کد خبر: 863823
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
ارتش سوريه با پشتيباني نيروهاي مقاومت و در رأس آن حزب‌الله به ساعات پاياني عمليات سرکوب تروريست‌هاي جبهه النصره و ساعت صفر عمليات ضدداعش در منطقه مرزي اين کشور و لبنان نزديک مي‌شود.
رسانه‌هاي لبناني گزارش دادند اطلاعات نظامي رسيده از جبهه‌هاي نبرد نيروهاي مقاومت و ارتش سوريه با تروريست‌هاي تکفيري در منطقه کوهستاني عرسال حاکي از فروپاشي قريب‌الوقوع جبهه النصره است. جبهه النصره شاخه سوري القاعده محسوب مي‌شود. در همين حال نيروهاي مقاومت و ارتش لبنان در حال تکميل آمادگي خود براي حمله به پايگاه «داعش» در عرسال هستند، برخي اخبار از وساطت يکي از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نزد فرماندهي اين گروهک تروريستي خبر مي‌دهد تا آن را براي خروج نيروهايش از منطقه عرسال متقاعد کند، چراکه سرنوشت‌شان بهتر از النصره نخواهد بود و به گفته ناظران، درگيري با داعش در اين منطقه شديدتر و پرهزينه‌تر براي همه طرف‌ها خواهد بود. منابع سياسي در داخل لبنان که پيگير تحولات عرسال هستند، گفتند بنا به نظر طرف‌هاي سياسي اهداف حزب‌الله از نبرد عرسال تسلط کامل ايران و نظام سوريه بر نوار مرزي شرق لبنان با سوريه و ساحل سوريه است.
 
در عين حال منابع همسو با حزب‌الله نيز تأکيد کردند که تنها هدف نبرد عرسال دور کردن خطر انفجارها و حملات عليه لبنان است که در گذشته مناطق متعددي را در لبنان هدف گرفته و سرچشمه آن هم تروريست‌هاي حاضر در همين منطقه عرسال بودند، به‌خصوص که اين حملات تروريستي مناطق مسيحي‌نشين را هم مانند مناطق شيعه‌نشين هدف مي‌گرفت، همانگونه که اخيراً در شهرک القاع لبنان در نزديکي يکي از کليساهاي آنجا انفجاري رخ داد. اين منابع گفتند: ظرف روزهاي آتي حزب‌الله تروريست‌ها را از ارتفاعات عرسال بيرون مي‌کند و به دنبال آن شمار بيشتري از آوارگان سوري به کشورشان بازمي‌گردند و در نهايت زمينه ايجاد منطقه ويژه امنيتي در طول مرزهاي سوريه فراهم مي‌شود. به گفته منابع مذکور با وجود تفاسير مختلف درباره اهداف نبرد حزب‌الله روشن است که تاکنون هيچ‌گونه اعتراض منطقه‌اي و بين‌المللي به عمليات عرسال وجود نداشته حتي اگر چراغ سبزي بين‌المللي و منطقه‌اي براي سرکوب تکفيري‌ها در داخل اراضي لبنان وجود نداشته باشد. در همين راستا منابع مذکور به احزاب سياسي لبنان اعم از حاميان و مخالفان حزب‌الله توصيه کردند که دست از جدال با يکديگر بردارند به‌خصوص که هيچ‌کدام ابزار يا اطلاعاتي براي تأثيرگذاري بر روند تحولات در اختيار ندارند و بالعکس بايد با تحکيم جبهه داخلي منتظر اطلاع از نتايج اين نبرد و ديگر نبردها براي لبنان و لبناني‌ها بمانند.
 
عمليات نيروهاي مقاومت و ارتش سوريه در بخش‌هاي جنوبي ارتفاعات عرسال و قلمون از پنج روز قبل آغاز شده است و به سمت شمال ادامه دارد، اين عمليات که قبل از هر چيز، يک پيروزي بزرگ براي حزب‌الله محسوب مي‌شود، هم رژيم صهيونيستي و هم جريان متمايل به عربستان در لبنان را نگران کرده است. پيشروي رزمندگان حزب‌الله و ارتش سوريه در منطقه مرزي اين کشور و لبنان همچنان ادامه دارد و طبق آخرين خبرها، بيش از 75 درصد منطقه کوهستاني عرسال به تصرف آنها درآمده و به گفته رزمندگان مقاومت، 25 درصد باقي مانده نيز به زودي آزاد مي‌شود. چند روز قبل سعدالدين حريري، نخست‌وزير لبنان با ادعاي اينکه حزب‌الله اين عمليات را با ارتش لبنان هماهنگ نکرده، اين جنبش را مورد سرزنش قرار داده بود. بخش‌هاي جنوبي و مرکزي عرسال و قلمون تحت اختيار تروريست‌هاي جبهه النصره قرار داشت، اما بخش‌هاي شمالي اين دو منطقه کوهستاني در اشغال عناصر داعش است. ارتفاعات عرسال با مساحت 250 کيلومتر که سه سال است در اشغال تروريست‌ها قرار دارد، براي ساير تروريست‌ها در خاک سوريه، ‌نقش پشتيبان را داشته است. آزادسازي اين منطقه هم بر سوريه و هم بر لبنان تأثيرات مثبتي خواهد گذاشت. در عين حال منابع ميداني به روزنامه الاخبار لبنان خبر دادند که زمان آغاز عمليات ضدداعش در عرسال غافلگيرکننده خواهد ماند. اين منابع گفتند که سيدحسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله بر ضرورت آزادي همه ارتفاعات شرق لبنان و نه تنها بخش‌هايي که در اشغال جبهه النصره است، تأکيد کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار