کد خبر: 863960
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۳
یادداشت اندیشکده کیتو:
شکست آمریکا در جنگ علیه تروریسمنویسنده: ترِوِر ترال
 
بعد از حادثه 11 سپتامبر، آمریکا دخالت‌های نظامی، ملت‌سازی و تلاش برای ایجاد سیاست‌های جدید در خاورمیانه را آغاز کرد. از اوایل سال 2017، این بحث روشن شد که استراتژی‌های آمریکا، خاورمیانه را متزلزل کرده و این کشور را علیه تروریسم هیچ اقدام خاصی انجام نداد.

ما می‌گوییم که جنگ آمریکا علیه تروریسم شکست خورده است. این شکست دو دلیل اصلی و ریشه‌ای دارد.

اول، ارزیابی تهدیدات تروریسم علیه آمریکاست که باعث ایجاد گروه‌های ضد‌تروریستی‌ای شده است که از این کشور علیه حملات تروریستی هیچ حفاظتی نمی‌کنند.

دوم، اتخاذ سیاست‌های خصمانه و دخالت‌های نظامی این کشور است.

از درس‌هایی که آمریکا می‌تواند از جنگ علیه تروریسم بگیرد این است که این کشور نسبت به این مقوله رویکردی متفاوت اتخاذ کند. سیاست‌گذاران باید قبول کنند اگرچه تروریسم یک نگرانی جدی است اما برای آمریکا تهدیدی جدی محسوب نمی‌شود. آمریکا باید دخالت‌های نظامی و ملت‌سازی‌های خود را متوقف کند.

شکست‌های واشنگتن در جنگ علیه تروریسم به دلیل ارزیابی اشتباه آنان از چالش‌های تروریسم است. این شکست همچنین از باور آنان نیز نشأت می‌گیرد؛ باوری که به وسیله آن، خود را قدرتمند و کاربرد‌ نیروی نظامی خود را مؤثر می‌دانند. همه اینها، باعث به وجود آمدن استراتژی‌هایی از سوی آمریکا شده که هم بی‌اثر و هم غیر‌مولد بوده‌اند.

نتیجه نهایی تحلیل ما این است که هزینه‌های جنگ علیه تروریسم به مزایا‌ی آن نمی‌ارزد. مطالعه اخیری که از سوی دانشگاه برون انجام شده نشان می‌دهد که این جنگ حدود 5 تریلیون دلار هزینه خواهد داشت. این در حالی است که آمریکا با هزینه خیلی کم‌تر برای ایجاد امنیت و صلح می‌تواند اقدام کند. سیاست‌های 15 سال گذشته آمریکا، نشان می‌دهد که آمریکا باید استراتژی‌های خود در خاورمیانه را به سه دلیل عمده رها کند: 1-دخالت‌های نظامی و ملت‌سازی به جای حل مشکلات، مشکلات جدیدی را به وجود خواهد آورد که نه تنها مسئله تروریسم را از بین نمی‌برد بلکه به این مقوله شدت می‌بخشد. 2-همان طور که بسیاری از ناظران می‌دانند، تهدید تروریسم برای توجیه دخالت‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه مناسب نیست. 3- هزینه‌های جنگ علیه تروریسم بسیار زیادند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار