کد خبر: 863803
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گفت‌وگوي «جوان» با حسين افشار، تهيه‌كننده مستند- مسابقه ضد گلوله
مستند مسابقه ضد گلوله برنامه‌اي تلويزيوني است كه كار ساخت آن را سازمان رسانه‌اي اوج بر عهده گرفته است...

جواد محرمي

مستند مسابقه ضد گلوله برنامهاي تلويزيوني است كه كار ساخت آن را سازمان رسانهاي اوج بر عهده گرفته است؛ برنامهاي كه قرار است تداعيكننده مسابقه فرمانده باشد كه مخاطبانش آن را با چهره سردار شهيد حاج محمد ناظرى فرمانده نيروهاى ويژه دريايى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ميشناسند. «جوان» در پشت صحنه لوكيشن ضد گلوله با حسين افشار، تهيهكننده اين برنامه و مدير خانه مستند سازمان رسانهاي اوج درباره فعاليتهاي اين مركز گفتوگويي انجام داده كه پيش روي شماست.

ظاهراً ضد گلوله قرار است تداعيكننده مسابقه فرمانده باشد.

واقعيت اين است كه تيم طراح و سازنده و حتي خود من خيلي دوست نداريم فرمانده و ضد گلوله با هم مقايسه شوند چون اين دو كار كاملاً با هم متفاوت هستند. فرمانده 10 فصل كار در طول دو سال توليد با سناريوهايي كاملاً متفاوت بود اما ضدگلوله قرار است به گونهاي برگزار شود كه در سيزده فصل شركتكنندگان به شكل ليگي در آن شركت كنند و از مراحل مقدماتي، نيمهنهايي و نهايي تشكيل ميشود. در اين مستند - مسابقه روي ويژگيها و توانمنديهاي تيمي شركتكنندگان تمركز ميشود و مردم هم ميتوانند پس از ديدن مسابقه روي رفتارهاي گروهي و اجتماعي خود تأمل داشته باشند. همچنين اين مسئله اهميت دارد كه كجا بايد از هوش خود استفاده كنند و در چه موقعيتي صبر داشته باشند و چه زماني شجاعت به خرج دهند و به اين ترتيب رفتارهاي فردي و اجتماعي لازم را بياموزند.

هر فصل مسابقه چند قسمت است؟

هر فصل مسابقه ضد گلوله پنج قسمت است كه مجموعا 65قسمت ميشود و قرار است از شبكه مستند و شبكه نسيم پخش شود. ضدگلوله حدود ۷۰ نفر عوامل توليد دارد. اين كار كمي شلوغ است چون قالب آن واقعنماست و بايد همان اتفاق در لحظه را ضبط و تصويربرداري كرد. اين مسابقه دو كارگردان دارد كه دستياران متعددي دارند و آنها بايد در لحظه در چند جا حضور داشته باشند و تصميمگيري كنند.

ضبط برنامه در اين فصل گرم سخت نيست؟

چون قصد داريم كار را به پخش برسانيم بايد كار كنيم. ما دو فصل پنج قسمتي را زمستان سال گذشته ضبط كرديم. چهار فصل در تابستان، چهار فصل هم در پاييز و سه قسمت نهايي را در زمستان ضبط ميكنيم. اين روند توليد در تابستان اگرچه براي عوامل بسيار سخت است اما منجر به تنوع فصلي در كار ميشود.

الان در چه مرحلهاي از كار هستيد؟

يكي از تفاوتهاي اصلي ضد گلوله با فرمانده اين است كه ما در ضد گلوله سناريوي ثابت داريم، به اين معني كه اين شركتكنندهها هستند كه تغيير ميكنند، در مسابقه فرمانده سناريو در هر فصل تغيير ميكرد اما در ضد گلوله سناريو و لوكيشن ثابت است. الان در حال توليد و ضبط سري 5كار هستيم، تدوين دو سري از كار پايان يافته و برنامهريزي كرديم تا انشاءالله از ماه آينده براي پخش آماده باشد. اگر دو، سه فصل در توليد جلو بيفتيم در ادامه كار را به گونهاي جلو ميبريم كه انشاءالله تا عيد نوروز و در اين ايام فصل نهايي را به روي آنتن ببريم.

هزينه توليد اين برنامه چقدر است؟

هزينههاي توليد اين مستند ـ مسابقه نسبت به ساير برنامههاي تلويزيوني بسيار كاهش يافته است. نيروي زميني سپاه از اين برنامه حمايت صددرصدي كرده است و بابت امكاناتي كه در اختيار ما قرار ميدهد، هزينهاي دريافت نميكند. بخشي از هزينهها را نيز سازمان اوج تأمين ميكند اما ويژگي اصلي «ضدگلوله» اين است كه در مقايسه با مسابقه فرمانده كه تهيهكنندگي آن را هم من بر عهده داشتم، هزينههايش بسيار كمتر و در سطح برنامههاي تلويزيوني است.

درباره اهداف ساخت چنين برنامههايي در سازمان اوج بگوييد.

يكي اينكه به دنبال برنامههايي هستيم كه در وهله اول بتواند مخاطب را جذب كند. تيمي كه الان با ما كار ميكند تجربه پنج سال كار مستند-مسابقه را دارد اما علاوه بر جذب مخاطب دوست داريم هيجان و شور و ماجراجويي جوانهاي اين نسل را در قالب يك مستند-مسابقه عرضه كنيم، يك ارتباطي هم بين اين نسل و نسل اول انقلاب وجود دارد كه نميتوان به شكل مستندهايي كه آن دوره براي مثال در سبك روايت فتح شهيد آويني پخش ميشد، ارائه داد. ذائقه نسل امروز مقداري تفاوت كرده و با اقتضائات تازهاي روبهرو هستيم. نسل بچههاي امروز با همان حس و حال حماسي كه دارند در عرصهاي ديگر با هم رقابت ميكنند و حال و حسي را بروز ميدهند كه روحيه ايثارگري و حماسي در آن به شكلي عيني قابل مشاهده است؛ اتفاقاتي كه غيرقابل پيشبيني است و زيبايي كار هم به همين مسئله است. اين اتفاقها در مستند-مسابقه ضدگلوله ميتواند يادآور همان رشادتهايي باشد كه در عملياتهاي واقعي در زمان جنگ زمينه بروز پيدا كرده و روايت شده است. بنابراين نسل امروز و نسل گذشته از طريق جذابيت و ذائقهاي كه روحيه امروز مخاطب ميطلبد ميتواند با اين برنامه ارتباط برقرار كند و ضد گلوله از اين حيث كه پخش هر روزي روي آنتن دارد، ميتواند بيش از فرمانده جذب مخاطب داشته باشد و مخاطب هم انشاءالله بپسندد.

سازمان اوج در سال جاري چه فعاليتهاي ديگري را پيش رو دارد؟

اوج امسال تنوع محصولات هنري زيادي دارد. از مستند و موشن گرافيك گرفته تا پوستر و فيلم و اقلام ديگر، يكي دو كار خيلي جدي كه به ذهنم ميرسد يكي همين كار آقاي حاتميكيا است كه به نوبه خود كاري بينظير و متفاوت است و خوب است كه بچههاي روابط عمومي نشستي هم با عوامل فيلم «به وقت شام» ترتيب بدهند. سري جديد مسابقه فرمانده هم در سيستان و بلوچستان در حال توليد است.

چرا سيستان و بلوچستان؟

به دليل اينكه ذهنيتي درباره امنيت اين منطقه از كشورمان وجود دارد كه امنيت آنجا را ضعيف قلمداد ميكند و اين ذهنيت اشتباه است. پيام ضبط اين برنامه در سيستان و بلوچستان ميتواند پيام صلح، آرامش و امنيت باشد. اين برنامه در قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه و از سوي شخص سردار پاكپور مورد حمايت است و مورد ديگر برنامهاي مثل «خانه ما» است كه از شبكه نسيم در حال پخش است. سريالها و فيلمهاي ديگري هم در دست تهيه و توليد هستند.

درباره «به وقت شام» اگر امكان دارد توضيحات بيشتري ارائه كنيد.

اگر آقاي حاتميكيا دوست دارند كار در سكوت پيش برود اجازه بدهيم اين اتفاق بيفتد. معتقدم بهطور قطع فيلم جذابي را از ايشان خواهيم ديد.

فيلم به جشنواره ميرسد؟

حتماً ميرسد، به اميد خدا.

سريال پايتخت 5در چه وضعيتي قرار دارد؟

پايتخت 5در حال حاضر در مازندران در حال ضبط است و كار تقريباً بخشهاي پاياني را از سر ميگذراند و انشاءالله به عيد نوروز براي پخش ميرسد.

در چند قسمت؟

ظاهراً در 15 قسمت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار