کد خبر: 863874
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
عبادتی که در تمام لحظات، زن محجبه در حال عبادت و فرمانبری خداوند است؛ همین مسئله می تواند برای او کافی باشد.
سه کارشناس ديدگاه‌هاي خود درباره برگزاري جشنواره چادرهاي آسماني را مطرح کردند. مهلت ارسال آثار به اين جشنواره که به همت معاونت اجتماعي ناجا برگزار مي شود تا پايان مردادماه تمديد شده است. ديدگاه‌هاي حجه الاسلام والمسلمین حسن فیروزی نیا- رئیس عقیدتی سیاسی معاونت اجتماعی ناجا اهورا محمدی – مدرس دانشگاه و احمد کاهه – مدرس دانشگاه علوم انتظامی امین در پي مي آيد

حجه الاسلام والمسلمین حسن فیروزی نیا- رئیس عقیدتی سیاسی معاونت اجتماعی ناجا حجاب را یک فریضه ی عبادی، عرفانی و حماسی دانست.براساس نظر وي حجاب نماز نبود که در روز چند نوبت اقامه شود و تمام گردد. روزه نبود که در سال یکماه فریضه گردد. خمس نبود که چون تسویه شود دیگر وظیفه ای به بار نیاورد. یک فریضه ی عبادی، عرفانی و حماسی بوده و هست.

عبادتی که در تمام لحظات، زن محجبه در حال عبادت و فرمانبری خداوند است؛ همین مسئله می تواند برای او کافی باشد.

داشتن حجاب برای زن محجبه، حالت عرفانی داردکه با عشق در آمیخته است و همین امر اجرای آن را ماندنی می کند. حجاب از طرف دیگر جنبه ی حماسی دارد. یعنی می توان چنین گفت که حجاب، پرچم حق سالاری و عدالت خواهی است.

زن با پوشش خود، فرصت مردسالاری و حاکم شدن تمنیات را نمی دهد.

اگر زن در فضای خانه ی خود، بدون هیچ ارتباطی با محیط اطرافش زندگی می کرد و تنها با محارم خود در ارتباط بود، حجاب خود به خود معنی و ضرورت نمی یافت. پس می توان چنین نتیجه گرفت که حجاب، لباس مشارکت و حضور اجتماعی زن در جامعه است.

جشنواره ی چادرهای آسمانی، ایده ای هوشمندانه و بهانه ای برای طرح حق پوشیدگی زن و مشارکت اجتماعی زنان در اداره ی جامعه توأم با عفاف و هزاران نکته ی باریکتر از مو از قلم هنرمندان متعهد این سرزمین است.
دیدگاه دوم

*اهورا محمدی – مدرس دانشگاه و عضو هیئت داوران دومین جشنواره ی چادرهای آسمانی- پوشش و نجابت

ایرانیان با تمدن چندین هزارساله ی شرقی، همواره با پوشش های ویژه خود در تاریخ ثبت شده اند. نقش برجسته های هخامنشی، نوع پوشش مردان و زنان را به عیان، نمایان می سازد. پوشش زنان در طبقات مختلف، از مردم عادی گرفته تا زنان درباری، با پوشش کامل بوده است. حتی شلوار را که آن زمان پاجامه، خوانده می شده و به فرهنگ غرب نیز رفته و در آنجا تبدیل به کلمه ی پیژامه شده، از ایرانیان است.

پوشش، علاوه بر مستور داشتن اندام و ایمنی بخشی، نمادی از فرهنگ اقوام ایرانی و فخر ایرانیان نیز هست.

در اقوام مختلف ایرانی، رنگ و پوشش کامل، ویژگی شاخص فرهنگ ایرانی ها ست. هر قوم، پوشش مخصوص خود را دارد.

لباس های ایرانی، به خصوص لباس های زنان، همواره پوشیده و در شأن تمدن سترگ ایرانی، بوده است.

آنچه در تمام اقوام ایرانی مشترک می باشد ابتدا حجب و حیای زن شرقی و سپس پوشیدگی است. از این روی به قدرت می توان گفت، ترکیب "پوشش و نجابت" برازنده ی جشنواره ای است که به یمن و یادمان عفاف و حجاب زن ایرانی، برپا شده است.
دیدگاه سوم

احمد کاهه – مدرس دانشگاه علوم انتظامی امین و دبیر اجرایی بخش هنری جشنواره ی چادرهای آسمانی – پوشش و نجابت

طی دو ده ی اخیر، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، همپای اقدامات مقابله ای که با رویکرد سلبی و با استفاده از ابزار بازدارنده ی قانونی در مواجهه با پدیده ها و مسایل مخل نظم و امنیت اجتماعی صورت می گیرد، این افتخار را داشته که با رویکرد ترویجی و ایجابی، در صدد حل مسایل و معضلات به صورت ریشه ای برآمده و از طریق فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و پیشگیرانه محور، در جهت کاهش و کنترل جرایم و آسیب های اجتماعی اقدام نماید.

در این راستا، اداره کل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، با هدف حمایت فرهنگی از توسعه ی عفاف و حجاب، پس از برپایی نخستین جشنواره ی چادرهای آسمانی و تجلیل از جلوه های حجاب برتر در سال گذشته، اقدام به برگزاری دومین جشنواره ی چادرهای آسمانی در سال جاری در رشته ی تصویرگری و گرافیک نموده است.

با بررسی کوتاه آثار رسیده در فاصله ی 20 روزه از اعلام فراخوان در رسانه ها، آثار دریافتی با کیفیت مورد انتظار؛ فاخر، حرفه ای و خلاقانه، نوید بخش اعتنای هنرمندان عزیز به مقوله ی پوشش و عفاف بوده و از میان 14 محور اعلام شده در فراخوان توجه به موضوعات پوشش و ارزش، پوشش و امنیت فردی و اجتماعی، عفاف و پوشش؛ حفظ کرامت زن، حجاب- آرامش درونی، پوشش و سلامت جامعه و حجاب زن در نگاه مرد از فراوانی بالایی برخوردار است. 30 مرداد، پایان فرصت پیوستن سایر هنرمندان زبده، به این رقابت تخصصی فرهنگی، در حوزه ی عفاف و پوشش خواهد بود.

علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات، به سایت دومین جشنواره ی چادرهای آسمانی به نشانی hejab.police.ir مراجعه نمایند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار