تحليف‌تان برگزار مي‌شود، رسيدگي به حال و روز فوتبال ايران انتظار عموم مردم ايران است؛ وخامت اوضاع به حدي رسيده كه ورود شما به اين مسئله از هر زمان ضرورت بيشتري پيدا كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار