کد خبر: 863759
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰

به همان اندازه كه تركيه از امريكا و اروپا فاصله مي گيرد،‌ خود را به روسيه نزديك مي كند. مسكو نيز از اين تغيير رويكردي استقبال مي كند. اگر چه اين دوري و نزديكي به راحتي انجام شدني نيست و نيازمند، مدت زمان بسيار و همچنين تغييرات كلان سياسي – نظامي است. اما روسيه در هر حال سعي دارد، تا جايي كه امكان دارد آنكارا را از غرب دور نگه دارد.

بخصوص كه طي سال هاي گذشته سياست ناتو به شرق شدت گرفته و در درياي بالتيك به نقطه صفر مرزهاي روسيه رسيده است. روس ها حتي اين مسئله را در نظر دارند كه در صورت امكان بتوانند تركيه را از ناتو خارج كنند. اين موفقيت مي تواند اولين ضربه بزرگ به پيمان آتلانتيك شمالي باشد. اگر چه بعيد به نظر مي رسد كه در كوتاه يا ميان مدت چنين اتفاقي رخ دهد اما بايد اين موضوع را در نظر داشت كه در دنياي سياست و در فضاي سيال كنوني هر چرخشي امكان پذير و پذيرفتني است.

در حال حاضر نيز ديده مي شود كه در اختلافات پيش آمده بين تركيه و آلمان و جلوگيري تركيه از ورود دولتمردان آلمان به پايگاه اينجرليك،‌ آلمان قصد خود را براي خروج نيروهايش از تركيه و انتقال آن به اردن اعلام كرده است.

از طرفي ديگر روسيه سعي دارد تسليحات نظامي خود را در كنار تسليحات غربي به سياست هاي نظامي تركيه اضافه كند. در همين زمينه رجب طيب اردوغان،‌ رئيس جمهور تركيه از پيشرفت در برنامه خريد اس 400 روسي ابراز خرسندي كرده است. اين موضوع براي امريكا نيز پيام هاي مشخصي دارد.

پيش از اين سرگی چیمیزوف مدیر عمومی شرکت «روس تخ» خبرداده بود که سوالات تكنیکی در مورد قرارداد فروش سیستم های راکتی S-400 به ترکیه در مرحله اداری قرار دارد.

اردوغان تاكيد كرده است:‌ »اقدامات لازم و امضاهای مربوطه در رابطه با (قرارداد خرید) اس-۴۰۰ انجام شده و انشالله این سامانه ها را در کشور خود خواهیم دید.» البته بر اساس توافقات درون سازماني ناتو تركيه نبايد اين سيستم دفاعي را وارد تسليحات ناتويي در خاك خود كند. اردوغان نيز به اين موضوع اشراف دارد و به دنبال آن است تا از اين سيستم دفاعي جداي از تسليحات ناتو استفاده كند و همزمان پيام مستقيم خود را به متحد غربي كه در حال حاضر با آن اختلاف دارد،‌ بدهد.

خبرگزاري روسمي اسپوتنيك در اين باره به نقل از اردوغان كه در مركز حزب عدالت و توسعه سخن مي گفت، نوشت: «اردوغان افزود که هر کشور در تلاش تامین امنیت ملی خود است و مکلف است که این کار را انجام بدهد.»

وی افزود: «اگر امکان تولید مشترک سیستم های دفاع راکتی وجود داشته باشد — طبعاً ما این نوع همکاری را ترجیح می دهیم. ما سال ها نمی توانیم این را با ایالات متحده انجام بدهیم، بنابراين در تلاش یک راه حل دیگری خواهیم شد. یونان از سیستم های S-300 استفاده میکند و امریکا نگران این کار نیست. پس چرا آنها نگران همکاری ما با روسیه هستند؟»

سامانه موشکی اس-400 " تریومف" برای عملکردهای سطح بالا و نابودی هواپیماهای ناوگان استراتژیک تاکتیکی، موشک های بالستیک، اهداف مافوق صوت و سایر ابزارهای حمله هوایی در شرایط رادیویی و سایر انواع تقابل ها طراحی شده است. در حال حاضر قرارداد برای خرید سیستم اس-400 که مشابهی در جهان ندارد بین روسیه و چین منعقد شده است. مذاکرات غیر از ترکیه با هند هم جریان دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار