کد خبر: 863988
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
رونمايي از جديدترين تخلف مالي فدراسيون فوتبال در زمان علي كفاشيان
15 ماه پس از رفتن علي كفاشيان از فدراسيون فوتبال، همچنان هر چند وقت يك‌بار زواياي جديدي از تخلفات مالي دوران مديريت هشت‌ساله رئيس سابق و هميشه خندان فدراسيون فوتبال افشا مي‌شود.
سعید احمدیان
 
15 ماه پس از رفتن علي كفاشيان از فدراسيون فوتبال، همچنان هر چند وقت يك‌بار زواياي جديدي از تخلفات مالي دوران مديريت هشت‌ساله رئيس سابق و هميشه خندان فدراسيون فوتبال افشا مي‌شود. در جديدترين تخلف افشا شده، يكي از خبرگزاري‌ها ديروز گزارش داد كه يكي از مسئولان سابق امور مالي فدراسيون، 40 هزار دلار را به صورت دستي به فدراسيون برگردانده است، پولي كه مشخص نشده از چه زماني و به چه منظوري نزد اين مدير سابق فدراسيون بوده است.
 
فساد، فساد و فساد، معضلي كه سال‌هاست فوتبال ايران با آن درگير است و پس از ورود پول‌هاي بي‌ضابطه و قراردادهاي ميلياردي فوتبالي‌ها از بودجه عمومي كشور و بيت‌المال روز به روز بيشتر مي‌شود تا جايي كه پاي مجلس هم به فوتبال باز شد و كميسيون اصل نود پرونده‌اي قطور از فساد در فوتبال بهمن سال 94 در مجلس قرائت كرد. يكي از موارد مهم كه در اين پرونده مورد توجه قرار گرفته‌بود، تخلفات مالي فدراسيون فوتبال بود، مسئله‌اي كه حتي حساسيت‌هاي محمود گودرزي، وزير ورزش وقت را هم به همراه داشت و وي يكي از منتقدان جدي فدراسيون فوتبال بود.
 
يكي از مواردي كه در جريان انتقادات شديد وزير ورزش در بررسي عملكرد فدراسيون فوتبال مورد توجه قرار گرفت، اشاره گودرزي به حق مأموريت 450 ميليوني يكي از مسئولان مالي فدراسيون بود. همان روزها گفته شد كه فرد مورد نظر سيد‌مصطفي طباطباييان، مدير اداري و مالي فدراسيون فوتبال است. او كه برادر همسر كفاشيان نيز محسوب مي‌شود، ظاهراً مورد انتقاد شديد وزير ورزش قرار گرفته است. وزير ورزش مدعي است هزينه سفرهاي خارجي فردي از بستگان رئيس يكي از فدراسيون‌هاي ورزشي، سالانه ۴۵۰‌ميليون تومان است. به گفته محمود گودرزي، اين فرد در عين‌حال براي سفرهاي غيرضروري‌اش، سالانه نزديك به ۴۰۰‌ميليون تومان هم حق مأموريت دريافت مي‌كند. هزينه چنين مديري طبق محاسبات گودرزي، براي فدراسيون سالانه نزديك به يك‌ميليارد تومان آب مي‌خورد. اگرچه وزير ورزش از كسي نام نبرد، اما توضيحات قبلي و بعدي او در مورد مسائل و مشكلات فدراسيون فوتبال، اين احتمال را تقويت مي‌كند كه فرد موردنظر، برادر همسر كفاشيان باشد.
  
تخلفات مالي فدراسيون كفاشيان در گزارش مجلس
تخلفات مالي فدراسيون فوتبال كه رد پاي نزديكان علي كفاشيان هم در آن ديده مي‌شود، در گزارش مجلس از فساد در فوتبال هم مورد اشاره قرار گرفته بود. در بخش «هزينه كرد غيرشفاف منابع مالي فدراسيون» پرونده فساد در فوتبال آمده‌است: «مطابق ماده 20 اساسنامه، خزانه‌دار يكي از اركان فدراسيون مي‌باشد و مستند به ماده 69 اساسنامه، مسئوليت اجراي امور مالي و نگهدار اموال به عهده او است. در حالي كه مطابق گزارش كميته بررسي عملكرد مالي فدراسيون، سمت مديريت مالي فدراسيون به نام آقاي ط (يكي از بستگان سببي رئيس فدراسيون) جهت اتخاذ برخي تصميمات مالي و حتي شركت در جلسات كميسيون معاملات و امضاي صورتجلسات ترك تشريفات از جمله صورتجلسه انعقاد قرارداد مديريت پيمان سال 93 با شركت ايتو با امضاي مدير مالي، بدون امضاي خزانه‌دار، صادر شده است.»
 
همچنين در بخش ديگري از اين گزارش به واريز پول به حساب‌هاي غير‌مرتبط با فدراسيون فوتبال كه حساب شخصي بود، نيز اشاره شده، مسئله‌اي كه نشان از وجود تخلفات مالي گسترده در فدراسيوني داشت كه علي كفاشيان رئيس آن بود، رئيسي كه بنا به گزارش مجلس حتي حاضر به همكاري هم براي رفع ابهامات مالي نشده است. در قسمتي از گزارش مجلس آمده‌است: «مبالغ قابل ملاحظه ارزي (12000000 دلار) فدراسيون فوتبال به حساب شخصيت حقيقي به نام،  بدون اخذ هر نوع تضمين مناسب، واريز شده است.»
  
40 هزار دلاري كه برگشت داده شد
حالا هم در جديدترين تخلف، مصطفي طباطباييان، برادر زن علي كفاشيان، رئيس پيشين فدراسيون فوتبال كه نامش در قسمت‌هاي قبلي گزارش هم آمده بود، به تازگي 40هزار دلار از پول نقد فدراسيون را كه در اختيار او بوده است به فدراسيون برگردانده است. ايسنا گزارش كرده است كه اين پول متعلق به فدراسيون بوده اما به تازگي به فدراسيون برگشته است. براساس گزارشي كه خبرگزاري ايسنا منتشر كرده، قرار بوده است اين اتفاق در فدراسيون فوتبال محرمانه باقي بماند، اما سرانجام خبر به بيرون درز پيدا كرده است. طباطباييان مدتي در حوزه مالي فدراسيون فوتبال مشغول به كار بوده است. او به دليل بازنشستگي، دوشغله بودن و داشتن چند پست به صورت همزمان مدتي از حوزه مالي بيرون گذاشته شد. ماندن پول متعلق به فدراسيون فوتبال نزد طباطباييان البته ابهام‌هاي زيادي را به همراه دارد. پولي كه مي‌توانست در خزانه فدراسيون فوتبال يا حساب فدراسيون در بانك نگه‌داري شود و مشخص نيست به چه دليل و براي چه استفاده‌اي نزد يك مسئول مالي بوده است. بررسي چنين تخلفاتي و برخورد با متهمان، كمترين انتظار از نهادهاي قضايي و نظارتي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار