کد خبر: 863866
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
جلد دوم کتاب «شیوه نوازندگی کاخن» تالیف محمدرضا رئیسی توسط انتشارات نای و نی منتشر شد.
جلد دوم این کتاب آموزشی به ریتم های فلامنکو اختصاص دارد به گونه ای که مولف در سه فصل به ارائه تاریخچه و کلیاتی در خصوص این ساز، تمرین های متفاوت و ریتم های فلامنکو پرداخته است.

به گفته محمدرضا رئیسی، کتاب حاضر به عنوان نخستین شیوه آموزشی ساز کاخن در ایران، تلاشی در راستای آموزش روشمند این ساز بر مبنای اسلوب نوازندگان پیشرو کاخن نوازی در جهان است. جلد دوم این کتاب بر اساس ریتم های موسیقی فلامنکوی اسپانیا تدوین شده است و شامل سبکهای چون رومبا،تانگو،فاندانگوس،سوییاناس،بولریاس، آنیادیو،بولریاس مدیو کمپاس، خالئو،سولئاپور بولریا،آٖلگریاس،ثاپاته آدو،سگریاس و تانگیوس است.

این مولف همچنین در پیش‌گفتار این کتاب آموزشی آورده است : بی‌تردید در فرهنگ و موسیقی آمریکای‌لاتین و اسپانیا، ساز کاخن یکی از مهم‌ترین سازهای کوبه‌ای به‌شمار می‌رود و با گسترش این‌ گونه‌های موسیقایی در پهنه فرهنگی جهان، بدیهی است که گرایش به سمت این سازِ بسیار ساده ولی پرتوان،به نحوی چشم گیر ‌رو به‌ فزونی است. در یک دهه گذشته، ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و روزبه‌روز علاقه‌مندان این ساز فزونی گرفته است ولی با توجه به فقدان شاخه تخصصی سازهای کوبه‌ای در مراکز عالی آموزش موسیقی، ‌از یک‌سو و کمبود چشمگیر استادان فن از سوی دیگر،موفق به تدوین اسلوب مدون آموزشی برای این ساز نشده ایم تا بتوانیم در تربیت نوازنده ساز کاخن پیشرفتی مقبول داشته باشیم.

این کتاب به نحوی تدوین شده است تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه ای که کاخن را به عنوان ساز دوم می نوازند کاربردی باشد و هم نیازهای مبتدیان را به کلی مرتفع سازد.

جلد اول این کتاب آموزشی با اختصاص به ریتم‌های آمریکای‌ لاتین و آفریقا سال 94 منتشر شده و بعد گذشت دو سال جلد دوم نیز با اختصاص به ریتم های فلامنکو در اختیار مخاطبان این ساز قرار گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار