کد خبر: 863517
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
بخشودگي بيمه‌اي بخش صنعت و توليد از سوي مجلس، سرانجام موجب اعتراض وزير تعاون شد
بهناز قاسمی
 
بخشودگي بيمه‌اي بخش صنعت و توليد از سوي مجلس، سرانجام موجب اعتراض وزير تعاون شد. ربيعي در جمع اصناف از نگراني‌هايش در خصوص كاهش درآمدهاي اين سازمان سخن گفت و افزود مجلس اگر مي‌خواهد از تأمين اجتماعي حمايت كند نبايد كسي را سر سفره مردم و كارگران بنشاند، زيرا ما موظفيم خصوصيات بين نسلي اين سازمان را حفظ كنيم.
علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در نشست نهمين اجلاسيه دوره ششم نمايندگان اتاق اصناف تهران درباره فعاليت سازمان تأمين اجتماعي گفت: اين سازمان براي دولت نيست بلكه سفره‌اي براي كارگران و كارفرماياني است كه پول و حق بيمه خود و كارگران را در آن ريخته‌اند و بايد به‌صورت نسلي افراد از آن برخوردار باشند.
ربيعي افزود: يك روز در مجلس ديدم كه 17 مصوبه به من نشان دادند. ما نبايد براي حمايت از هر كسي كه خواستيم ، او  را سر سفره مردم بياوريم بلكه بايد خصوصيات بين‌نسلي اين سازمان و حق كارگراني كه پول ريخته‌اند، حفظ شود.
وزير كار با اشاره به اينكه نبايد به بهانه حمايت از سفره مردم براي توليد استفاده كرد، افزود: اگر به دنبال حمايت از توليد هستيم، صندوقي را تأسيس و از آن تسهيلات پرداخت كنيم. نبايد از سازمان تأمين اجتماعي استفاده كرد.
وي افزود: اگر در تأمين اجتماعي سختگيري مي‌كنيم به‌خاطر رعايت حقوق بين‌نسلي شغل افراد است و ما كنار شما هستيم و مالكيت تأمين اجتماعي، فني و حرفه‌اي و بهزيستي شما هستيد. ربيعي افزود: اكنون شرايط در زمينه اشتغال به گونه‌اي است كه ديگر نمي‌توان گفت بر اساس آنچه بانك‌هاي جهاني اعلام مي‌كنند، اشتغال از طريق صنايع بزرگ ايجاد مي‌شود، چراكه اكنون صنايع بزرگ براي ما اشتغال نمي‌آورند و بيشترين حجم اشتغال در واحدهاي كوچك ايجاد مي‌شود.
وي ادامه داد: اكنون قانون سياستگذاري ما درباره مشاغل در حال تغيير است و به سمت اصناف و مشاغل خرد حركت مي‌كند. توليد ناخالص ملي سهم بنگاه‌هاي خرد و اصناف مي‌شود. از سوي ديگر سهم بنگاه‌هاي خرد و كوچك در اشتغال به ۸۵ درصد رسيده كه از اين رقم ۸۰ درصد آن به اصناف مربوط مي‌شود.
وزير تعاون با بيان اينكه بيش از دو سال است كه نظام جامع تحليل بازار مورد توجه قرار گرفته است، عنوان كرد: برآوردهايي كه در قانون اين طرح صورت گرفته است، گوياي آن است كه ظرفيت‌هاي خالي كشور براي اشتغال بيشتر به صنايع و بخش‌هاي خرد و كوچك مربوط مي‌شود و طي اين مدت در اشتغال صنايع بزرگ دچار ريزش بوده‌ايم.
وي درباره نقش مهم صنوف خرد و خدماتي در بالا بردن سهم اشتغال در كشور گفت: روزي آقاي نيلي در هيئت دولت پيش بنده آمد و درباره 700 هزار شغل ايجادشده ابراز ترديد كرد كه چرا به اين ميزان اقتصاد بزرگ نشده است. بعد از بررسي‌ها مشخص شد كه در دوران ركود ظرفيت‌هايي داريم كه به آن توجه نكرديم اما نظام كار خود ظرفيت‌‌هاي خالي را پيدا كرده و در نظام خدمات و فعاليت‌هاي كارگاهي خود را جانمايي كرده است.
ربيعي افزود: در برخي موارد افراد را به‌خاطر كارهايي كه نكرده‌اند نيز بايد ارزيابي كرد و بايد بگوييم كه فلاني آمد و اين كار را نكرد، خدا را شكر كه اين اتفاق نيفتاد.
 وی  تصريح كرد: وضعيت فعلي كسب‌وكار در حال حاضر در حال تغيير است و تغييراتي داشته است.
 
  آينده صنوف در حال تغيير است
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اشتغال پايدار مي‌تواند در اصناف شكل بگيرد و مهم‌ترين وجه امكان آن مشاركت مردم در ايجاد توليد ملي است.
وي درباره برنامه‌هاي اشتغالزايي دولت گفت: 157 هزار شغل بايد در بخش كشاورزي، 497 هزار شغل در بخش خدمات و 247 هزار شغل در بخش صنعت بايد اتفاق بيفتد و سياست ما آن است كه فعاليت‌هاي خرد اقتصادي نيز باقي بماند و به يكديگر متصل شود و حتي در بازارهاي جهاني حضور يابد اما بايد در نظرداشت كه آينده صنوف در حال تغيير است، بنابراين بايد درباره آن پيش‌بيني و در اين باره فكر كرد. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي افزود: درباره شركت‌هاي خدمات بيمه‌اي كه براي افراد بيمه صادر مي‌كنند، فعاليت آنها در حال از بين رفتن است زيرا امروز در خانه‌ها نيز مي‌توان دفترچه خريد و فروش صادر كرد، بنابراين بايد مصوبه طوري جلو برود كه آنها براي تغيير وضعيت خود يكي، دو سال فرصت داشته باشند.
 
   شاگرد مغازه‌ها ديگر دختر استادكاران را نمي‌گيرند
ربيعي در اين ارتباط گفت: ديگر شاهد شاگردهاي سنتي قديمي نيستيم كه در مغازه‌ها به كفش نعل مي‌زدند و از استادكار برش و دوخت ياد مي‌گرفتند تا اينكه بزرگ‌تر شوند و دختر استاد را بگيرند و مغازه‌اي آن‌طرف‌تر بزنند و شكل نيروي كار امروز تغييرات جدي دارد.
وي افزود: صنوف در برابر تغييرات امروز در فضاي كسب‌وكار براي باقي‌ماندن فعاليت خود بايد خود براي تغيير پيشقدم باشند و منتظر آن نباشند كه اين تغييرات فعاليت‌هاي آنها را از بين ببرد.
وزير تعاون، كار و اشتغال درباره زمزمه‌هايي كه مبني بر لزوم تفكيك اين وزارتخانه مطرح مي‌شود، گفت: نمي‌دانيم اين مصيبت را به كجا ببريم كه گاه حتي دو صفحه كار كارشناسي روي موضوعي صورت نگرفته اما به ناگاه نغمه‌هايي درباره آن بيرون مي‌آيد.
 
سهم بيمه كارفرما حذف شد
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از حذف سهم حق بيمه كارفرما در بنگاه‌هاي با تعداد كارگر كمتر از پنج نفر خبر داد و گفت: با استفاده از سامانه تحليل بازار كار در اين وزارتخانه وضعيت اشتغال در كشور به صورت شفاف مشخص خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار