کد خبر: 863811
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دو تريبون در فاصله‌اي نه چندان دور از هم ديروز در پايتخت روشن شد. پشت يكي رئيس مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت كه اگر چه در يك همايش غير اقتصادي بود اما...
مهران ابراهیمیان
 
دو تريبون در فاصله‌اي نه چندان دور از هم ديروز در پايتخت روشن شد. پشت يكي رئيس مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت كه اگر چه در يك همايش غير اقتصادي بود اما بين موضوع‌ همايش و اقتصاد، رابطه‌اي یافت و آماري از اقتصاد ايران را با منطقه و جهان مقايسه كرد و آنها را «تكان دهنده» ناميد. تريبون بعدي هر هفته روشن مي‌‌شود و سخنگوي دولت همواره قبل از پرسش‌هاي خبرنگاران از وضع اقتصاد، «آمار آرامش‌بخش» و «صعودي» مي‌دهد. بخش‌هايي از اين آمارها به گونه‌اي بود كه گويي اين دو صاحب‌ تريبون، جواب يكديگر را مي‌دادند! اقتصاد فلاكت‌بار در برابر اقتصاد فراواني!
 
هرچند رئيس مجلس آدمي سياسي است و بي‌جهت حرف از اقتصاد نمي‌زند اما داستان حرف‌هاي او، يك قصه مردمي و قابل لمس براي اقشار مردم است تا آن قصه شاه پرياني كه هر هفته از تريبون سخنگو در مدح اقتصاد گفته مي‌شود.  
 
رئيس مجلس با بيان اينكه ما زندگي سياسي پرحاشيه‌اي داريم، گفت: اين زندگي سياسي پرحاشيه ذهن مسئولان را درگير كرده، در حالي كه ذهن آنها بايد روي چالش‌هاي اقتصادي متمركز باشد.  وي با استناد به آمارها به اين نكته اشاره كرد كه آمارهای اقتصادی طوري نيست كه بتوانيم به اهداف چشم‌انداز برسيم و مؤلفه‌هاي آن فراهم نيست و وضعيت تكان‌دهنده‌اي داريم. اين در حالي بود كه رئيس سازمان برنامه و بودجه از برنامه دولت براي بهبود وضعيت اقتصادي سخن مي‌گفت. اگر چه روز گذشته علي لاريجاني رئيس مجلس حرف‌ها و كنايه‌هاي قابل تأملي در حوزه سياسي بيان كرد كه احتمالاً تيتر‌هاي زيادي در رسانه‌هاي امروز را به خود اختصاص داده اما حرف‌هاي ايشان تقريباً متناسب با وضعيت واقعي اقتصاد و قابل لمس مردم و در رد سخنان دكتر نوبخت در نشست خبري‌اش بود.
 
روز گذشته در حالي كه نوبخت بر اساس اعداد و آمارهاي رشد و نرخ تورم و سرمايه‌گذاري خارجي و... به تعريف و تمجيد وضعيت اقتصاد كشور مي‌پرداخت، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در اجلاس سراسري هيئت امناي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور تمام رشته‌هاي ايشان را در ارائه تصويري روشن از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد پنبه كرد. نوبخت از رشد اقتصادي 11/1 درصدي خبر داد در حالي كه رئيس مجلس با ارائه آمارهايي از وضعيت اقتصادي كشور اظهار داشت: در حال حاضر رتبه ايران در زمينه رشد ناخالص داخلي در بين ۲۴ كشور منطقه، دهم است و در همين زمينه در بين ۱۹۱ كشور جهان رتبه ۸۴ است، در حالي كه طبق سند چشم‌انداز بايد رتبه اول منطقه را داشته باشيم.
   
از سرمايه‌گذاري در توتال تا رتبه 162 جذب سرمايه‌گذاري در جهان!
اما اين تمام ماجرا نبود،  رئيس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبري خود درباره سرمايه‌گذاري توتال در كشور توضيح داد ولي رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در زمينه سهم سرمايه‌گذاري خارجي  (GDP) در بين ۲۴ كشور منطقه رتبه ۲۲ و در بين ۱۸۱ كشور جهان رتبه ۱۶۲ را داريم. همچنين دكتر علي لاريجاني درباره حمايت از سرمايه‌گذاري گفت: در بين ۲۰ كشور منطقه رتبه ۱۹ و در بين ۱۳۸ كشور جهان رتبه ۱۱۷ را داريم، گير كار اين است كه سياست‌هاي اصل ۴۴ درست اجرا نشده و آن چيزي كه بايد رقابت ايجاد مي‌كرد تا بخش خصوصي با نشاط وارد شود، محقق نشده است. دكتر نوبخت معاون رئيس‌جمهور در نشست خود از خريد گندم تضميني و تحول در تاكسيراني گفت اما لاريجاني در كنار شوخي‌هاي خود درباره مشكل چشمي مسئولان و درست عمل نكردن سياسيون، رتبه ايران در جذب بخش خصوصي را نقد كرد و گفت: رتبه ايران در بين ۱۲۳ كشور دنيا ۱۱۷ است و در چهار سال اخير هم تغيير خاصي نكرده است.
   
نگاه سوسياليستي در دولت !
نوبخت رشد نفت و گاز طبيعي بر پايه سال ۷۶ را  78/8 درصد و بر پايه سال ۹۰، 35/5 درصد عنوان كرد ولي لاريجاني كه تأكيد و اصرار بر عدم‌دخالت مجلس در انتخاب وزرا داشت وضعيت تكان‌دهنده اقتصاد را تشريح كرد و گفت: در زمينه آزادي اقتصادي، وضعيت تكان‌دهنده‌اي داريم، به گونه‌اي كه در بين ۲۲ كشور منطقه رتبه ۲۲ و در بين ۱۸۱ كشور جهان رتبه ۱۷۴ را داريم، اين نشان مي‌دهد هنوز نگاه سوسياليستي بر ما حاكم است و رهايمان نكرده است.
   
رشد خدمات با گراني خدمات در ايران
رئيس سازمان برنامه و بودجه در نشست خود رشد خدمات بر پايه سال ۷۶ را 7/1 درصد و بر پايه سال ۹۰، 5/9 درصد اعلام كرد اما رئيس مجلس شوراي اسلامي از نقش پررنگ دولت گلايه كرد و گفت: وقتي بودجه جاري كشور ۹۰ درصد بودجه سال ۹۶ را تشكيل مي‌دهد، اين يعني مجالي براي توسعه كشور پيش نخواهد آمد. نوبخت تورم تيرماه را با افتخار 7/6 درصد و نسبت به ماه گذشته 0/2 درصد اعلام كرد اما لاريجاني در سالن اجلاس با بيان اينكه خدمات در ايران گران ارائه مي‌شود، تصريح كرد: براي ارائه خدمات در حوزه سلامت نيز ما از لحاظ بودجه‌اي در تنگنا هستيم، شرايط موجودي كشور به گونه‌اي است كه مجالي براي توسعه ايجاد نمي‌شود.  لاريجاني با اشاره به اتكاي كشور بر بودجه نفت خاطر نشان كرد: در حال حاضر وضعيت به گونه‌اي است كه به دانشگاه و صنعت جداگانه پول داده مي‌شود و اينها ديگر به همديگر احساس نياز نمي‌كنند تا به سمت هم بروند. وي افزود: ما در جذب سرمايه‌گذاري خارجي كه رتبه مهمي براي كشور است، توفيق بزرگي نداشته‌ايم و اصل 44 نيز درست اجرا نشده و فقط واحدهايي را از جايي گرفته‌ايم و به دستگاه دولتي ديگري داده‌ايم. لاريجاني رتبه ايران در جمعيت شهري را خوب ارزيابي كرد و گفت: رتبه كشور ما در بين 26 كشور منطقه در حوزه جمعيت شهري دوم است كه نشان‌دهنده اين است كه به سمت مصرف‌گرايي پيش مي‌رويم و افراد به شهرها هجوم مي‌آورند.
   
پول نقد يا پژوهشي
لاريجاني با انتقاد از وابستگي دانشگاه‌ها به درآمدهاي نفتي گفت: دانشگاه‌ها در دنيا با پول نقد اداره نمي‌شوند بلكه با پول پژوهش اداره مي‌شوند. تقريباً هيچ دانشگاهي در كشور از طريق پژوهش اداره نمي‌شود و درآمدزايي نمي‌كند. وي اضافه كرد: به دليل اينكه كشور ما نفتي است، پول مي‌دهيم كه دانشگاه‌ها افتتاح شوند و پولي هم براي توليد مي‌دهيم، بنابراين بخش‌هاي توليد و دانشگاه‌ها به يكديگر نيازمند نمي‌شوند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
به نظر نمی رسد کشور صبر و تحمل شنیدن قصه های شاه پریانی هفتگی سخنگوی دولت در مدح اقتصاد برای جهار سال دیگر باشد!
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۴
0
0
اقای نوبخت " مجیز گوی دولت یازدهم بودند " وقرارهم نیست تغییری هم " در پست ایشان در دولت دوازدهم دیده شود . گویند: روی سیاه و سفید لب جوی اب پیدا می شود " 4 سال فرصت برای خوش خیالان وجود دارد " تا از دستاورد دولت دوازدهم فیض کامل ببرند" و امار انتخابات هم نشان داد " 16 میلیون هم نگران اینده
کشور با دولت وقت هستند.
فرامرز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۵
0
0
هرکس فکر کند که مجلس و دولت و قوای قضایی در کار هم شریک نیستند و از کار هم خبر ندارند و بدون خبر هم دیگر آب نمی خورند در اشتباه است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار