کد خبر: 863816
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳
در حالي كه در ماه‌هاي گذشته بازار اوراق تسهيلات مسكن وضعيت آرام و باثباتي را تجربه كرده بود، در دو هفته اخير متقاضيان دريافت وام مسكن با افزايش 4هزار توماني «تسه» مواجه شده‌اند.
 
به گزارش مهر، همزمان با افزايش قيمت اوراق حق تقدم امتياز تسهيلات مسكن (تسه) و ورود به كانال حدوداً ۸۵ هزار توماني، بسياري از كارشناسان نسبت به ورود قيمت اين اوراق به كانال ۹۰ هزار توماني هشدار مي‌دهند. به ويژه اينكه اين افزايش ناگهاني نرخ اوراق تسهيلات مسكن در شرايط ركودي بازار مسكن رقم خورده است.  در حالي كه در چند سال اخير قيمت اوراق تسهيلات مسكن به دليل ركود حاكم بر اين بازار و به رغم افزايش قيمت وام مسكن در چند نوبت، نوسان چنداني نداشت اما با اين حال پيش بيني مي‌شد كه با ابلاغ وام ۱۲۰ ميليوني، قيمت اوراق تسه دچار نوسانات صعودي شود كه اين اتفاق افتاد اما دامنه اين نوسانات و بازه‌هاي قيمتي به وجود آمده كوتاه بود و به دليل ركود بازار مسكن، مجدداً به قيمت‌هاي قبلي بازگشت و در محدوده ۷۲ تا ۷۶ هزار تومان باقي ماند.
 
حميدرضا چراغي، كارشناس خريد و فروش اوراق تسه درباره علت افزايش ۳ تا ۴ هزار توماني براي هر برگه تسهيلات مسكن اظهار كرد: به نظر مي‌رسد بهبود نسبي بازار مسكن در اين افزايش بي‌تأثير نباشد اما ايجاد جو رواني در ميان معامله‌گران و دلالان بازار سرمايه مبني بر احتمال افزايش قيمت اين اوراق در ماه‌هاي آتي نيز در ايجاد صف خريد براي اين اوراق مؤثر بوده است. وي ادامه داد: اگرچه دارنده اين اوراق تا چهار ماه از زمان خريد، امكان فروش آن را ندارد، اما برخي خريداران به اميد افزايش قيمت «تسه» در نيمه دوم امسال به خريد همراه با احتياط اين اوراق روي آورده‌اند.
 
چراغي در پاسخ به اين پرسش كه حجم خريدها نشان مي‌دهد بخش زيادي از خريداران اوراق تسهيلات بيشتر در حجم‌هاي پايين اين برگه‌ها را تهيه كرده‌اند كه تأثيري در عدم توازن بازار عرضه و تقاضا ندارد، تصريح كرد: اگرچه بيشتر خريدها در حجم‌هاي پايين است، اما چند خريد بالاي ۳۰۰ و حتي تا نزديك ۴۰۰ برگه هم در روزهاي گذشته انجام شد. اين در حالي است كه هيچ يك از وام‌هاي عرضه شده از سوي بانك مسكن به اين تعداد برگه تسه نياز ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار