کد خبر: 863568
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
همه‌ساله بسياري از دانشگاه‌هاي كشور با خيل انبوه متقاضيان پذيرش در دوره‌هاي دكتري مواجهند كه يك مرحله آزمون تستي عموماً غيراستاندارد سازمان سنجش آموزش كشور را گذرانده و بر اساس نمره تراز اكتسابي در اين آزمون، جهت مصاحبه و بررسي سوابق آموزشي و پژوهشي به دانشگاه‌ها و گروه‌هاي آموزشي مربوطه معرفي مي‌شوند و شوربختانه هر سال شيوه‌نامه‌اي جديد و روشي نو هم ايجاد مي‌شود.
 
يك سال همه اختيار جذب دانشجو بعد از آزمون با گروه‌هاي آموزشي است و سال ديگر حق گروه‌ها تنها 50 درصد است و بقيه بسته به نمره تراز داوطلبان و حتماً سال‌هاي آينده هم طرح و شيوه‌اي ديگر! چه بسيار افرادي در ميان متقاضيان معرفي شده از سوي سازمان سنجش كه حداقل‌هاي علمي مورد نياز براي يك داوطلب پذيرش به‌عنوان دانشجوي دكتري را ندارند و متقابلا چه بسيار شايستگاني كه به هر دليلي در پشت فيلتر اين كنكور ناصواب باقي مي‌مانند و به تراز كف نمي‌رسند.
 
شايد لازم باشد وزارت محترم علوم براي يك بار هم كه شده تكليف خود را با اعضاي هيئت‌علمي روشن كند كه بالاخره به صلاحيت علمي و اخلاقي ايشان براي داشتن دانشجويان دكتري اعتماد و اعتقاد دارد يا خير. اگر جواب مثبت است كه بايد فرآيند پذيرش و انتخاب دانشجوي دكتري، مطابق با آنچه در بسياري از دانشگاه‌هاي معتبر دنيا انجام مي‌شود به خود اعضاي هيئت‌علمي سپرده شود و نه سازمان سنجش!
 
 اعضاي هيئت‌علمي بايد پذيرش دانشجوي دكتري مورد نياز خود را نه براساس آزمون دكتري و خيل انبوه متقاضيان بلكه براساس طرح‌هاي پژوهشي كه تعريف كرده‌اند، انجام دهند. به عبارتي هر عضو هيئت‌علمي بسته به پروژه‌هاي در دست طراحي يا در حال اجراي خود، رأساً و تنها با هماهنگي دانشگاه مربوطه اقدام به پذيرش دانشجوي علاقه‌مند كند. با اين شيوه، هم طرح‌هاي پژوهشي استادان هدفمندي بيشتري پيدا مي‌كند و از پراكنده‌كاري پرهيز مي‌شود و هم پذيرش دانشجو منطقي‌تر مي‌شود، چراكه تقاضاي اوليه فقط از سوي متقاضيان علاقه‌مند و مرتبط با طرح پژوهشي مربوطه مطرح مي‌شود. اميد است وزارت علوم و سازمان سنجش يك بار هم چنين روشي را بيازمايند. قطعا اعتماد به اعضاي هيئت‌علمي مناسب‌ترين روش است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار