کد خبر: 863571
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از برنامه علمي و فناوري‌محور شبکه افق سيما
چند جوان داخل استوديو ايستاده‌اند. دخترها و پسرهاي جوان با تيپ‌ها و گرايش‌هاي مختلف، برخلاف ساير برنامه‌هايي که به صورت ميزگرد است و معمولاً به معرفي افراد و اختراعات مي‌پردازد...
   محمدصادق عابديني
چند جوان داخل استوديو ايستاده‌اند. دخترها و پسرهاي جوان با تيپ‌ها و گرايش‌هاي مختلف، برخلاف ساير برنامه‌هايي که به صورت ميزگرد است و معمولاً به معرفي افراد و اختراعات مي‌پردازد، نه تنها در آن خبري از ميزگرد نيست، بلکه بحث تخصصي هم نمي‌کنند. مهمان‌هاي برنامه همه جزو نخبگان هستند که مي‌شود آنها را مخترع و نوآور دانست. کساني که دغدغه‌شان فناوري است. آنها در استوديوي برنامه «نوآوران» شبکه افق جمع شده‌اند تا درباره آينده فناوري در ايران صحبت کنند. ما نيز براي تهيه گزارش با اين جوان‌ها همراه مي‌شويم.
بحث امروز برنامه «نوآوران» درباره صنعت خودرو است. جوان‌ها گويا اصلاً از وضع فعلي صنعت خودرو راضي نيستند و راه‌حل‌هايي براي بهتر شدن خودرو‌سازي در کشور ارائه مي‌دهند. بخشي از بحث هم درباره صنعت خودرو در جهان طي دهه‌هاي 70 و 80 ميلادي است و اينکه چه بر سر فناوري خودرو گذشته است.
دو مجري برنامه درباره پيشرو بودن صنعت خودرو در آلمان و امريکا صحبت مي‌کنند و اينکه خودرو چه تأثيري بر فرهنگ اين کشور‌ها داشته است. بحث به کيفيت خودرو مي‌رسد، يک نفر روي کاغذ مي‌نويسد «کيفيت» و آن را روي پرده سياهي که در استوديو قرار گرفته مي‌چسباند.
   نوآوران محلي براي جمع شدن جوانان دغدغه‌مند
در اين بين فرصتي پيش مي‌آيد تا با ميثم بهزادي، تهيه‌کننده برنامه «نوآوران» گپ‌و‌گفتي داشته باشيم. بهزادي درباره ساختار برنامه مي‌گويد: اين کار يک کار کاملاً گروهي است. تيمي متشکل از بچه‌هاي انجمن مخترعين ايران و جمعي از بچه‌هاي طراحي صنعتي به ويژه طراحي خودرو و تعدادي از بچه‌هاي مبتکر و مبدع، تصميم گرفتند کار رسانه‌اي انجام دهند، در اين جمع تنها کسي که رسانه‌اي بود من بودم.
بهزادي ادامه مي‌دهد: از طرف سازمان صداوسيما مأمور شدم با اين جمع همکاري کنم تا کار را جلو ببريم. دغدغه اصلي‌مان نيز تبيين و ترويج نوآوري در ايران بود. مشکل اصلي تمام بچه‌هاي مخترع و نوآور در ايران اين است که بستر تبليغاتي خوبي براي کارهايشان وجود ندارد و امکان مانور روي کارهايي که مي‌کنند نيست. موفقيت‌هاي آنها با عدم تجاري‌سازي روبه‌رو مي‌شود و ديگران باورشان نمي‌کنند. تمام مشکلات ما در صنايع مهمي چون خودروسازي، پتروشيمي و نفت هم به خاطر همين عدم باور نيروهاي داخلي و جوان است.
درباره نوع انتخاب مهمان‌هاي برنامه از بهزادي سؤال مي‌کنيم و وي توضيح مي‌دهد: تصميم‌مان اين بود که سراغ اين نوع از برنامه نرويم که هر دفعه يک نفر را به عنوان مهمان بياوريم و به صحبت کردن بنشيند. مي‌خواستيم يک کار متفاوت بسازيم و براي همين خيلي تلاش کرديم و نمونه برنامه‌هاي مشابه زيادي را ديديم.
وي ادامه مي‌دهد: بعد از اين مراحل بود که فرمتي را طراحي کرديم و بستر‌سازي کرديم که برنامه جنبه تبليغي و ترويجي داشته باشد. الان داريم درباره سوژه‌ها، اختراعات و ابداعاتي صحبت مي‌کنيم که طي چهار، پنج سال اخير در ايران کليد خورده‌اند، ولي چون مي‌خواستيم به يک مرکز حمايتي وصل شويم، برنامه‌ريزي کرديم تا چطور به موضوعات بپردازيم، پيگيري کنيم و برايشان رونمايي بگيريم که وقتي به آن مرکز وصل شدند، حمايت شوند.
   سختي‌هايي که «نوآوران» پشت سر گذاشت
تهيه‌کننده برنامه «نوآوران» درباره سختي‌هاي پيش‌توليد اين برنامه مي‌گويد: به خاطر مشکلاتي که در صداوسيما وجود دارد از زماني که طرحي تصويب شود تا برآورد بودجه گرفته شود، خيلي زمان برد. طرح را به شبکه‌هاي مختلف داديم و هر کدام به خاطر مشکل بودجه يا تداخل کنداکتور يا حتي مشکل عدم درک محتوايي برنامه حاضر به همکاري نشدند و اين کار ما را طولاني کرد و باعث شد خيلي از بچه‌هايي که در ابتداي کار با ما بودند از کشور خارج شوند و امروز ديگر در ايران نباشند.
بهزادي معتقد است: اگر نتوانيم خوب تبليغ کنيم و کار را به صورت مستمر پيش نبريم هيچ‌کدام از طرح‌هايي که در ذهنمان هست به نتيجه نمي‌رسد. ما حتي برخي از هزينه‌ها را خودمان پرداخت کرديم و سعي کرديم از جوان‌هايي كه دعوت شده‌اند، مجري در بياوريم که چهره‌اي نو باشد و دغدغه اين حوزه را نيز داشته باشد. اين مراحل نشان داد که به غير از تيم خودمان کسي نيست که تسلط ميان‌رشته‌اي داشته باشد. الان اطلاعات عمومي خيلي خوبي جمع کرده‌ايم. هر کدام از بچه‌هاي مجري‌مان در رشته‌ تحصيلي‌شان وقت گذاشته‌اند، مثلاً يکي فوق‌ليسانس برق دارد، يکي هم معماري خوانده، من وقتي اينها را مي‌بينم خيلي خوشحال مي‌شوم که جوان‌هاي 25 تا 30 سال اينقدر دغدغه‌مند وارد حوزه اجرا شده‌اند. ما بچه‌هايي داشتيم که صداي راديويي خوبي داشتند، بلند و خوش‌تيپ هم بودند، اما سوادشان در يکي، دو رشته خاص بود. الان مجري‌هاي ما در بحث‌هاي ميان‌رشته‌اي صحبت مي‌کنند و اطلاعاتشان خيلي خوب است.
    احترام به فضاي علم و تکنولوژي در دکور «نوآوران»
درباره دکور برنامه «نوآوران» از تهيه‌کننده برنامه سؤال کرديم و بهزادي پاسخ داد: طراحي دکور هم زيرمجموعه طراحي برنامه است. بايد بنشينيد و ببينيد ذائقه مخاطب شما چيست، چه چيز را مي‌پسندد يا نمي‌پسندد، دوست دارد چه چيز را ببيند و ديدن چه چيزي حس خوبي به وي نمي‌دهد. آن چيزي که در حال حاضر مي‌بينيد شايد 40 درصد دکور ايده‌آلي باشد که مي‌خواستيم پياده‌سازي کنيم، دليلش هم اين است که هيچ بودجه‌اي به ما تعلق نگرفت. گفتند از يک دکور آماده استفاده کنيم، ولي ما زير بارش نرفتيم چون دکور هويت برنامه است و نمي‌توانيم از هويت برنامه بزنيم. براي همين مجبور شديم با حداقل هزينه دکور را بسازيم.
علي احمدي، دستيار تهيه‌کننده و مسئول هماهنگي پروژه «نوآوران» که به جمع ما اضافه شده، درباره دکور توضيح مي‌دهد: دکور در راستاي احترام به فضاي صنعتي و تکنولوژي کشور و با همفکري تيمي از نخبگان و جوانان خلاق و نوآور طراحي و ساخته شده است. استفاده از المان‌ها و سازه‌هاي فلزي استوار به زمين و نمايش تکنولوژي‌ها و علوم مختلف بر فراز آن از جمله المان‌هاي انتخابي در راستاي اين اهداف مي‌باشد و در عين حال سعي شده تا با به نمايش گذاشتن تصاوير شخصيت‌هاي برجسته ايراني و نوآور در کنار کانسپت‌ها و توليدات ايراني، به القاي باور به توانمندي‌هاي ايرانيان در عرصه‌هاي مختلف در ذهن بيننده کمک کنيم.
   دغدغه‌هايم را در برنامه مي‌گويم
مهدي چهره‌عالم، از مجريان برنامه «نوآوران» است، وي درباره نحوه همکاري با اين پروژه به «جوان» مي‌گويد: از طريق يکي از دوستان با آقاي بهزادي آشنا شدم و در همان برخوردهاي اوليه متوجه اشتراکاتمان در زمينه‌هاي فکري و ذهني شدم. اينکه فکرمان متمرکز بر موضوع پيشرفت ايران و نگرشمان به موضوعاتي مانند تکنولوژي، خلاقيت و نوآوري است. وقتي از او درباره سبک اجرا مي‌پرسيم، مي‌گويد: بيشتر بچه‌هاي تيم‌ها بر اساس دغدغه‌هايشان در برنامه حضور پيدا کردند و بيشتر تمرکز من در اجراي برنامه گفتن مسائل و دغدغه‌هاي ذهني‌ام است.
سيدعلي ابراهيمي‌نيک، تدوينگر پروژه «نوآوران» نيز به «جوان» مي‌گويد: به دليل حجم بالاي راش‌ها و تصاوير برنامه، پروسه تدوين بسيار سخت و زمانبر است. همچنين به خاطر فضاي متفاوت و نو بودن فرم برنامه، نيازمند تدوين دقيق، جذاب و سنگين و البته با ظرافت بسيار هستيم که اين اتفاق در تدوين اين برنامه به خوبي افتاده است. تلاش کرديم در تدوين باعث جذاب‌تر کردن برنامه و القاي حس باور و توانمندي به جوانان ايراني شويم. برنامه «نوآوران» محصول شبکه افق سيماست که به کارگرداني سهيل درودي در حال توليد است. اين برنامه پنج‌شنبه شب‌ها ساعت 21 از شبکه افق سيما پخش مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار