کد خبر: 863398
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا:
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا با بيان اينكه هدف اين قرارگاه سود مالي نيست، اظهار داشت: امنيت و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق مرزي اولويت سپاه است.
اشتغال پايدار اولويت سپاه در مناطق مرزي است
سردار عبداللهي در گفت‌و‌گويي تفصيلي با مهر در مورد دلايل حضور فعال سپاه پاسداران در عرصه‌هاي مختلف مانند سازندگي، محروميت‌زدايي، فرهنگي و ورزشي گفت: نخستين مسئله مورد اهميت براي سپاه، تأمين امنيت در همه كشور به ويژه استان‌هاي مرزي است. امروز امنيت پايدار در كشور وجود دارد اما بعد از آن نيازمند كمك به مردم در حوزه‌هاي مختلف از جمله ايجاد اشتغال براي آنها هستيم. وي افزود: نمي‌توان مردم را براي مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك به شهرهاي بزرگ ترغيب كرد. نقطه مقابل اين است كه اشتغال پايدار در همه نقاط ايجاد شود. فرمانده كل سپاه تأكيدات هميشگي مبني بر توجه به مناطق مرزي و محروم دارند، بر اين اساس و با هدف كمك به مردم كه پشتوانه اصلي نظام اسلامي هستند، حضور در استان‌هاي مرزي و اجراي طرح‌هاي بزرگ اقتصادي در دستور كار قرارگاه قرار گرفته است، به عبارتي هر جا احساس كنيم ورود قرارگاه خير و بركتي براي مردم خواهد داشت، اين كار را انجام مي‌دهيم.
 
قرارگاه هيچ‌گاه حضور در طرح‌هاي عمراني را منوط به تأمين مالي نكرده است‌
عبداللهي در مورد تعامل قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا با دولت‌هاي مختلف گفت: تعامل مثبت نيازمند درك و همراهي طرفين است، اگر بگوييم دولت با ما تعامل نداشته حرف درستي نيست اما تنگناهاي مالي را هم شاهد بوده‌ايم كه امروز هم با اين مسئله روبه‌رو هستيم ولي قرارگاه هيچ‌گاه حضور خود در طرح‌هاي عمراني را منوط به تأمين مالي نكرده بلكه هر جا نياز بوده، وارد ميدان شده است، البته دولت‌ها نيز تا جايي كه توانسته‌اند كمك كرده‌اند. وي افزود: امروز هيچ چيز بهتر از وحدت، همدلي و همراهي براي آباداني كشور نيست، همه بايد دست به دست هم دهيم و مشكلات موجود را با وجود تحريم‌هاي ظالمانه حل كنيم. فرمانده قرارگاه خاتم در پاسخ به اين سؤال كه در روز‌هاي گذشته شاهد بيان برخي مطالب درباره اختلاف ميان دولت و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا بوده‌ايم، گفت: مشكل خاصي نداريم، البته گاهي مواردي مطرح مي‌شود كه نبايد گفته شود زيرا قرارگاه خاتم در زمان همه دولت‌ها، همراه و هميار بوده و هيچ‌گاه با انتقادها، ناراحت نشده و عقب‌نشيني نكرده است بلكه همواره به عنوان سرباز ولايت و خدمتگزار ملت و ميهن، هر جا كه نياز بوده وارد ميدان شده و به حل مشكلات پرداخته است. عبداللهي با بيان اينكه گاهي اختلافاتي ميان دولت‌ها و قرارگاه به عنوان كارفرما و پيمانكار به وجود مي‌آيد، تأكيد كرد: با اين حال قرارگاه هيچ وقت به دنبال سود و بهره مالي نبوده بلكه هر وقت نفع پروژه‌ها به مردم مي‌رسد و مشكلاتشان حل مي‌شود احساس مي‌كنيم كه بهره اصلي را برده‌ايم.
  
هدف قرارگاه سود مالي نيست
وي در مورد اين شبهه كه برخي در داخل كشور، فعاليت‌هاي سپاه در عرصه سازندگي را اقتصادي و با نگاه منفعت طلبانه معرفي مي‌كنند، گفت: هدف قرارگاه خاتم سود مالي نيست بلكه هدف اصلي خدمت به ايران اسلامي، عمران و آباداني كشور و ايجاد اشتغال پايدار است، تحكيم پايه‌هاي كشور در مقابل تحريم‌ها مسئله مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. هدف اصلي قرارگاه خاتم خدمت به ايران اسلامي، عمران و آباداني كشور و ايجاد اشتغال پايدار است. اين قرارگاه يكي از مجموعه‌هاي بزرگ سپاه و در خدمت مردم است، فرمانده كل سپاه نيز هميشه دغدغه اشتغال و معيشت مردم را داشته و اگر پشتيباني وي نبود، موفقيت‌هاي متعدد قرارگاه به دست نمي‌آمد.
 
ساخت بزرگ‌ترين پروژه آبي كشور توسط قرارگاه
سردار عبداللهي در مورد پروژه‌هاي كشاورزي اخير كه توسط اين قرارگاه به بهره‌برداري رسيد، گفت: آب امروزه به عنوان يكي از چالش‌هاي مهم ايران و جهان به شمار مي‌رود و تنش آبي در بسياري از بخش‌هاي كشور مشاهده مي‌شود، بنابراين حضور قرارگاه خاتم در اين حوزه، سرمنشأ اقدامات مهمي شده است. در حال حاضر و در سراسر كشور، حدود ۴۵ تا ۵۰ ميليارد متر مكعب مخازن ساخته شده داريم و بر اساس آمار دقيق، قرارگاه خاتم ساخت بيش از نيمي از اين مخازن را انجام داده است.
وي با اشاره به بحران آب در كشور افزود: حضور قرارگاه خاتم در اين حوزه خوب بوده و تاكنون توانسته‌ايم در سراسر كشور كارهاي بزرگي انجام دهيم و فعاليت‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم در پروژه‌هاي آبي، بركات فراواني به همراه داشته است. پروژه ساماندهي آب‌هاي غرب كشور كه اخيراً افتتاح شد، بزرگ‌ترين پروژه آبي كشور محسوب مي‌شود و شامل مجموعه‌اي از اقدامات در هفت استان آذربايجان‌شرقي، آذربايجان‌غربي، اردبيل، كردستان، كرمانشاه، ايلام و خوزستان است.
 
فرمانده قرارگاه خاتم در توضيح اين پروژه گفت: مجموعه طول پروژه بالغ بر هزار و 500 كيلومتر و هدف از آن جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در اين هفت استان است كه از ۱۷ سد با حجم مخزني ۵/۲ميليارد متر مکعب آب، ۱۰ رشته تونل به طول ۱۵۰ كيلومتر، سامانه انتقال آب كانال، باكس و فلوم به طول ۶۰ كيلومتر و خط لوله فولادي به طول ۶۵۰كيلومتر با قطر 2 هزار و 400 تشكيل شده است. عبداللهي در تشريح اقدامات قرارگاه خاتم در حوزه اشتغال گفت: در قالب پروژه عظيم ساماندهي آب‌هاي سطحي غرب كشور، ايجاد اشتغال پايدار براي ۷۵۰ هزار نفر پيش‌بيني شده و اين غير از مسئله صنايع پايين‌دستي و تبديلي است، اگر مسئولان امر همكاري لازم را داشته باشند مي‌توانيم به رقمي بيش از اين مقدار دست يابيم، همچنين بحث تعامل با ديگر كشورها هم ضروري است. وي افزود: وقتي از اقتصاد مقاومتي بحث مي‌كنيم، يكي از اصول آن مسئله كشاورزي است كه بايد روي آن تمركز داشته باشيم زيرا آنچه مصرف روزانه مردم را تشكيل مي‌دهد، از كشاورزي مناسب به دست مي‌آيد و براي موفقيت در اين حوزه و نيز تأمين غذاي سالم و ايجاد اشتغال پايدار، نيازمند اهتمام جدي به كشاورزي هستيم. فرمانده قرارگاه خاتم در اهميت مديريت صحيح منابع آبي در زمينه كشاورزي گفت: مديريت ناصحيح در زمينه منابع آبي و برداشت محصولات كشاورزي، چالش‌هاي بسياري در پي دارد. بر اساس آمارهاي موجود، مصرف سالانه آب در كشور بيش از ۸۰ ميليارد مترمكعب است كه تنها ۱۰ درصد آن به مصرف شرب مي‌رسد اما مشكلات فراواني در حوزه كشاورزي وجود دارد كه مهم‌ترين آنها استفاده از روش‌هاي غيراصولي و غيراقتصادي آبياري است. اگر تنها 5 درصد در حوزه آب مورد نياز كشاورزي صرفه‌جويي كنيم، هيچ مشكلي بابت تأمين آب شرب نخواهيم داشت.
 
تيم‌هاي توانمند با هدف آبرساني در خوزستان مستقر شده‌اند
عبداللهي در مورد فعاليت قرارگاه خاتم در زمينه‌هاي زيست‌محيطي هم گفت: درباره مسائل زيست‌محيطي مربوط به تنش‌هاي آبي بايد بگويم مهار آب‌هايي كه در حال حاضر هدر مي‌روند، تا حدي موجب كاهش ريزگردها نيز مي‌شود. غرب كشور و هشت استاني كه زير پوشش طرح ساماندهي آب‌هاي سطحي قرار دارند از اين منظر داراي موقعيت استثنايي هستند زيرا زمين‌هاي باارزشي دارند و آب باكيفيتي در آنها جريان يافته، بنابراين اجراي طرح مذكور در زمينه كاهش مشكلات زيست‌محيطي تأثيرگذار خواهد بود. وي با اشاره به نگراني‌هاي رهبري در زمينه آب خوزستان افزود: بر اين اساس با تمام قدرت پيش رفتيم و امروز مي‌توانيم بگوييم تيم‌هاي زبده و توانمند با هدف آبرساني به شهرهاي مختلف اين استان مستقر شده‌اند و پيشرفت خوبي داشته‌اند، اميدواريم با كمك‌هاي دولت و تأمين مالي به موقع، دين خود را به مردم هميشه در صحنه خوزستان ادا كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار